Mercedes-Benz Trucks przeprowadził testy eActrosa 600 w zimowych warunkach Europy Północnej. Celem testów „European Testing Tour Winter 2025” było sprawdzenie praktyczności eActrosa 600 z napędem akumulatorowym w reprezentatywnej eksploatacji zimowej. Trasa testów przebiegała przez Niemcy, Danię, Szwecję, Finlandię, Estonię, Łotwę, Litwę, Polskę, Czechy i Austrię.
eActros 600 testowany zimą
Podczas 16-dniowej wyprawy, ciężarówki pokonały 6500 km w temperaturach od -18 do 9 stopni Celsjusza. Testy wykazały, że aerodynamika i opór toczenia mają duży wpływ na zużycie energii w zimie. Wyższa gęstość powietrza i opony zimowe zwiększają opór, co prowadzi do wzrostu zużycia energii.
Analiza reprezentatywnego odcinka trasy wykazała wzrost zużycia energii o około 25% w porównaniu z tym samym odcinkiem pokonanym latem. Przyczyną były głównie opony zimowe i klimatyzacja kabiny. Na trudniejszych odcinkach, z zaśnieżonymi i oblodzonymi drogami, zużycie energii wzrosło nawet o 50%.
Ogrzewanie kabiny miało niewielki wpływ na zasięg. Kierowcy nie muszą martwić się o ogrzewanie, nawet w niskich temperaturach.
– Jesteśmy zainteresowani nie tylko zużyciem energii przez eActrosa 600 w różnych warunkach zimowych, ale przede wszystkim naszymi klientami i kierowcami. Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników otrzymanych w trasie. Pokazują nam, że eActros 600 może być bardzo wydajny i komfortowy również w europejskiej zimie – mówi Christof Weber, Head of Global Testing Mercedes-Benz Trucks.
Podczas testów korzystano wyłącznie z publicznych stacji ładowania. W Skandynawii znaleziono kilka nowoczesnych parków ładowania z odpowiednią mocą i infrastrukturą. Jednak w większości przypadków infrastruktura ładowania wymaga dalszej rozbudowy.
Nowa aplikacja „Mercedes-Benz Trucks Remote 3.0” ułatwiła kierowcom monitorowanie stanu akumulatora i procesu ładowania.
Komentarze