Jak będzie wyglądała branża TSL w 2025 roku?

7 stycznia 2025, 9:29

Branża transportu, spedycji i logistyki (TSL) w 2025 roku stanie przed koniecznością dostosowania się do dynamicznie zmieniających się warunków rynkowych. Transformacja cyfrowa, dekarbonizacja, zwiększone znaczenie bezpieczeństwa oraz regionalizacja łańcuchów dostaw to kluczowe trendy kształtujące przyszłość sektora. W odpowiedzi na globalne wyzwania i rosnące oczekiwania klientów, firmy z branży TSL będą musiały inwestować w nowoczesne technologie, modernizację floty i rozwój kadr, aby skutecznie konkurować na coraz bardziej wymagającym rynku.

Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja przedsiębiorstw – to tylko niektóre z trendów, które będą kształtować branżę TSL w 2025 roku.

– To odpowiedź na globalne wyzwania, nowe regulacje prawne oraz zmieniające się oczekiwania klientów. Konieczna jest strategiczna adaptacja do zmieniających się warunków rynkowych – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. By wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży.

Kompleksowa transformacja cyfrowa

Eksperci wskazują na konieczność rewolucji w zarządzaniu łańcuchem dostaw, opartej na sztucznej inteligencji i innych zaawansowanych technologiach. Już teraz można obserwować bezprecedensowe przyspieszenie procesów digitalizacji w branży TSL. Firmy systematycznie modernizują infrastrukturę IT, inwestując w trzy kluczowe technologie: sztuczną inteligencję, blockchain oraz Internet rzeczy (IoT). Szczególnego znaczenia nabierają systemy śledzenia przesyłek w czasie rzeczywistym oraz analityka prognoz, które znacząco usprawniają procesy decyzyjne.

– Wdrożenie nowego systemu Import Control System 2 będzie jednym z największych wyzwań technologicznych nadchodzącego roku. Firmy muszą być przygotowane na dostosowanie swoich systemów informatycznych i procesów operacyjnych do nowych przepisów – podkreśla Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

Zrównoważony rozwój i dekarbonizacja

Nowe regulacje, dotyczące zrównoważonego rozwoju, które wejdą w życie w 2025 r. przyspieszą wprowadzanie polityki nisko- lub zeroemisyjnej. Rygorystyczne przepisy to z jednej strony wyzwanie dla branży, z drugiej szansa na reorganizację i unowocześnienie firmy.

– Przewoźnicy, którzy najszybciej dostosują się do nowych wymogów zyskają przewagę konkurencyjną. Może wiązać się to z koniecznością modernizacji floty i optymalizacją procesów transportowych – mówi Joanna Porath.

Już teraz branża aktywnie inwestuje w alternatywne paliwa, optymalizację tras oraz energooszczędne technologie. Wyzwaniem pozostają ograniczenia infrastrukturalne oraz koszty przyszłej transformacji.

Strategiczna restrukturyzacja i zmiana podejścia do zasobów ludzkich

Nowa zdigitalizowana rzeczywistość wymusza zmiany w firmach, a odpowiedzią na te potrzeby może być restrukturyzacja w celu bardziej efektywnego wykorzystania zasobów ludzkich. Pomimo obecnych wyzwań rynkowych firmy konsekwentnie inwestują w rozwój zespołów oraz ich know how.

– To przemyślana strategia, szczególnie w kontekście prognozowanego ożywienia gospodarczego w 2025 roku. Szkolenia i wdrażanie nowych rozwiązań cyfrowych może podnieść jakość obsługi łańcucha dostaw. W sektorze przeładunkowym obserwujemy znaczący wzrost inwestycji w specjalistyczne pozwolenia, takie jak Magazyn Czasowego Składowania czy Skład Celny. Firmy coraz częściej decydują się też na outsourcing wybranych usług, np. księgowości i kadr, koncentrując zasoby na swoich kluczowych obszarach – wyjaśnia Joanna Porath.

Bezpieczeństwo w łańcuchu dostaw

Eksperci podkreślają, że już widoczny trend w 2025 roku to rosnące znaczenie bezpieczeństwa w łańcuchu dostaw, zarówno w kontekście cyberbezpieczeństwa, jak i zgodności z regulacjami międzynarodowymi.

– Firmy muszą być świadome odpowiedzialności karnej, zwłaszcza w kontekście sankcji międzynarodowych i współpracy z krajami podwyższonego ryzyka. To nie tylko kwestia zgodności działań z obowiązującymi normami, ale fundamentalny element zarządzania ryzykiem w nowoczesnej firmie logistycznej – zaznacza Joanna Porath.

Regionalizacja łańcuchów dostaw

Globalne zakłócenia i geopolityczna niepewność ostatnich lat przyspieszyły trend regionalizacji łańcuchów dostaw. Firmy aktywnie dążą do redukcji kosztów i ryzyka poprzez wzmacnianie sieci wewnątrzregionalnych.

– Obserwujemy rosnące zainteresowanie lokalnymi rozwiązaniami magazynowymi i dystrybucyjnymi. To odpowiedź na potrzebę większej elastyczności i kontroli nad łańcuchem dostaw – komentuje właścicielka agencji celnej AC Porath.

W 2025 roku eksperci z branży TSL prognozują rozwój koncepcji „antykruchości”, czyli zdolności nie tylko do przetrwania, ale także rozwoju w warunkach niepewności. – To właśnie kompleksowa transformacja cyfrowa, wraz z naciskiem na zrównoważony rozwój, bezpieczeństwo i regionalizację łańcuchów dostaw, pozwoli firmom nie tylko adaptować się do zmian, ale także budować przewagę konkurencyjną w długiej perspektywie – podsumowuje Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!