Czy biopaliwo w transporcie może skutecznie obniżać emisję CO2? Polska firma testuje ciężarówki napędzane HVO100.

17 lipca 2024, 13:31

HVO100 to paliwo, które ma zastąpić ciężarówki napędzane tradycyjnym olejem napędowym tam, gdzie użycie pojazdów elektrycznych jest niemożliwe. Polska firma sprawdza, jak sprawdzają się ciężarówki zasilane tym paliwem na trasach międzynarodowych.

Redukcja emisji poprzez biodiesla

Blisko 90 proc. mniejsza emisja CO2 podczas transportu stali z zakładów ArcelorMittal Poland to efekt trwającego od maja testu ciężarówek napędzanych nowym paliwem HVO100 (Hydrogenated Vegetable Oil) otrzymywanym z olejów roślinnych. Sześć pojazdów dostarczonych przez Tesko Steel Logistic po kilka razy dziennie kursuje na trasach krajowych i międzynarodowych (Czechy i Słowacja). Do tej pory, w ciągu siedmiu tygodni ciężarówki przejechały 31 500 km. ArcelorMittal Poland zapowiada, że na drodze od niskoemisyjnego transportu nie powiedział jeszcze ostatniego słowa.

Test elektrycznej ciężarówki przeprowadzony we wrześniu ubiegłego roku trwał 5 dni i pozwolił na redukcję emisji CO2 z transportu lądowego spółki o ponad 1,5 tony. Teraz firma postanowiła sprawdzić biopaliwo, ale na innych dystansach i przez dłuższy czas.

– Transformacja hutnictwa to wyzwanie, które musimy realizować na każdej płaszczyźnie. Logistyka dostaw jest bardzo ważnym ogniwem procesu, bo transport kołowy wciąż stanowi znaczący odsetek przewozów w naszej firmie. Stawiamy sobie za cel znalezienie takiego rozwiązania, które pozwoli nam zmniejszyć ślad węglowy podczas transportu stali i będzie realne do wdrożenia w krótkoterminowej perspektywie – tłumaczy Grzegorz Kotarba, szef ds. zakupów transportu drogowego dla ArcelorMittal Poland, realizujący test ciężarówek napędzanych HVO100.

Sześć zestawów ciężarowych obsługiwanych przez Tesko Steel Logistic kursuje od maja z zakładów ArcelorMittal Poland do różnych lokalizacji w Polsce, a także w Czechach i na Słowacji przewożąc wyroby płaskie i długie. Dotychczas, w ciągu siedmiu tygodni pojazdy pokonały dystans 31 500 kilometrów przewożąc prawie 2600 ton stali, co przełożyło się na redukcję CO2 o ok. 39 ton. Pilotaż miał na celu zweryfikowanie wydajności takiego rodzaju paliwa oraz kosztów transportu.

– Największym wyzwaniem było takie zaplanowanie tras, aby uwzględnić tankowanie pojazdów HVO100, bo to paliwo najnowszej generacji nie jest jeszcze ogólnodostępne w Polsce. Podczas naszej pracy w regionie Europy Środkowej korzystaliśmy ze stacji paliw w Czechach i na Słowacji, z racji bliskości z oddziałami ArcelorMittal na południu Polski – mówi Marek Żołubowski, prezes Tesko Steel Logistic Sp. z o.o. – Jesteśmy dumni, że znany, globalny producent stali zaprosił nas do tej współpracy, bo już pierwsze wyniki testu okazują się obiecujące. Zanim powstaną nowe modele i technologie w zakresie ekologicznego, bezemisyjnego transportu towarów samochodami ciężarowymi, zastosowanie paliwa HVO100 do ciężarówek jest rozwiązaniem, które już dziś pozwala dostawcom, w tym i hutom uzyskać znaczącą redukcję CO2 w całym łańcuchu dostaw. Cieszę się, że Tesko Steel Logistic wraz z ArcelorMittal uczestniczy w tym pionierskim projekcie – podsumowuje.

Osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku to główny cel Grupy ArcelorMittal. Firma stara się jednak ograniczać emisje CO2 z działalności w bieżących procesach i działaniach.

– Cieszę się, że nasz polski zespół tak intensywnie pracuje nad testowaniem kolejnych alternatywnych paliw, które mogą znacząco zmniejszać nasze oddziaływania na środowisko w obszarze transportu – mówi Wojciech Koszuta, dyrektor generalny ArcelorMittal Poland. – Rynek stali to rynek globalny, nie możemy o tym zapominać realizując nasze cele dekarbonizacyjne. Docelowo nasza stal będzie miała niższy ślad węglowy, ale wciąż musimy ją przecież przewozić – między oddziałami, ale także do klientów w Europie i nie tylko. Każdy element łańcucha dostaw musi konsekwentnie zmniejszać swoje emisje CO2. Nie pozostajemy z tyłu. Bierzemy pod lupę każdą możliwość i dokładnie ją sprawdzamy, testujemy, rozważamy za i przeciw. Trudności związane z dostępnością alternatywnych paliw czy rozwiązań i brak odpowiedniej infrastruktury nie są naszymi sprzymierzeńcami w tym procesie, ale wierzymy, że wkrótce to się zmieni – podkreśla.

ArcelorMittal Poland będzie kontynuował testy niskoemisyjnego paliwa co najmniej do końca sierpnia.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!