Szybkie ładowanie i duży zasięg. Czy nowa ciężarówka elektryczna zwiastuje przełom?

20 maja 2025, 13:05

Nowy elektryczny ciągnik siodłowy o zasięgu do 600 kilometrów i możliwością naładowania akumulatorów w zaledwie 40 minut może wyznaczyć nowy standard w transporcie dalekobieżnym. Dzięki innowacyjnej technologii napędu i dużej ładowności, pojazd ten stanowi realną alternatywę dla ciężarówek z silnikiem Diesla, otwierając nowy rozdział w bezemisyjnej logistyce.

Zasięg 600 km i superszybkie ładowanie

Nowy elektryczny samochód ciężarowy dalekiego zasięgu od Volvo oferuje zasięg do 600 kilometrów, a jego baterie można naładować w zaledwie 40 minut. Po raz pierwszy Volvo prezentuje swój nowy elektryczny flagowiec klasy ciężkiej, który może zrewolucjonizować transport ciężarowy na długich dystansach.

Volvo Trucks oficjalnie wprowadzi nowy elektryczny model przeznaczony do transportu dalekobieżnego – Volvo FH Aero Electric z elektryczną osią napędową (e-axle) – oraz rozpocznie przyjmowanie zamówień w pierwszej połowie 2026 roku. Już teraz jednak udostępnione zostały zdjęcia i dodatkowe informacje o pojeździe, a klienci mogą podpisać list intencyjny dotyczący jego zakupu.

Nowe FH Aero Electric zostało zaprojektowane z myślą o transporcie dalekobieżnym – segmencie odpowiadającym za dużą część emisji CO₂ w transporcie ciężarowym, który do tej pory był trudny do elektryfikacji. Nowy samochód ciężarowy oferuje możliwość szybkiego ładowania i zasięg do 600 km na napędzie elektrycznym.

 – To prawdziwy przełom w transporcie bezemisyjnym. Firmy transportowe mogą teraz pokonywać naprawdę długie trasy z wykorzystaniem elektrycznych ciężarówek bez kompromisów w zakresie produktywności. Superszybkie ładowanie i duża ładowność sprawiają, że jest to bardzo konkurencyjne rozwiązanie – mówi Roger Alm, Prezes Volvo Trucks. – Elektryczne ciężarówki w transporcie dalekobieżnym będą mieć istotny wkład w redukcję emisji CO₂ w naszej branży, ponieważ właśnie w tym obszarze można osiągnąć największe oszczędności w przeliczeniu na pojedynczy pojazd. To dobra wiadomość zarówno dla firm transportowych, jak i dla całego społeczeństwa.

Szybkie ładowanie w 40 minut

Ładowanie baterii w nowym, dalekobieżnym Volvo FH Aero Electric będzie przebiegać szybciej dzięki przystosowaniu pojazdu do nowego standardu MCS (Megawatt Charging System). Naładowanie akumulatora (od 20% do 80%) zajmie około 40 minut, co oznacza, że ​​można to zrobić w ramach ustawowego czasu odpoczynku kierowców ciężarówek w UE, przyczyniając się tym samym do wysokiej wydajności. Dzięki szybkiemu ładowaniu ta ciężarówka umożliwi prawdziwie dalekobieżny transport elektryczny w ciągu jednego dnia.

Nowa elektryczna ciężarówka może osiągnąć całkowitą masę do 48 ton i oferuje ładowność zbliżoną do konwencjonalnej ciężarówki z silnikiem Diesla. Tak duża ładowność możliwa jest dzięki konfiguracji osi 6×2, która umożliwia montaż większej liczby baterii i poprawia rozkład masy, co ma znaczenie przy ciężkich naczepach i dodatkowej masie akumulatorów.
Daleki zasięg nowego modelu Volvo jest możliwy dzięki nowej technologii układu napędowego, tzw. e-axle, która pozwala na montaż znacznie większej liczby baterii. Nowe FH Aero Electric może pomieścić 8 akumulatorów o łącznej pojemności 780 kWh.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!