Wydajniejszy transport z DAF

, 22 grudnia 2014, 14:17

Na początku 2015 roku DAF wprowadzi do oferty rozwiązania podnoszące wydajność transportu. Usprawnienia zastosowane w silnikach PACCAR MX, w połączeniu takimi rozwiązaniami, jak przewidujący tempomat, przewidująca zmiana biegów i tryb Eco, zapewniają łącznie oszczędność paliwa na poziomie 4-5 proc. Dodatkowe oszczędności generują też nowe owiewki i spoilery.

Aby podnieść wydajność, popularne silniki PACCAR MX-11 i MX-13 poddano optymalizacji. W 10,8-litrowym silniku MX-11 zoptymalizowano przepływ oleju oraz zapewniono bardziej efektywne spalanie paliwa dzięki zastosowaniu przeprojektowanej komory spalania, ulepszonego wtrysku paliwa i oprogramowania sterującego fazami wtrysku.

Nowa turbosprężarka 12,9-litrowego silnika PACCAR MX-13 oferuje usprawniony przepływ, a nowy wał rozrządu poprawia synchronizację zaworów. Silnik PACCAR MX-13 korzysta także z bardziej wydajnego przepływu oleju, polepszonej redukcji strat na opory wewnętrzne oraz wydajniejszej, dwustopniowej pompy cieczy chłodzącej i zoptymalizowanego oprogramowania.

Dzięki tym usprawnieniom silniki PACCAR MX-11 i MX-13 oferują do 2 proc. dodatkowej oszczędności. Wielopunktowy wtrysk paliwa zapewnia cichszą pracę.

Mocniejszy hamulec silnikowy

Usprawnienia silników PACCAR MX-13 nie tylko obniżają zużycie paliwa, lecz także wpływają pozytywnie na pracę hamulca silnikowego. Oferuje on moc 360 kW przy 2000 obr./min. Dzięki nowym rozwiązaniom w układzie rozrządu i turbosprężarkach moc hamulca silnikowego MX Engine Brake wzrosła o 20 proc. przy prędkościach obrotowych rzędu 1500 obr/min. Hamulec silnikowy MX Engine Brake oferuje też trzy zakresy mocy, które można wygodnie wybrać za pomocą trzystopniowej dźwigni na kolumnie kierownicy.

Tryb Eco

Tryb Eco to nowe, standardowe rozwiązanie na wyposażeniu wszystkich modeli  Euro 6 serii CF i XF wyposażonych w silniki PACCAR MX. Tryb Eco redukuje moment obrotowy silnika o 10 proc. na pierwszych jedenastu biegach, zapewniając oszczędność paliwa na poziomie 1 proc. podczas codziennego użytkowania. Większość sytuacji drogowych zwykle nie wymaga pełnego przyspieszenia. Opcja ta jest jednak nadal dostępna po naciśnięciu przycisku.

Przewidujący tempomat i zmiana biegów

Tempomat Predictive Cruise Control jest dostępny wraz z przewidującą zmianą biegów Predictive Shifting w modelach Euro 6 serii CF i XF. Te rozwiązania przyczyniają się do znacznego zwiększenia wydajności pojazdu. Funkcja Predictive Cruise Control ustala idealną prędkość, a funkcja Predictive Shifting wybiera odpowiedni bieg.

Tempomat Predictive Cruise Control wykorzystuje technologię GPS, aby ustalić dokładne położenie pojazdu i określić  sposób pokonania drogi przez kolejne 1–2 km. System „spogląda” do przodu i przewiduje np. pochyłości terenu.

Punktem wyjścia obu technologii jest jazda na najwyższym możliwym biegu przez jak najdłuższy dystans. Efektem jest mniejsza ilość redukcji i praca jednostki napędowej przy niższej prędkości obrotowej, co ogranicza zużycie paliwa, ponieważ rośnie wydajność silnika. Po zbliżeniu się do szczytu wzniesienia system zapobiega zmianie biegu na niższy. Jeśli za szczytem wzniesienia teren natychmiast się obniża, przed dotarciem na szczyt do silnika wtryskiwana jest mniejsza ilość paliwa, a masa pojazdu umożliwia „przepchnięcie” go przez szczyt.

W niektórych sytuacjach system zezwala na jazdę z prędkością poniżej zaprogramowanej, na przykład gdy pojazd znajduje się w pobliżu szczytu podjazdu, a system „wie”, że energia potencjalna spowoduje szybkie osiągnięcie wymaganej prędkości podczas zjazdu. Tempomat Predictive Cruise Control może czasowo dopuścić jazdę z prędkością nieco wyższą od zaprogramowanej (oczywiście w zakresie wcześniej określonych ograniczeń) w celu znacznego zmniejszenia zużycia paliwa.

Tempomat Predictive Cruise Control i przewidująca zmiany biegów Predictive Shifting umożliwiają zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2 nawet o 3 proc., zwłaszcza w pagórkowatym terenie.

Nowe owiewki i spoilery

W ramach programu DAF Transport Efficiency poszerzono gamę dostępnych owiewek i spoilerów, zapewniających optymalną aerodynamikę.

Do modeli Euro 6 serii CF z kabiną sypialną stworzono nowy pakiet aerodynamiczny, obejmujący spoiler dachowy wyższy od dotychczas stosowanej o 10 cm oraz spoilery boczne o szerokości 2,55 m, zmniejszające niekorzystną przerwę pomiędzy kabiną a zabudową do zaledwie 5 cm. Specjalnie do pojazdów niskopodłogowych modeli Low Deck stworzono nowy spoiler dachowy, który można dostosować do naczep o wysokości 4 m.

Driver Performance Assistant

Kierowcy odgrywają istotną rolę w redukcji kosztów eksploatacji, zwłaszcza związanych ze zużyciem paliwa. Dlatego właśnie firma DAF stworzyła system Driver Performance Assistant do swoich modeli LF, CF i XF. Dostarcza on kierowcy szczegółowych informacji na temat wyników zużycia paliwa, efektywności przewidywania sytuacji na drodze oraz hamowania oszczędzającego hamulce zasadnicze pojazdu. Dodatkowo centralny wyświetlacz informacyjny podaje wskazówki na temat metod oszczędzania paliwa przez kierowcę.

Nową funkcją jest wyświetlanie informacji z tachografu na wyświetlaczu centralnym, co zapewnia kierowcy przejrzyste informacje na temat czasu jazdy czy prędkości i pomaga zapobiegać łamaniu przepisów. Wyświetlane są również informacje o zbliżającym się terminie następnego przeglądu pojazdu. Pomaga to dopilnować cyklicznych przeglądów i zapewnić maksymalną wydajność pojazdu. Na podstawie danych z karty kierowcy system DPA automatycznie przełącza się na dogodny dla kierowcy język.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!