Fabrykę Solarisa opuściły dwa wyjątkowe trolejbusy – Trollino z numerem 1000, który trafił do austriackiego Salzburga, a także trolejbus numer 1001, zbudowany dla gdyńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej. W Gdyni odbyło się uroczyste przekazanie nowoczesnego jubilata.
Dwa niskopodłogowe Trollino 12 dla Gdyni są wyposażone w system pozwalający na autonomiczną jazdę, bez konieczności korzystania z sieci trakcyjnej, na dystansie do 15 kilometrów. Jest to możliwe dzięki bateriom litowo-jonowym, ładowanym podczas jazdy za pośrednictwem trakcji. Energia w bateriach może być również uzupełniana z zewnętrznego źródła zasilania. Oprócz tego trolejbusy wyposażono w system rekuperacji, który pozwoli im odzyskiwać energię elektryczną w procesie hamowania, co obniży koszty ich eksploatacji.
W trolejbusach dla Gdyni zastosowano rozwiązania podnoszące komfort użytkowania pojazdu: klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, system monitoringu, a także kamerę cofania i LED-owe światła do jazdy dziennej. Jako jednostkę napędową trolejbusu wykorzystano silnik trakcyjny o mocy 175 kW. Osprzęt elektryczny dostarczyła polska firma Medcom.
– „Jestem bardzo dumny z faktu, że współpraca pomiędzy Solarisem a PKT Gdynia układa się tak pomyślnie. Jej początki sięgają 2001 roku, kiedy to powstał nasz pierwszy trolejbus. Prezentowane dziś Trollino to przykład możliwości technologicznych, jakimi dysponuje Solaris w obszarze elektromobilności. Dzięki zamontowanym bateriom pojazd może wozić pasażerów również poza siecią trakcyjną. W ten sposób niewątpliwe zalety trolejbusów zostały z powodzeniem połączone z atrybutami autobusów bateryjnych” – powiedział Zbigniew Palenica, Członek Zarządu firmy Solaris obecny na uroczystym przekazaniu trolejbusów w Gdyni.
Prezentacja trolejbusu numer 1001 była także okazją do przypomnienia pierwszego egzemplarza Solarisa Trollino zakupionego przez PKT Gdynia w 2001 roku. Blisko 15-letnia współpraca między PKT Gdynia a Solarisem zaowocowała dostawami obejmującymi łącznie 54 trolejbusów w wersji 12-metrowej.
Gdyńskie przedsiębiorstwo komunikacji nie tylko inwestuje w nowoczesny tabor, ale również nieustannie rozwija trolejbusową sieć, zapewniając gdynianom coraz lepszy dostęp do przyjaznych dla środowiska pojazdów. Działania te są wysoko oceniane przez Komisję Europejską, która uhonorowała Gdynię prestiżową nagrodą Regiostars 2014 za projekt proekologicznego transportu publicznego. Ostatni zakup dwóch nowoczesnych trolejbusów towarzyszy wydłużeniu trasy nr 21, która od maja będzie prowadziła aż do Gdyńskiego Akwarium.
Komentarze