Dwa pierwsze tramwaje marki Solaris rozpoczęły w Brunszwiku regularne kursy pasażerskie. Miejski przewoźnik Braunschweiger Verkehrs-GmbH zamówił u polskiego producenta łącznie 18 pojazdów tego typu. Kolejne Tramino będą sukcesywnie pojawiać się na brunszwickich torach w następnych miesiącach bieżącego roku.
Wyjazd na linię dwóch z 18 zamówionych szynowych Solarisów stanowi kamień milowy w procesie finalizacji jednej z największych inwestycji brunszwickiego przedsiębiorstwa komunikacyjnego. Miejski przewoźnik wkracza tym samym w nowy etap rozwoju, którego celem jest zaoferowanie mieszkańcom Brunszwiku niemalże całkowicie niskopodłogowego taboru szynowego i autobusowego.
W ceremonii przekazania wyprodukowanych w Polsce tramwajów, która odbyła się 13 kwietnia, wzięli udział m.in. Burmistrz Brunszwiku Ulrich Markurth oraz Prezes Braunschweiger Verkehrs-BmbH Jörg Reincke. Punktem centralnym uroczystości był moment, w którym motorniczowie wraz z pasażerami linii M3 i M5 przesiedli się z tramwajów wyprodukowanych w roku 1977 do całkowicie niskopodłogowych Tramino.
Tramino Braunschweig to czteroczłonowe, całkowicie niskopodłogowe i jednokierunkowe tramwaje o długości 35,7 metra i szerokości 2,3 metra, przystosowane do jazdy po torach o rzadko spotykanej szerokości 1100 mm. Każdy z szynowych Solarisów wyposażony jest w klimatyzację całej przestrzeni pasażerskiej oraz oddzielną klimatyzację kabiny motorniczego. Tramwajem może jednocześnie podróżować 211 osób, z czego 87 na miejscach siedzących.
Każda z czterech sekcji pojazdu opiera się na umieszczonym po środku wózku jezdnym. Dzięki temu masa tramwaju rozkłada się równomiernie, jest on bardziej stabilny, a siły przekazywane przez przeguby są znacznie mniejsze. Tramino Braunschweig wyposażony jest w sześć par podwójnych drzwi o szerokości 1300 mm każda. Pierwsze z nich znajdują się tuż za kabiną motorniczego, gdzie mieści się przestrzeń dla wózków inwalidzkich. Przy drzwiach czwartych oraz szóstych znajduje się miejsce przeznaczone dla wózków dziecięcych.
Tramino Braunschweig wyposażony jest w pięć asynchronicznych silników trakcyjnych o mocy 90 kW każdy. Przeniesienie napędu w tramwajach następuje z silników montowanych na pudłach przez wał na wózek i poprzez zespół przekładni na koła. Szynowy Solaris dla Brunszwiku wyposażony jest również w system anty-knick, który stabilizuje tor jazdy na zakrętach. Brunszwickie Tramino posiada również superkondensatory, w których składowana jest energia pochodząca z procesu rekuperacji, następnie wykorzystywana do rozpędzania tramwaju. To rozwiązanie pozwala zaoszczędzić znaczącą ilość energii elektrycznej.
Brunszwik jest drugim niemieckim miastem, w którym kursują tramwaje Solarisa. W 2013 roku producent dostarczył 5 pojazdów szynowych także do Jeny. Tramino obecne są również w Polsce – 45 sztuk kursuje po ulicach Poznania. Niebawem zawitają one również do Olsztyna, Solaris jest bowiem w trakcie realizacji zamówienia na budowę 15 tramwajów dla stolicy Warmii i Mazur. Co więcej, w ostatnim czasie Solaris podpisał również umowę ramową obejmującą dostawę 41 nowoczesnych niskopodłogowych pojazdów do Lipska.
Komentarze