Nowy system Volvo, którego głównym zastosowaniem ma być ochrona pieszych i rowerzystów, skanuje otoczenie w promieniu 360 stopni. Interpretuje on wszystko co dzieje się wokół pojazdu i sugeruje manewry pozwalające unikać wypadków. System znajduje się w fazie testów i za pięć do dziesięciu lat powinien zacząć pojawiać się w samochodach.
Z badań Volvo Trucks wynika, że ograniczona widoczność jest jedną z głównych przyczyn wypadków z udziałem samochodów ciężarowych i niechronionych użytkowników dróg w Europie. Dzięki technologii, opracowanej przez Volvo Trucks w ramach wyjątkowego projektu badawczego o nazwie Non-Hit Car and Truck, realizowanego wspólnie z Volvo Cars, pojawiła się szansa radykalnego zmniejszenia liczby tego typu zdarzeń drogowych.
Niechronieni użytkownicy dróg, tacy jak piesi czy rowerzyści, są szczególnie zagrożeni na obszarach miejskich o dużym natężeniu ruchu ciężkich pojazdów. System może obserwować całe otoczenie pojazdu i przekazywać kierowcy wskazówki pozwalające uniknąć wypadku m.in. w takich właśnie okolicznościach. Gromadzi potrzebne dane, korzystając czujników, radarów i kamer rozmieszczonych ze wszystkich stron pojazdu. Jeżeli kierowca nie podejmie proponowanych manewrów, układ kierowniczy i hamulcowy mogą zostać aktywowane autonomicznie.
– „Współczesne samochody ciężarowe Volvo są zaprojektowane tak, by eliminowały wszelkie martwe pola. Ale w intensywnym ruchu drogowym kierowca może po prostu przeoczyć ważny obiekt, np. rowerzystę zbliżającego do pojazdu od strony pasażera. Obecnie jesteśmy w stanie temu zapobiec, ułatwiając kierowcy obserwację i interpretację tego, co dzieje się wokół pojazdu” – mówi Carl-Johan Almqvist, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks
– „Zasadnicze podzespoły są już gotowe, ale potrzeba jeszcze bardzo wielu testów, by zagwarantować niezawodność systemu. Jeżeli się nam to uda, przyszłość bez wypadków z udziałem samochodów ciężarowych znajdzie się na wyciągniecie ręki.” – dodaje.
Projekt Non-Hit Car and Truck Został zapoczątkowany we wrześniu 2010 r., we współpracy z Volvo Car Corporation, ÅF Group, HiQ, Mecel i Uniwersytetem Technologicznym Chalmers. Zakończy się w grudniu 2014 r., zaś rezultaty przeprowadzonych badań pozwolą na opracowanie nowych aktywnych systemów bezpieczeństwa, które mają być gotowe do wprowadzenia na wyposażenie samochodów ciężarowych w ciągu następnych 5 do 10 lat.
Komentarze