Nowo otwarta droga w woj. pomorskim została zbudowana z opon

29 listopada 2024, 15:57

W województwie pomorskim otwarto nowy odcinek drogi, przy budowie którego wykorzystano unikalne rozwiązanie dostarczone przez firmę Lehigh Technologies, należącą do Grupy Michelin. Droga wojewódzka Lubnia – Zalesie (DW 235) w powiecie chojnickim powstała z wykorzystaniem asfaltu modyfikowanego mikronizowanymi pyłami gumowymi, pozyskiwanymi z recyklingu opon. Takie rozwiązanie nie tylko obniża koszty budowy i użytkowania dróg, ale jest również dobre dla środowiska. Inwestorem projektu był Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku.

fot. unsplash.com

W Polsce technologia ta została po raz pierwszy wykorzystana podczas budowy odcinka eksperymentalnego drogi wojewódzkiej DW 609 Mikołajki – Nowa Ukta, na obwodnicy Jeziora Śniardwy. Dedykowane receptury opracował Instytut Budowy Dróg i Mostów, który również zapewnił kompleksowy nadzór merytoryczny i pełny zakres badań. Zakład wytwarzający mikronizowane pyły gumowe (MRP) wykorzystane do produkcji asfaltu na odcinku Lubnia-Zalesie, działa przy olsztyńskiej fabryce opon Michelin. Równocześnie przy zakładzie powstała demonstracyjna droga dojazdowa, wybudowana z wykorzystaniem tej technologii, która potwierdziła jej walory nawet przy dużym obciążeniu ruchem ciężarowym. Technologia Lehigh wpisuje się w strategię zrównoważonego rozwoju Grupy Michelin, której celem jest osiągnięcie 40% udziału materiałów biodegradowalnych w produkcji opon do 2030 roku i 100% do roku 2050.

Korzyści dla środowiska

Technologia Lehigh Technologies to innowacyjne rozwiązanie, które przynosi wymierne korzyści dla środowiska. Dotychczas rozwiązanie dostarczane przez firmę Lehigh Technologies należącą do Grupy Michelin, święciło triumfy w Stanach Zjednoczonych, gdzie zmodyfikowano już około miliona ton asfaltu. W ten sposób zagospodarowano zużyte lub uszkodzone ogumienie, które w przeciwnym razie zostałoby spalone lub wyrzucone na trafiłoby na wysypisko śmieci. Jednocześnie modyfikacja asfaltu z użyciem MRP pozwala osiągnąć właściwości porównywalne z tradycyjnymi technologiami, obniżając koszty budowy i użytkowania dróg.
Dzięki recyklingowi zużytych opon i ich przetwarzaniu na mikronizowane proszki gumowe (MRP), można osiągnąć wymierne korzyści:

  • Redukcja emisji CO₂: emisja zostaje zmniejszona o co najmniej 30%*.
  • Zmniejszenie globalnego śladu środowiskowego: redukcja wynosi co najmniej 50%*.
  • Ograniczenie zużycia zasobów kopalnych: oszczędność wynosi co najmniej 70%**

Czym jest technologia Lehigh?

Lehigh Technologies, część Grupy Michelin, specjalizuje się w produkcji mikronizowanych proszków gumowych, które są zaawansowanymi, zrównoważonymi środowiskowo materiałami. Produkcja odbywa się z wykorzystaniem opatentowanej technologii Cryogenic Turbo Mill, która pozwala na uzyskanie pyłów o wyjątkowo drobnej strukturze i wysokiej jakości. Pyły te mogą zastąpić surowce na bazie oleju i gumy w różnych zastosowaniach przemysłowych.

W przeciwieństwie do tradycyjnych granulatów gumowych, MRP zapewniają wyższą wydajność, niższe koszty produkcji i mniejsze ilości odpadów. Lehigh Technologies produkuje również zrównoważone mieszanki gumowe stosowane w asfalcie oraz przetwórstwie tworzyw sztucznych. Firma oferuje rozwiązania w „otwartej pętli” (gdzie produkt jest zastosowany w innej fabryce), jak i „w pętli zamkniętej” (gdzie wraca do tego samego producenta), a jej roczna zdolność produkcyjna wynosi ponad 60 tys. ton. W zakładzie w Olsztynie rocznie będzie produkowane 10 tys. ton pyłów gumowych.

Przypisy:
* w porównaniu z sadzą pierwotną, elastomerami syntetycznymi, poliuretanem i polipropylenem
** o co najmniej 30% dla polipropylenu
Obliczenia oparte na uznanej przez UE metodologii “Śladu środowiskowego produktu” (PEF).
Zestaw danych referencyjnych dla elastomerów syntetycznych z “Tire Industry Projects”

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!