Z taśmy fabryki Mercedes-Benz w Vitorii zjechał pierwszy egzemplarz nowego Vito. Pojazd przy dopuszczalnej masie całkowitej od 2,5 do 3,2 tony imponuje niskim zużyciem paliwa (nawet 5,7 l ON/100 km) i niską ceną. Jest też pierwszym w klasie vanem dostępnym w trzech konfiguracjach układu napędowego: z napędem na przednie, tylne lub wszystkie koła.
– „Nasze nowe Vito podwyższa poprzeczkę w segmencie vanów wagi średniej. To klasowy wzorzec w dziedzinie bezpieczeństwa, wydajności i jakości. Nasze tradycyjne rynki zbytu będziemy szturmować z nowymi, bazowymi wersjami. Mamy też zamiar zdobyć nowe rynki i eksportować najnowsze Vito do obu Ameryk. To nasz drugi globalny model po Sprinterze” – powiedział Frank Klein, szef produkcji Mercedes-Benz Vans, przy okazji uruchomienia produkcj.
Od chwili premiery w 1995 roku do końca roku ubiegłego Vito znalazło około 1,2 mln nabywców. W fabryce modelu w hiszpańskiej Vitorii pracuje około 3500 osób. Aby przygotować zakład do produkcji nowej generacji auta, oddział Mercedes-Benz Vans zainwestował 190 mln euro. Środki te przeznaczono głównie na modernizację i reorganizację nadwoziowni, lakierni oraz strefy montażowej. Przykładami nowych inwestycji są: współrzędnościowa maszyna pomiarowa, mierząca wymiary surowych nadwozi z ekstremalną precyzją – co do milimetra, a także nowy sprzęt do optycznego sprawdzania elementów nadwozia oraz ich konserwacji, dedykowane linie montażowe, procesy automatyzacji, kolejne systemy laserowe oraz nowe roboty. Kolejne 8 mln euro oddział zainwestował ponad w szkolenia pracowników fabryki, trwające łącznie 300 tys. godzin.
Zlokalizowana na północy Hiszpanii, w sercu Kraju Basków fabryka świętuje w tym roku 60. rocznicę uruchomienia produkcji samochodów. Pierwsze auto wyjechało stąd w 1954 roku, gdy zakłady należały do Auto Union. Koncern Daimler-Benz AG (obecnie: Daimler AG) odkupił je w 1981 roku. Dzisiaj obiekt zajmuje powierzchnię około 600 tysięcy m kw., w tym około 370 tys. m kw. powierzchni produkcyjnej. Rocznie powstaje tu około 80 tys. vanów, eksportowanych do krajów na całym świecie. Fabryka w Vitorii jest drugim co do wielkości zakładem produkującym vany Daimlera na świecie. Dodatkowo generuje około 13 tys. miejsc pracy w regionie.
Kluczową dla nabywców aut dostawczych kwestią są całkowite koszty eksploatacji. Średnie zużycie oleju napędowego względem poprzednika zostało ograniczone o około 20 proc. Wyjątkowo niewiele paliwa zużywa Vito z pakietem BlueEfficiency, należącym do standardowego wyposażenia osobowych wariantów Tourer z automatyczną przekładnią oraz najmocniejszej wersji 119 BlueTEC. Na życzenie można go też zamówić do wszystkich odmian z tylnym napędem. Dla przykładu, ciężarowe Vito 116 CDI z pakietem BlueEfficiency potrzebuje średnio 5,7 l ON/100 km. Co więcej, nowy model wyjątkowo rzadko musi stawiać się na przeglądach – interwały serwisowe sięgają 40 tys. km lub dwóch lat.
Nowe Vito ustanawia również standardy w dziedzinie bezpieczeństwa. Już Vito Furgon, jako jedyny van w klasie, jest seryjnie wyposażony w poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu oraz system przypominający o zapięciu pasów bezpieczeństwa. Dla Vito Tourera można po raz pierwszy zamówić kurtyny dla tylnego rzędu siedzeń.
Seryjne wyposażenie nowego Vito obejmuje system monitorowania zmęczenia kierowcy, czujniki ciśnienia w ogumieniu oraz układ kompensujący negatywne oddziaływanie bocznego wiatru. Na życzenie oferowane są dodatkowe systemy wspomagające, na przykład asystent parkowania, funkcja ostrzegania przed kolizją czy układy monitorowania martwego pola i pasa ruchu.
Opcjonalny system inteligentnego oświetlenia (ILS – Intelligent Light System) stanowi alternatywę dla standardowych, wydajnych reflektorów halogenowych. Unikalna w segmencie vanów technologia wykorzystuje LED-owe kierunkowskazy, LED-owe światła do jazdy dziennej oraz LED-owe światła mijania i drogowe z funkcją doświetlania zakrętów. Zależnie od prędkości jazdy, przednie lampy dostosowują strumień światła do specyficznych wymogów panujących na drogach lub autostradach.
Jako pierwszy model w klasie, nowe Vito dostępne jest z napędem na przednie, tylne lub wszystkie koła. Przedni napęd wyróżnia się niską masą i niską ceną. Sprawdzony napęd na tylną oś to właściwe rozwiązanie dla wszystkich zastosowań wymagających przewozu ciężkich towarów oraz holowania przyczep. Napęd na cztery koła okaże się niezbędny wszędzie tam, gdzie potrzebna jest maksymalna przyczepność, zwłaszcza na nieutwardzonych drogach.
Wersja z napędem na przednie koła występuje z zamontowanym poprzecznie, kompaktowym, 4-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 1,6 litra. Dostępny jest on w dwóch wariantach mocy: 88 KM (109 CDI) oraz 114 KM (111 CDI). Tylnonapędowe Vito napędza 2,15-litrowy turbodiesel, oferowany w trzech odmianach: 136 KM (Vito 114 CDI), 163 KM (Vito 116 CDI) oraz 190 KM (Vito 119 BlueTEC). Vito 119 BlueTEC jako pierwszy van w klasie spełnia już normę emisji Euro 6.
Komentarze