Termin wymiany tachografów na urządzenia inteligentne II generacji zbliża się nieubłaganie, a koszty tej operacji tylko dla polskich przewoźników mogą wynieść nawet 1,5 mld zł. Dlatego przedstawiciele branży proszą rząd o wsparcie. Sprawdzamy, czy w tej kwestii możemy stać się drugą Hiszpanią?
Spis treści:
- Kto i dlaczego apeluje o dofinansowanie wymiany tachografów?
- Hiszpańskie subwencje na wymianę tacho
- Czy Ministerstwo Infrastruktury dopłaci do wymiany tacho?
- Jakie kary grożą za brak wymiany tachografu w terminie?
Tylko do końca 2024 roku przewoźnicy mają czas na wymianę tachografów analogowych lub cyfrowych pierwszej generacji (montowanych do czerwca 2019 r) na urządzenia inteligentne (G2). Na dodatek w przyszłym roku branżę czeka kolejna tura modernizacji, ponieważ do 18 sierpnia 2025 r. nowe tacho mają zastąpić modele pierwszej generacji, montowane pomiędzy czerwcem 2019 r a sierpniem 2024 r.
Kto i dlaczego apeluje o dofinansowanie wymiany tachografów?
Średni koszt montażu nowego tachografu w pojeździe to ok. 5000 zł. W transporcie międzynarodowym porusza się ponad 300 tys. polskich ciężarówek, więc łatwo policzyć, że wymiana tachografów we wszystkich pochłonie 1,5 mld zł. Stanowi to 1% z przychodów całego sektora z przewozów międzynarodowych, szacowanych na 150 mld zł, czyli mniej więcej tyle, ile obecnie wynosi marża wielu przedsiębiorstw.
Nic więc dziwnego, że branża szuka pomocy rządu. 19 marca prezesi Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska oraz Zrzeszania Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce wystosowali tej sprawie pismo do Ministra Infrastruktury. Proszą w nim o objęcie rządowym dofinansowaniem operacji wymiany tachografów, argumentując, że jego brak “spowoduje dalsze pogorszenie kondycji polskiego transportu drogowego”.
Hiszpańskie subwencje na wymianę tacho
Z podobnym problemem zmagają się oczywiście wszystkie kraje UE, ale rząd Hiszpanii zareagował jako pierwszy. Na dofinansowanie wymiany tachografów hiszpańskie władze przeznaczyły 110 mln euro z funduszy europejskich. Pomoc przyznawana ma być na następujących zasadach:
- 3000 euro dla przewoźnika z tylko jednym pojazdem,
- 7000 euro dla firmy, która posiada od 4 do 10 pojazdów i wymianę przeprowadzi w co najmniej trzech z nich,
- 12 000 euro dla przewoźników dysponujących flotą ponad 10 samochodów, w których trzeba dokonać wymiany urządzenia na nowe.
Co ważne, hiszpańskie dofinansowanie obejmuje nie tylko zakup tachografu, ale również oprogramowania do archiwizacji danych i ich automatycznego, bezprzewodowego pobierania. Subwencja zostanie przyznana także na kursy z obsługi nowego tacho oraz na zatrudnienie przez przewoźnika na okres min. 3 miesięcy specjalistów, których zadaniem będzie pomoc pracownikom w obsłudze urządzeń.
Czy Ministerstwo Infrastruktury dopłaci do wymiany tacho?
Czy Polska ma szansę wprowadzić rozwiązania chociaż trochę podobne do hiszpańskich? Brak jednoznacznej odpowiedzi, ale nie jest to wykluczone, ponieważ Ministerstwo Infrastruktury wciąż pracuje nad tym projektem.
W kwietniu zwróciło się o wsparcie do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwa Finansów oraz Ministerstwa Rozwoju i Technologii w pozyskaniu unijnych funduszy między innymi na ten cel.
Anna Szumańska, rzeczniczka prasowa Ministerstwa Finansów, zapowiedziała, że wysokość dofinansowania wymiany tachografów uzależniona będzie od wielkości środków, które będą do dyspozycji. Konkretów jednak nadal brak, a termin wymiany zbliża się nieubłaganie.
Jakie kary grożą za brak wymiany tachografu w terminie?
Tymczasem za brak wymiany urządzenia w terminie Inspekcja Transportu Drogowego może nałożyć na firmę transportową karę w wysokości nawet 10 tys. zł. oraz 2 tys. złotych na osobę zarządzająca transportem w przedsiębiorstwie.
Przewoźnik bez nowego urządzenia nie będzie mógł legalnie wykonywać usług transportowych na terenie UE. Konsekwencją ujawnienia braku wymiany tachografu może być również weryfikacja dobrej reputacji przewoźnika, w wyniku której z powodu tego naruszenia przepisów dojść może nawet do zawieszenia licencji.
Komentarze