Norwegia wprowadza nowe przepisy dotyczące opon

, 18 listopada 2013, 15:34

Od 15 listopada, na terenie całej Norwegii obowiązują nowe przepisy dotyczące wykorzystywania opon zimowych i łańcuchów. Wszystkie pojazdy o DMC powyżej 3,5 tony, muszą być wyposażone w opony zimowe między 15 listopada a 31 marca. W niektórych rejonach kraju, wymóg ten obowiązuje od 15 października do 30 kwietnia.

Za opony zimowe uznano wyłącznie te oznaczone kodami M+S, MS, M&S, M-S, „mud and snow” (błoto i śnieg), 3PMSF, bądź symbolem „3 peak mountain snowflake” (3 szczyty z płatkiem śniegu), lub wyposażone w kolce.

Nowe regulacje szczegółowo określają wymaganą głębokość rzeźby bieżnika. Poza sezonem zimowym, wynosi ona w całym kraju 1,6 mm. Od 15 listopada do 31 marca, bieżniki opon w pojazdach o masie całkowitej przekraczającej 3500 kg muszą mieć głębokość 5 mm. W okręgach Nordland, Troms i Finnmark, wymóg ten obowiązuje od 15 października do 30 kwietnia. Za prowadzenie pojazdu o niedostatecznej głębokości rzeźby bieżnika przewidziano mandat w wysokości 750 koron norweskich (ok. 400 zł) od opony.

Nowe przepisy określają też zasady korzystania z łańcuchów i opon z kolcami. W sezonie zimowym ciężarówki muszą być zawsze wyposażone w łańcuchy, niezależnie od warunków panujących na drodze. Łańcuchy trzeba mieć zawsze w pogotowiu, na wypadek gwałtownego załamania pogody. Pojazd ciężarowy musi mieć ze sobą przynajmniej trzy łańcuchy: jeden dopasowany do kół przednich i dwa dopasowane do kół napędowych.

– „Wszystkie zimowe opony ciężarowe na oś napędową firmy Continental spełniają warunki konieczne do poruszania się po norweskich drogach. Ponadto, mamy w ofercie oponę do naczep HSW2 i HTW2 z serii SCANDINAVIA, której bieżnik zapewnia optymalne przeniesienie siły hamowania oraz przeciążeń występujących na zakrętach nawet na bardzo śliskich nawierzchniach”– wyjaśnia Marcin Cywiński, Continental Opony Polska – „Nowemu prawu podlegają nie tylko ciężarówki, ale również autobusy i autokary. W tym roku wprowadziliśmy na rynek nowe modele opon do tego typu pojazdów – Conti UrbanScandanavia HA3, a do autokarów oferujemy od kilku lat HSW2 Coach” – dodaje.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!