Pierwsze egzemplarze Unimogów z zaprezentowanej wiosną tego roku generacji BlueTec 6, wyposażonej w silniki Euro VI i inne innowacje techniczne, zostały już dostarczone klientom.
Oprócz nowych silników BlueEfficiency Power, ulepszono stanowisko pracy kierowcy, wydajność użytkową pojazdu oraz jego ekonomiczność w całym okresie eksploatacji. Do większej efektywności Unimoga przyczyniają się również nowe, bardziej wydajne układy hydrauliczne. Podwójny napęd jezdny EasyDrive umożliwia przełączanie z napędu hydrostatycznego na mechaniczną skrzynię biegów w trakcie jazdy.
Nośniki narzędzi Unimog oferowane są obecnie w ośmiu typach: nowe kompaktowe modele wejściowe U 216 i U 218, będące następcami U 20, a także modele U 318, U 423, U 427, U 430, U 527 i U 530.
Nowe Unimogi kontynuują ogólne założenia konstrukcyjne – stanowią kompleksowe rozwiązanie cechujące się wielozadaniowością i uniwersalnością. Bazę stanowi układ jezdny ze stałym napędem na wszystkie koła, o dużym prześwicie uzyskanym dzięki osiom portalowym, z możliwością znacznego wykrzyżowania osi i posiadający blokady mechanizmów różnicowych w obu osiach.
Uzupełnieniem systemu są cztery przestrzenie do montażu osprzętu i zabudowy, przy czym poszczególne urządzenia mogą być napędzane hydraulicznie, mechanicznie lub elektrycznie. Łatwe manewrowanie nawet w ciasnych miejscach to zasługa zwrotności na poziomie samochodu osobowego (średnica zawracania już od 12,60 m) oraz krótkiego rozstawu osi (od 2800 mm).
Unimog ma dla swoich użytkowników na całym świecie odpowiednie napędy i specjalistyczne urządzenia robocze, umożliwiające ponad 1000 zastosowań. Posiada cztery przestrzenie do montażu osprzętu i zabudowy – z przodu na znormalizowanej płycie czołowej, z tyłu, między osiami oraz na skrzyni ładunkowej lub na ramie. Urządzenia elektryczne można podłączać do czterech ustandaryzowanych gniazd, umiejscowionych w kabinie oraz na zewnątrz. Istotną nowością w zakresie eksploatacji osprzętu jest obciążalność okuć montażowych z tyłu pojazdu zwiększona o 2,5 t.
Ustandaryzowane złącza pozwalają stosować kombinacje kilku urządzeń jednocześnie – ich obsługę bardzo ułatwia nowy, obecnie wyjmowalny joystick wielofunkcyjny.
Przydatność dla wielu branż
W zastosowaniach komunalnych Unimog może wykonywać: prace letnie (koszenie, mulczowanie, mycie i transport), zimowe (odśnieżanie pługiem i frezarką), logistykę komunalną i prace okresowe, jak rozdrabnianie odpadów drzewnych i przycinanie gałęzi.
Na Unimogu stosuje się różne kombinacje osprzętu do zimowego utrzymania dróg. Producenci oferują na przykład pługi śnieżne z regulowanym ogranicznikiem odchylenia oraz pługi klinowe o elastycznej geometrii. Nadają się one do odśnieżania ciasnych powierzchni. Posypywarki do Unimoga oferowane są ze zbiornikiem o pojemności do 4,4 m³, opcjonalnie z wyposażeniem do soli wilgotnej. Frezarki do śniegu napędzane są na Unimogu z przedniego wałka odbioru mocy.
Unimog sprawdza się także w pracach w energetyce, leśnictwie i rolnictwie, na budowach, na szynach i na lotniskach. Można na nim zamontować żuraw, profilarkę do rowów, termos do przewozu asfaltu czy też wiertarkę.
W branży pożarniczej Unimog ma mocną pozycję na całym świecie, głównie jako wóz gaśniczy do gaszenia pożarów lasu, ale również na obszarach miejskich z ich wąskimi przejazdami, oraz w zakładowych strażach pożarnych.
