W centrum Jeny odbyła się oficjalna prezentacja nowego tramwaju Solaris. Dostarczenie pięciu w pełni niskopodłogowych Tramino Jena dla Jenaer Nahverkehr to zakończenie pierwszego zagranicznego kontraktu tramwajowego polskiego producenta.
– „Od stycznia 2014 te eleganckie i odznaczające się ponadczasowym designem pojazdy wzbogacą krajobraz naszego miasta. W stosunku do naszych obecnych pojazdów stanowią one ogromny krok naprzód nie tylko pod względem estetycznym, ale przede wszystkim technicznym. Tramwaje Solaris Tramino są inwestycją w przyszłość, zwiększą one mobilność w naszym mieście, a tym samym ułatwią życie wszystkim mieszkańcom Jeny” – powiedział Udo Beran, Przewodniczący Jenaer Nahverkehr.
– „Bardzo się cieszę, że przypadł mi w udziale przywilej zaprezentowania Państwu tego pięknego pojazdu. Pięć Tramino Jena to pierwsze wyprodukowane w Polsce tramwaje, które będą woziły pasażerów w Niemczech. Tym bardziej dziękuję naszym partnerom z Jeny za okazane nam zaufanie. Tramino idealnie wpisuje się w krajobraz Jeny, miasta znanego nie tylko ze swojego malowniczego położenia i pięknych budowli, ale także z prężnie działającego, innowacyjnego przemysłu. Tramino i Jena stanowią idealnie dobraną parę” – dodał Martin Gruber, Członek Zarządu Solaris Bus & Coach ds. Sprzedaży, After Sales, Marketingu i Zapewnienia Jakości.
Niemiecka premiera niskopodłogowego Tramino rozpoczęła się od efektownego wjazdu tramwaju na plac Ernsta Abbego. Po przemówieniach Burmistrza Jeny Albrechta Schrötera, Przewodniczącego Jenaer Nahverkehr Udo Berana oraz Członka Zarządu Solaris Bus & Coach Martina Grubera nastąpił chrzest pojazdu. Otrzymał on imię miasta partnerskiego Jeny, Erlangen. Organizatorzy oddali do dyspozycji zwiedzających również inne pojazdy – historyczne tramwaje nr 26 oraz 101, a także przegubowy Urbino 18, który niedawno zasilił flotę niemieckiego przewoźnika.
Tramino Jena to trójczłonowe, całkowicie niskopodłogowe i dwukierunkowe tramwaje o długości 29,3 metra i szerokości 2,3 metra, przystosowane do jazdy po torach o szerokości 1 metra. Pod względem konstrukcyjnym są to pierwsze wyprodukowane przez Solarisa tramwaje typu GTx.
Tramwajem może jednocześnie podróżować 168 osób, z czego 61 na miejscach siedzących. Każda z trzech sekcji pojazdu opiera się na umieszczonym pośrodku wózku jezdnym. Dzięki temu masa tramwaju rozkłada się równomiernie, jest on bardziej stabilny, a siły przekazywane przez przeguby są znacznie mniejsze.
Drugi kontrakt na dostawę Tramino został podpisany przez polskiego producenta z Braunschweiger Verkehrs-AG (BSVAG). W latach 2014/2015 na ulice Brunszwiku wyjedzie 18 czteroczłonowych tramwajów o długości 35,7 metra. Przewoźnik zamówił pierwotnie 15 pojazdów, ale skorzystał z opcji, która umożliwiała zakup kolejnych 3.
Komentarze