18-metrowe wodorowe autobusy marki Solaris już wkrótce wyruszy na ulice Belfort we Francji. To już kolejne miasto zachodniej Europy, które zdecydowało się na autobusy z wodorowymi ogniwami paliwowymi tego producenta.
18-metrowe przegubowce na ulicach francuskiego miasta
Osiem przegubowych autobusów wodorowych zostanie dostarczonych do miasta Belfort. 18-metrowe pojazdy zostaną wyposażone w najnowocześniejszy system wodorowy, który w połączeniu z napędem modułowym gwarantuje optymalne parametry jezdne. Urbino 18 hydrogen zostaną dostarczone do klienta w drugiej połowie 2025 roku.
W pierwszej połowie lipca Solaris podpisał umowę na dostawę ośmiu autobusów wodorowych do miasta Belfort. Pojazdy zostały zakupione przez podmiot publiczny SMTC (Le Syndicat Mixte des Transports en Commun du Territoire de Belfort), zrzeszający operatorów transportu w regionie. Ostatecznym podmiotem użytkującym nowe autobusy wodorowe będzie przewoźnik Régie des Transports du Territoire de Belfort (RTTB) zarządzający mobilnością, w tym transportem autobusowym, Belforcie.
– Jesteśmy niezwykle dumni, że możemy współpracować z SMTC w Belfort i dostarczyć do miasta zaawansowane technologicznie, bezemisyjne autobusy wodorowe. Urbino 18 hydrogen to nie tylko innowacyjny środek transportu, ale również krok w kierunku zrównoważonej przyszłości. Dzięki nowym Solarisom mieszkańcy Belfortu będą mogli cieszyć się czystszym powietrzem i nowoczesnym, niezawodnym transportem publicznym – powiedział Brice Bonavia, Dyrektor Zarządzający spółką Solaris France.
Charakterystyka zamówionych autobusów
Autobusy, które zamówił Belfort, zostaną wyposażone w nowoczesny system wodorowy, na który składają się m.in. ogniwo wodorowe o mocy 100 kW i system kompozytowych zbiorników, które pozwalają zmagazynować ponad 50 kg wodoru pod ciśnieniem 350 bar. Baterie Solaris High Power będą wspomagać ogniwo paliwowe w chwilach największego zapotrzebowania na energię elektryczną. Sercem napędu będzie silnik elektryczny o mocy 240 kW. Autobusy wyposażone zostaną ponadto w napęd modułowy, który poprzez rozproszenie elementów składowych, pozwala na lepsze wykorzystanie miejsca na dachu, a także na zwiększenie przestrzeni pasażerskiej.
Zgodnie z najnowszymi przepisami, autobusy będą wyposażone w funkcjonalności GSR2, w tym w system informujący o obecności uczestników ruchu drogowego w tzw. martwym polu widzenia. Zamówione Urbino hydrogen będą posiadały wysokowydajną klimatyzację z funkcją grzania pompą ciepła. Dodatkowo autobusy zostaną wyposażone w system monitoringu i zdalnego zarządzania flotą eSConnect.
To już trzecie w ostatnich miesiącach zamówienie na tzw. “wodorowce” z rynku francuskiego – obok 4 pojazdów dla Artois Mobilités i 22 autobusów dla Île-de-France Mobilités. Wykorzystanie technologii wodorowej w transporcie publicznym zyskuje coraz większą popularność, a Solaris jest w tym względzie zdecydowanym liderem – w 2023 roku producent posiadał niemal 50% udziałów w tej części rynku. Ponad 220 modeli Urbino hydrogen obsługuje ruch pasażerski już w 25 miastach całej Europy.
Komentarze