Kiedy i gdzie kupić tachograf nowej generacji?

8 lipca 2024, 23:59

Już od roku druga generacja inteligentnych tachografów jest obowiązkowa w nowo rejestrowanych pojazdach. Do kiedy trzeba je wymienić w już użytkowanych ciężarówkach?

Tachografy inteligentne drugiej generacji stały się obowiązkowym wyposażeniem w nowo rejestrowanych ciężarówkach od 21 sierpnia 2023 roku. Dotyczy to pojazdów rejestrowanych na terenie Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, Norwegii i Szwajcarii. Tachografy analogowe i cyfrowe aktualnie użytkowane będą musiały zostać wymienione na tachografy inteligentne II generacji do końca 2024 roku. Dotyczy to tylko pojazdów zarejestrowanych przed 15 czerwca 2019 roku.

Inteligentne tachografy II generacji, zgodne z nowymi przepisami są dostępne sieci sprzedaży Inter Cars. Zamówić je można przez Inter Cars e-Catalog – wśród oferowanych indeksów są urządzenia firm VDO (2910003214600, 2910003214700, 2910003214800) oraz Stoneridge (SE5000 8.1 KIT ADR i SE5000 8.1 KIT STANDARD!).

Tachograf inteligentny drugiej generacji – co to jest?

Tachograf inteligentny to urządzenie rejestrujące czasy aktywności pracy kierowcy oraz dane dotyczące parametrów jazdy pojazdu ciężarowego. Umożliwia zdalne przesyłanie informacji np. służbom kontrolnym oraz wykrycie próby manipulowania zapisami. Tachograf inteligentny drugiej generacji to tachograf spełniający dodatkowo założenia Pakietu Mobilności. Celem wspomnianego pakietu jest ujednolicenie obowiązków dla wszystkich przewoźników dokonujących transportu na terenie Unii Europejskiej, a także podniesienie poziomu bezpieczeństwa na drogach poprzez dokładniejszą kontrolę czasu pracy kierowców oraz prędkości, z jakimi poruszają się na drogach.

Najważniejszą i najbardziej zauważalną zmianą w przypadku tachografów inteligentnych drugiej generacji jest zwiększenie przepływu danych za pomocą anten DSRC. Dzięki temu urządzenia rejestrują np. przekroczenie granicy i podpowiadają kierowcy oznaczenie kraju, w którym się znajduje. To ułatwia wprowadzanie danych podczas rejestracji czasu pracy. W menu tachografu kierowca może znaleźć oznaczenie operacji logistycznych takich jak załadunek czy rozładunek, a także automatyczną rejestrację lokalizacji pojazdu i czasu pracy.

Ponadto istnieje możliwość zintegrowania tachografu z zewnętrznymi urządzeniami i systemami transportowymi przez Bluetooth. Kolejną nowością są pojemniejsze karty do tachografu.

Jakie dane są udostępniane w trakcie kontroli drogowej?

Inspekcje transportu drogowego z różnych krajów Unii Europejskiej będą miały wgląd w dane kierowcy i pojazdu bez konieczności jego zatrzymywania. Co to za dane?

  • bieżące parametry jazdy,
  • lokalizacja pojazdu oraz informacja o przekroczeniu granicy,
  • czas prowadzenia pojazdu oraz czas pracy każdego z kierowców (przy podwójnej obsadzie),
  • zgodność prędkości jazdy z ograniczeniami w danym miejscu,
  • czas i działania związane z rozładunkiem i załadunkiem,
  • błędy urządzeń lub czujników,
  • próby manipulacji danymi w urządzeniu.

Zwiększona pamięć urządzeń drugiej generacji umożliwia zapisywanie większej liczby danych i tak, kontrola ciężarówki będzie mogła odbywać się w oparciu o informacje do 56 dni wstecz, a więc dwukrotnie dłużej niż obecnie (do 28 dni).

Harmonogram wymiany tachografów na inteligentne drugiej generacji

Pakiet Mobilności jest wprowadzany etapowo, a wymiana tachografów odbywać się będzie pomiędzy sierpniem 2023 a sierpniem 2025 roku. Nowe przepisy z niego wynikające uzależniają harmonogram wymiany od DMC pojazdu i jego roku produkcji. Nowością jest wymóg posiadania tachografu także w pojazdach ciężarowych do 3,5 tony, wykorzystywanych w transporcie międzynarodowym.

Harmonogram wymiany tachografów

  • do 21 sierpnia 2023 roku wszystkie nowo rejestrowane pojazdy o DMC powyżej 3,5 tony,
  • do 31 grudnia 2024 roku ciężarówki wykonujące transport międzynarodowy, z datą pierwszej rejestracji przed 15 czerwca 2019,
  • do 21 sierpnia 2025 roku ciężarówki o DMC powyżej 3,5 t, których pierwsza rejestracja przypadła pomiędzy 15 czerwca 2019 a 21 sierpnia 2023, a których nie wyposażono w inteligentny tachograf drugiej generacji,
  • od 1 lipca 2026 – wszystkie pojazdy ciężarowe o DMC do 3,5 tony, wykonujące transport na terenie UE, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii i Norwegii.

Ponadto, przewoźnicy korzystający z tachografów przejściowych muszą zamontować urządzenie G2V2 do 18 sierpnia 2025 roku.

Jakie kary grożą za brak tachografu inteligentnego drugiej generacji w odpowiednim terminie?

W przypadku firmy transportowej mandat wynosi 10 000 zł dla samej firmy i 2 000 zł dla osoby zarządzającej transportem. Kierowca zostanie ukarany mandatem oraz zabraniem dowodu rejestracyjnego pojazdu. Dodatkowo przewoźnikowi może grozić utrata licencji transportowej.

Koszt zakupu tachografu inteligentnego drugiej generacji nie przekracza – w zależności od modelu – 3,5-5,5 tys. złotych netto. Inter Cars sukcesywnie powiększa ofertę tachografów oraz stany magazynowe tak, aby wraz z terminami granicznymi dla poszczególnych etapów wprowadzenia Pakietu Mobilności jego klienci nie odczuli braku wspomnianych urządzeń na rynku. Warto jednak zaopatrzyć się w tachograf inteligentny drugiej generacji już teraz, zanim inni użytkownicy pojazdów znajdą się w podobnej sytuacji.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!