Według danych Eurostatu, ponad 20% wszystkich przejechanych kilometrów w europejskim transporcie drogowym to tzw. puste przejazdy, czyli przewozy bez ładunku. To problem generujący koszty dla firm, zwiększający zużycie pojazdów i negatywnie wpływający na środowisko.
Jakie są przyczyny pustych przejazdów?
Eksperci z Grupy Eurowag wskazują na główne przyczyny pustych przejazdów:
- Brak ładunków w pobliżu miejsca rozładunku
- Nieoptymalne planowanie tras
- Słabe przepływ informacji między firmą a zleceniodawcą
- Specjalne wymagania transportowe (np. temperatura)
- Regulacje prawne
Ostatnia zmiana przepisów UE, uchylająca obowiązek powrotu ciężarówek do kraju co 8 tygodni, może przyczynić się do ograniczenia pustych przejazdów.
– Przepis ten miał największy wpływ na firmy, które wykonywały przede wszystkim przewozy poza granicami Polski i rzadko wracały do kraju. Był to jednak tylko jeden z elementów, zwiększających puste przebiegi, dlatego warto spojrzeć na to szerzej i skupić się na rozwiązaniach, które wspierają planowanie tras i lepsze wykorzystanie pojazdów – komentuje Mateusz Włoch z Inelo.
Jak ograniczać puste przejazdy?
Eksperci Inelo proponują kilka rozwiązań. Wśród nich jest między innymi zwiększanie sieci klientów, co może wpłynąć na zwiększenie szans na ładunek w drodze powrotnej, backhauling, konsolidację zleceń oraz optymalizację tras.
Wskazuje się także na wsparcie technologiczne, czyli rozwiązania telematyczne. Te mogą znacznie wspomóc działania przedsiębiorców i ułatwić monitorowanie pojazdów, planowanie tras, dostęp do informacji o punktach usługowych, personalizację nawigacji oraz otrzymywanie informacji o utrudnieniach.
– Telematyka jest niezbędnym narzędziem w redukcji pustych kilometrów. Pozwala precyzyjnie wyznaczać trasę kierowcy z uwzględnieniem wielu parametrów, a także być na bieżąco z informacjami o ruchu. – mówi Łukasz Szewczyk z Inelo.
Komentarze