Nowy napęd EasyDrive
Hydrostat i mechaniczna skrzynia biegów współpracują ze sobą w taki sposób, że można je przełączać w trakcie jazdy, odpowiednio do aktualnie wykonywanego zadania. W codziennej pracy ogromnie przydaje się nowy, komfortowy tryb Drive-Work. Przykładowo, gdy w trakcie koszenia zostaje ukończony jakiś odcinek robót, dokonuje się przełączenia na mechaniczną skrzynię biegów. Nowy napęd hydrostatyczny Unimoga pozwala na rozwijanie prędkości do 50 km/h – przy czym moc hydrostatyczną zwiększono o 20 procent.
Jazda i praca osprzętem na napędzie bezstopniowym zmniejsza głównie zużycie sprzęgła i podwyższa wydajność pracy, natomiast jazda na mechanicznej skrzyni biegów – dzięki optymalnym stopniom sprawności – przynosi oszczędność pod względem zużycia paliwa. Opisywany system obsługuje się wygodnie przełącznikiem na kolumnie kierownicy, joystickiem hydrauliki lub ewentualnie pedałem gazu.
Precyzyjniejsza hydraulika robocza
Nowa hydraulika robocza pracuje dokładnie i bez szarpnięć – z mocą hydrauliczną zwiększoną o 30 procent. Hydraulika robocza Unimoga działa w sposób proporcjonalny, pozwala też wykonywać przy użyciu joysticka dwa ruchy nastawcze jednocześnie. Przyciskami wielofunkcyjnymi na kierownicy i na wyświetlaczu można np. ograniczać wydajność pompy. Opisywana hydraulika działa dwuobwodowo, przy czym obwód 1 podaje olej pod ciśnieniem 200 barów w ilości 32 l/min, a w połączeniu z obwodem 2 uzyskuje się dodatkowo 55 l/min pod ciśnieniem do 240 barów. Z przedniego wałka przekaźnikowego można teraz odbierać moc dochodzącą do 160 kW (dotychczas 150 kW).
Nowa hydraulika siłowa
Hydraulika siłowa VarioPower to alternatywa dla hydrauliki roboczej. Obecna hydraulika siłowa jest jeszcze efektywniejsza: posiada ona dwa obwody, każdy o przepływie oleju 125 litrów pod ciśnieniem 280 barów, z maksymalną mocą w każdym obwodzie 58 kW, głównie do napędzania stałych odbiorników mocy. Tym najnowszym rozwiązaniem można zastąpić pompy montowane na wałku odbioru mocy oraz silniki wysokoprężne w zabudowie, na przykład jako napęd zamiatarki w zabudowie. To sposób na zaoszczędzenie paliwa, miejsca i masy.
Jeśli hydraulika siłowa nie jest potrzebna, można ją szybko i łatwo zdemontować z ramy podwozia, żeby wyeliminować zbędną masę i dzięki temu zwiększyć ładowność Unimoga. Opisywany system obsługuje się przyciskami na kierownicy, natomiast jego dane i informacje odczytuje się na wyświetlaczu nowej zintegrowanej tablicy wskaźników. Hydraulika siłowa dostępna jest dla modeli Unimoga od U 318 wzwyż.
Warunki pracy w nowym wnętrzu
Kierownica wielofunkcyjna, regulowana kolumna kierownicy oraz mocniejszy układ grzewczo-klimatyzacyjny z lepszym rozprowadzaniem powietrza ułatwiają pracę kierowcy. Ulepszono elementy obsługowe – między innymi wprowadzono dźwignię na kolumnie kierownicy, służącą do obsługi funkcji jezdnych, takich jak przełączanie skrzyni biegów, czy też hamulca silnikowego Premium. Nowością jest także zintegrowana tablica wskaźników z dużym, jasnym wyświetlaczem. Joystick służący do obsługi urządzeń roboczych jest wyjmowalny; posiada on takie funkcje jak np. odwracanie kierunku jazdy podczas pracy z osprzętem. Niezakłóconą widoczność na osprzęt zamontowany z przodu zapewnia nowa kamera przednia – kolejne udogodnienie dla kierowcy.
Nowe silniki BlueEfficiency Power i mocniejsza skrzynia biegów
Trzy silniki cztero- i sześciocylindrowe o mocy w zakresie od 156 KM do 299 KM, należące do typoszeregów OM 934 i OM 936, o pojemności skokowej 5,1 i 7,7 litra. Udoskonalono elektropneumatyczną skrzynię biegów, posiadającą osiem biegów do jazdy w przód i sześć wstecznych; szybką zmianę kierunku jazdy ułatwia – tak jak dotychczas – synchronizowany rewersyjny układ przełączania biegów Electronic Quick Reverse.
Komentarze