Iveco wprowadziło nowe Eurocargo Euro VI. Średniej wielkości samochód ciężarowy wyróżnia się mocniejszymi i oszczędniejszymi silnikami Tector 5 i 7, korzystającymi z technologii HI-eSCR. Producent oferuje również rozwiązania, które ułatwiają pracę kierowcy.
Eurocargo oferuje różne rodzaje kabin: dzienną, w pojazdach zaopatrzenia i pojazdach eksploatowanych na krótkich trasach; sypialną ze standardowym lub podwyższonym dachem, sprawdzającą się na długich trasach wymagających przerw na nocny odpoczynek i wyposażona w jedną lub dwie leżanki oraz opcjonalną lodówkę; brygadową, z miejscami dla kierowcy i 6 pasażerów. Fotele dostępne są w wersji z tapicerką tekstylną lub z odpornego na uszkodzenia i praktycznego tworzywa sztucznego.
Rama wykonana ze stali o wysokiej granicy sprężystości, z bocznymi podłużnicami o przekroju C, jest pozbawiona wystających elementów, co umożliwia wykonanie dłuższej zabudowy: od 4265 do 10 175 mm. Pojazd jest stworzony do pracy w każdych warunkach: w centrum miasta, gdzie liczy się zwrotność (dzięki kabinie o szerokości 2160 mm), kątowi skrętu 52 stopnie i małej średnicy zawracania (poniżej 11 m przy rozstawie osi 2790 mm), oraz na autostradzie, gdzie gwałtowne manewry nie wpływają na stabilną jazdę.
Silniki
Nowa seria obejmuje trzy nowe wersje silnika Tector 5 o mocy 160, 190 i 210 KM oraz cztery wersje silnika Tector 7 o mocy 220, 250, 280 i 320 KM. Moc silnika Tector 5 o pojemności 4,5 litra wzrosła o 13%, do 210 KM. W przypadku silnika Tector 7 o pojemności 6,7 litra przyrost mocy wyniósł 7%, do maksymalnie 320 KM.
W Eurocargo zastosowano także nową, 12-stopniową zautomatyzowaną przekładnię ZF Eurotronic, dostępną z 6-cylidrowymi silnikami Tector 7, w tym także w modelach przystosowanych do holowania innych pojazdów.
Zastąpienie 6-cylindrowego silnika Euro V o mocy 220 KM nowym 4-cylindrowym silnikiem Euro VI o mocy 210 KM przyniosło zmniejszenie zużycia paliwa o 4,5%. Dostosowano również okresy międzyprzeglądowe, aby zagwarantować maksymalnie długi czas eksploatacji przy utrzymaniu takiego samego poziomu bezpieczeństwa i ograniczeniu czasu przestojów.
HI-eSCR
Ciężarówka optymalizuje zużycie paliwa dzięki technologii HI-eSCR. System oczyszczania spalin zmniejsza emisję tlenków azotu (NOx) o ponad 95 proc. bez modyfikowania procesu spalania, bez konieczności stosowania dodatkowego układu chłodzenia oraz ingerencji w konstrukcję pojazdu. Dzięki niskiej wadze silników, uzyskano większą ładowność pojazdu, w porównaniu z rynkową średnią.
Oprócz układu HI-eSCR silniki są wyposażone także w elektronicznie sterowaną klapę wydechu, której obecność w istotnym stopniu przyczynia się do spełnienia wymagań normy Euro VI w zakresie emisji. Klapa wydechu przyspiesza rozgrzewanie się systemu SCR w zimnej części cyklu emisji, zapewniając mu optymalną temperaturę roboczą, a tym samym maksymalną redukcję tlenków azotu. System ten przyczynia się również do zwiększenia skuteczności hamowania silnikiem. Maksymalna siła hamowania w silnikach Tector 5 i Tector 7 wynosi odpowiednio 100 i 150 kWh.
Zawieszenie
W Eurocargo zastosowano różne konstrukcje zawieszenia: wzmocnione paraboliczne, półeliptyczne (z przodu) i pneumatyczne (z tyłu), a także w pełni pneumatyczne (z dwoma miechami w wersjach od 6 do 14 ton i czterema miechami w wersjach od 15 do 18 ton) z systemem elektronicznego sterowania ECAS, który podnosi komfort jazdy i dostosowuje wysokość zawieszenia do prędkości, obciążenia i rodzaju nawierzchni.
Bezpieczeństwo
Elektroniczny system kontroli stabilności EVSC, dostępny opcjonalnie w pojazdach o masie od 6 do 10 ton oraz standardowo w ciężarówkach o dopuszczalnej masie całkowitej od 12 do 19 ton, aktywuje się w przypadku wykrycia nad- lub podsterowności albo gwałtownej zmiany toru jazdy. Aktywacja EVSC następuje przy pierwszych oznakach poślizgu. Korekta mocy generowanej przez silnik oraz indywidualne hamowanie kół służą ustabilizowaniu pojazdu.
Na życzenie klienta EVSC w nowym Eurocargo Euro VI może być zintegrowany z układem Hill Holder ułatwiającym ruszanie na wzniesieniach.
W Eurocargo Euro VI dostępny jest też zestaw głośnomówiący, który łączy się przez Bluetooth z nowym radiem i pozwala kierowcy rozmawiać przez telefon bez odrywania rąk od kierownicy.
Komentarze