Problemy z działaniem układu EBS na przykładzie IVECO Stralis

22 maja 2018, 16:09

Pracownicy działu TEXA CALL CENTER otrzymali liczne zgłoszenia informujące o błędach dotyczących nieprawidłowego działania układu hamulcowego w pojazdach IVECO wyposażonych w układy WABCO EBS 1 oraz WABCO EBS 2 (wbudowany w pedał hamulca).

W większości zgłaszanych przypadków problem powodowany był nieprawidłowym zasilaniem zacisków 15, 30A i 30B centralki elektronicznej. Zasilania te są chronione wewnątrz centralki poprzez 3 elektroniczne zabezpieczenia (tzn. w razie ich przerwania przywrócenie pracy odbywa się automatycznie po wyłączeniu i ponownym włączeniu zapłonu).

Korzystając z zasobów diagnostycznych oraz wbudowanej bazy danych oprogramowania TEXA IDC5 TRUCK Premium dostępnej w urządzeniu AXONE NEMO współpracującego z Navigatorem TXTs, oprócz sprawdzenia nieprawidłowości na stronie błędów, można również określić (na stronie parametrów) napięcia odczytane przez centralkę na zacisku 15, 30A oraz 30B – przedstawia to poniższe zdjęcie.

Na podstawie pomiarów napięcia na poszczególnych złączach (grafiki z złączami centralek elektronicznych EBS), oraz analizy parametrów rzeczywistych, można określić źródło pochodzenia usterki.

UWAGA – rozmieszczenie zacisków różni się w zależności od tego czy zamontowano system EBS starego typu (EBS 1) , czy nowego (EBS2 2) – szczegóły poniżej.

Każdy zacisk ma inne wykorzystanie:

  • zacisk 15 zasila centralkę i czujniki ciśnienia;
  • zacisk 30A zasila urządzenia, sterują przednią częścią układu hamulcowego pojazdu;
  • zacisk 30B zasila urządzenia w tylnej części układu hamulcowego (łącznie z przyczepą).

Za pomocą poniższego schematu elektrycznego obecnego w oprogramowaniu TEXA TRUCK możemy prześledzić połączenia elektryczne pomiędzy poszczególnymi elementami układu. Zwrócić należy szczególną uwagę na bezpieczniki oraz punkty masowe, ogromne znaczenie mają również same połączenia.

Jeżeli jeden z parametrów wskazuje na wartość zbliżoną do 0 Volt, należy sprawdzić napięcie zasilania elektrycznego bezpośrednio na odpowiednim pinie celem stwierdzenia rzeczywistego braku zasilania (problem wynikający z przerwania zasilania zewnętrznego centralki). Występowanie napięcia 24V na odpowiednim pinie przy pomiarze ręcznym wskazuje z kolei na uszkodzenie wewnętrznego zabezpieczenia, a zatem na występowanie zwarcia lub problemów z okablowaniem lub urządzeniami zasilanymi przez ten bezpiecznik.

Jeżeli po stwierdzeniu dobrego stanu instalacji elektrycznej, połączeń elektrycznych, urządzeń oraz po wyłączeniu i ponownym włączeniu stacyjki, zabezpieczenie nie włącza się, oznaczać to może usterkę wewnętrzną centralki.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!