Na rynek opon ciężarowych weszła nowa oferta Michelin do zestawów ciągników siodłowych z naczepami. W jej skład wchodzi opona w rozmiarze 315/80 R 22.5 na oś napędową i wszystkie pozycje oraz opona w rozmiarze 385/65 R 22.5 na osie wleczone naczep. Na rozszerzeniu oferty skorzystają firmy posiadające nieco starszy tabor i pracujące w ruchu międzynarodowym i krajowym na dłuższych dystansach.
Celem wprowadzenia na rynek trzeciej gamy energooszczędnych opon było podniesienie rentowności firm transportowych. Rynek polski to ciągle prawie 15 proc. udziału profilu „80” w ciągnikach oraz ponad 23 proc. w naczepach o profilu „65” – stanowiących odpowiednio drugi i pierwszy rozmiar na rynku. W większości segment ten zdominowała oferta opon regionalnych, bardziej uniwersalnych, ale też charakteryzujących się nieco wyższymi oporami toczenia.
Nowe opony gamy Michelin X LINE Energy skierowane są głównie do przewoźników, których pojazdy pokonują większość dystansu po autostradach i drogach szybkiego ruchu, poruszają się ze średnią prędkością powyżej 70km/h, pokonują rocznie ponad 110 000 km, realizują mniej niż 3 dostawy dziennie (punkty rozładunku), mają zainstalowane urządzenia do pomiaru zużycia paliwa i jest ono monitorowane w każdym z pojazdów. W takich warunkach najlepiej uwidaczniają się cechy tych opon.
Oszczędności
Niezależna organizacja certyfikacyjna TÜV SÜD Automotive, stosując rygorystyczne procedury testowe, wykazała, że w porównaniu do najmniej ekonomicznych opon premium firm konkurencyjnych (uśrednione wyniki opon czterech wiodących konkurentów) Michelin X LINE Energy o profilach „70” i „55” wygenerowały oszczędność paliwa rzędu odpowiednio 1,84 l/100 km (7,9 proc.) i 1,2 l/100 km (5,2 proc.). Oznacza to, że optymalizując zarządzanie ogumieniem, firmy przewozowe mogą obniżyć koszty operacyjne nawet o ponad 1 700 euro rocznie. Wyniki testów wewnętrznych przeprowadzonych w oparciu o równie restrykcyjne procedury dowodzą, że w porównaniu do gamy poprzedniej generacji opony Michelin X LINE Energy o profilach „80” i „65” przynoszą obniżenie zużycia paliwa rzędu 0,99 l/100 km.
Obniżenie całkowitego kosztu użytkowania opon to jednak nie tylko obniżenie wydatków na paliwo, lecz także zwiększenie żywotności produktów. W porównaniu do opon poprzedniej generacji, czyli Michelin X Energy Saver, opony nowej gamy Michelin X LINE Energy o profilach „80” i „65” cechuje trwałość do 5 proc. dłuższa dla opon napędowych i do 14 proc. dla opon na osie wleczone.
Całkowity koszt użytkowania opon ma szczególne znaczenie w firmach, w których wydatki na paliwo przekraczają wydatki na wynagrodzenia dla kierowców. Wyniki finansowe wielu firm transportowych spadły do progu rentowności. Szacuje się, że do roku 2015 o przetrwanie będzie walczyć 1/4 firm w branży transportowej. Tymczasem opona, stanowiąca około 2-3 proc. budżetu firmy transportowej może mieć wpływ na blisko 40% jej całkowitych kosztów funkcjonowania.
Technologie
Nową gamę opon Michelin X LINE Energy o profilu „80” i „65” cechuje szereg rozwiązań technologicznych należących do pakietu technologii Michelin Durable Technologies, znanych z opon o profilach „70” i „55” wprowadzonych w ubiegłym roku.
Opony w rozmiarze 315/80 R 22.5 są dostępne od marca 2014 roku, natomiast 385/65 R 22.5 będą dostępne od września.
Komentarze