Volvo Group Trucks Poland postanowiło umożliwić wybranym przewoźnikom przetestowanie wybranych modeli także w naszych warunkach. Niedawno do Polski zawitał specjalistyczny samochód ciężarowy Volvo FMX w konfiguracji napędowej 10×4, służący do transportu ładunków sypkich, kamieni, złomu.
Ładowność pięcioosiowego Volvo FMX wynosi 44 tony i może stanowić konkurencję również dla wozideł budowlanych. Wersja specjalna, ze zwiększoną liczbą osi, umożliwia transport dużej masy ładunków przy stosunkowo niskim zużyciu paliwa. Układ napędowy 10×4 daje optymalne rozłożenie masy ładunku i oraz sprawia, że prowadzenie ciężarówki, nawet w trudnym terenie, nie stanowi dużego problemu.
– „Z myślą o pracy w kamieniołomie, w 2005 roku, zakupiliśmy pierwsze ciężarówki Volvo. Sukcesywnie odnawiamy naszą flotę, która dziś liczy sobie 20 pojazdów. Obecnie testujemy Volvo FMX 10×4, które w trudnych warunkach kopalnianych spisuje się doskonale. Samochód jest bardzo wydajny – może jednorazowo przewieźć o 50-procent ładunku więcej, niż ciężarówka czteroosiowa, przy stosunkowo niskim zużyciu paliwa. Liczne próby, które przeprowadziliśmy wskazują na możliwość zastosowań tego typu pojazdów m.in. w naszym zakładzie górniczym” – mówi Piotr Smolarczyk, Prezes Zarządu BUDPOL Sp. z o.o.
W Volvo FMX pierwsza i druga oś są osiami skrętnymi z zawieszeniem mechanicznym (resory paraboliczne) o dopuszczalnym sumarycznym nacisku 18 t. Trzecia i czwarta oś są to osie napędowe z zwieszeniem mechanicznym (resory piórowe) o nośności tylnego wózka 32 t. Piąta oś wleczona jest osią skrętną. Jest ona sterowana elektronicznie i hydraulicznie, z zawieszeniem hydrauliczno-pneumatycznym o dopuszczalnym nacisku 16 ton. Dla lepszej stabilizacji pojazdu, niezależnie od jego obciążenia, ostatnia oś przy podnoszeniu muldy jest automatycznie opuszczana.
Volvo FMX 10×4 zostało wyposażone w 13-litrową jednostkę napędową o mocy 500 KM i maksymalnym momencie obrotowym 2500 Nm. Ciekawostką jest to, że silnik bez problemu może pracować w wysokich temperaturach. Wydajność układu chłodzenia została dostosowana do temperatury otoczenia max. 48 stopni C.
W testowym pojeździe Volvo FMX 10×4 w skład dodatkowego wyposażenia wchodzą m.in.:
- hamulec silnikowy VEB+
- podwójny układ wspomagania kierownicy
- zautomatyzowana skrzynia biegów I-Shift z oprogramowaniem dedykowanym ciężarówkom budowlanym z systemem Kick Down
- tempomat, kamera cofania z wyświetlaczem
- leżanka z materacem sprężynowym, klimatyzacja
-
ogrzewanie postojowe kabiny i silnika, elektryczne podgrzewanie bloku silnika, przystawki odbioru mocy od silnika (650 Nm) i skrzyni biegów.
Trwają prace nad Volvo FMX z konfiguracją 10×6.
Komentarze