Pojazdy autonomiczne na placu przeładunkowym? Ta firma już to testuje.

12 lipca 2024, 10:34

Pojazdy autonomiczne to gorący temat w branży motoryzacyjnej. Sytuacja nie omija także transportu: chociaż do oficjalnego wyjazdu zupełnie autonomicznych ciężarówek na ulice jeszcze daleko, to na zamkniętych placach testy już trwają.

Dascher

Dachser testuje autonomiczne pojazdy manewrowe

DascherRuchliwy plac przeładunkowy to doskonałe, ale też bardzo wymagające miejsce testów autonomicznej technologii. Dascher na swoim terminalu w Langenau udowadnia, że przyszłość już nadeszła. Po terminalu poruszają się dwa ciągniki Kamag PrecisionTractor, przemieszczające naczepy między załadunkami. Kierowcy są co prawda w środku, jednak tylko kontrolnie: pojazdy poruszają się w pełni zautomatyzowany sposób. Odpowiada za to system czujników na dachu i w przednim zderzaku oraz anteny GPS zbierające informacje o otoczeniu i precyzyjnie pozycjonujące pojazd.

Pojazdy mogą rozpędzić się maksymalnie do 20 km/h, ale i taka prędkość jest dla nich nieosiągalna, bo zgodnie z przepisami nie mogą one przekroczyć 6-8 km/h.

– Automatyzacja manewrowania nadwoziami wymiennymi i przyczepami z miejsca ich zaparkowania do terminala przeładunkowego w celu załadunku i rozładunku ma ogromny potencjał ­– zwłaszcza biorąc pod uwagę niedobór kierowców na rynku pracy – mówi Stefan Hohm, Chief Development Officer w Dachser.

Co ciekawe, umieszczenie pojazdów autonomicznych na placu przeładunkowym nie zamyka się do zakupu samych ciągników. Czujniki i kamery współpracujące z ciężarówką zamieszczono także na budynkach znajdujących się na terenie. W przypadku wykrycia obiektu (lub na przykład pieszego), wysyłają one informację do kabiny, co zapewnia ostrzeżenie “robota” z wyprzedzeniem.

Pojazdy testuje się w ramach trwającego trzy i pół roku projektu badawczego SAFE20, finansowanego przez Federalne Ministerstwo Gospodarki i Ochrony Klimatu (BMWK). Testowana jest nie tylko precyzja ciągników, ale też korzystanie z nich w warunkach możliwie rzeczywistych. Przedstawiciele podkreślają, że zależy im na niezawodności i — przede wszystkim — by pojazdy na placu nie przeszkadzały, a pomagały.

– Czasami mieliśmy problemy w ekstremalnie złych warunkach pogodowych, takich jak obfite opady śniegu, ale te problemy można rozwiązać – mówił André Bilz Department Head Trends and Technology Research w dziale Corporate Research & Development

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!