W deskach rozdzielczych nowych ciężarówek Scania zastosowano technologie, które mają poprawić komfort i bezpieczeństwo kierowcy. Zdigitalizowany kokpit coraz mniej przypomina klasyczne rozwiązania, ale przed trendem cyfryzacji nie ma ucieczki. Sprawdzamy szczegóły budowy nowej deski Sesamm 7.
Spis treści:
- Duże ekrany i mniej fizycznych przełączników
- Najważniejsze cechy Smart Dash
- Korzyści z technologii w nowych deskach Scanii
Czy to się nam podoba, czy nie, cyfryzacja coraz śmielej wkracza w naszą codzienność. Skoro dotykowe ekrany znajdziemy już nawet na drzwiach lodówek, najwyższy czas wstawić je także na deskę rozdzielczą ciężarówki. Można by pomyśleć, że właśnie takim tokiem rozumowania kierowali się inżynierzy Scanii, którzy na nowej desce Sesamm 7 zamontowali aż dwa monitory.
Duże ekrany i mniej fizycznych przełączników
Przedstawiona w poprzednim akapicie geneza modernizacji desek rozdzielczych Scanii jest oczywiście tylko anegdotą. Prawdziwym powodem modyfikacji była konieczność spełnienia wymogów w zakresie cyberbezpieczeństwa ciężarówek oraz zwiększenie ergonomii obsługi systemów pokładowych, których w nowoczesnych truckach nieustannie przybywa.
Deska Sesamm 7, która należy do zaawansowanej technologicznie linii Smart Dash, wyposażona jest w wyświetlacz o przekątnej 10,1 cala umieszczony przed kierownicą. Przekazuje on najważniejsze informacje na temat pojazdu i parametry jazdy (w tym m.in. prędkość).
Po prawej znalazł się jeszcze większy ekran (przekątna 12,9 cala), który umożliwia dostęp do większości podsystemów, w tym nawigacji oraz multimediów. Wiele fizycznych przełączników zostało przeniesionych do cyfrowej postaci, a więc ich obsługa polega na klikaniu w ten dotykowy ekran. Na szczęście najważniejsze w funkcje (np. regulacja głośności systemu audio czy ustawienia klimatyzacji) nadal obsługiwane są za pomocą fizycznych przycisków.
Najważniejsze cechy Smart Dash
Mogłoby się wydawać, że opisywana modernizacja deski rozdzielczej Scanii polega wyłącznie na digitalizacji sterowania, ale cyfryzacja jest tylko sposobem, a nie celem, wprowadzenia tych zmian. Smart Dash mają zapewnić wsparcie kierowcom, za pomocą systemów monitorujących ich aktywność i wykrywającym oznaki zmęczenia. Korzystają one między innymi z technologii śledzenia utrzymania pasa ruchu oraz analizy danych z tachografu, a w krytycznych sytuacjach generują ostrzeżenia dźwiękowe i wizualne.
W praktyce Smart Dash jest częścią cyfrowego świata Scania, w którym znajdziemy aplikacje takie, jak My Scania czy Scania Driver. Dodatkowo nowe deski rozdzielcze wspierają działanie systemów ostrzegających o kolizjach, monitorujący ciśnienie w oponach i rozpoznających znaki drogowe oraz ograniczenia prędkości.
Korzyści z technologii w nowych deskach Scanii
Nowa deska rozdzielcza Sesamm 7 ma być łatwa, a wręcz intuicyjna w obsłudze również dzięki sterowaniu za pomocą komend głosowych. Zadaniem cyfrowych systemów jest poprawienie komfortu i bezpieczeństwa pracy kierowcy. To jednak niejedyne korzyści z tego rozwiązania.
System Scanii obsługuje łączność 5G i korzysta z dedykowanej chmury danych, co umożliwia bezprzewodowe aktualizacje. Dzięki temu ciężarówka nie będzie musiała odwiedzać serwisu np. na potrzeby wgrania nowych map. Pozostaje tylko mieć nadzieję, że elektronika, którą naszpikowane są nowe deski Scanii, będzie równie niezawodna, jak rozwiązania od dekad stosowane w ciężarówkach tej marki.
Komentarze