Scania Driver Support jest systemem, który w czasie rzeczywistym ocenia styl jazdy kierowcy i udziela mu wskazówek. Uzupełniony o usługi Fleet Management, pozwalające na monitorowanie wydajności pojazdu i kierowcy, uświadamia mu błędy, jakie popełnia i pomaga w zwiększeniu efektywności bez rozpraszania podczas jazdy.
Podstawą działania systemu Scania Driver Support są zasady przekazywane kierowcom podczas szkolenia. System motywuje kierowcę do doskonalenia stylu jazdy, uświadamiając mu popełniane błędy i wskazując potencjalne możliwości poprawy. Koncentruje się na aspektach omawianych podczas szkolenia:
- Jazda w górach – posługiwanie się pedałem przyspieszenia i wykorzystanie bezwładności pojazdu
- Przewidywanie – przewidywanie sytuacji – na podstawie analizy wartości przyspieszeń i opóźnień oraz czasu pomiędzy przyspieszaniem i hamowaniem
- Użycie hamulców – częstotliwość i intensywność hamowania hamulcami zasadniczymi oraz umiejętność efektywnego korzystania z retardera i hamulca wydechowego
- Wybór biegów – wybór biegów i prędkości obrotowej silnika, służące oszczędności paliwa
System pobiera dane z czujników podłączonych do magistrali CAN i informuje kierowcę o skuteczności jego dokonań, jednak bez rozpraszania jego uwagi. Na koniec generuje podsumowanie z oceną stylu jazdy. Zaprojektowano go po to, by utrwalał umiejętności nabyte podczas szkoleń.
Dane dotyczące pojazdu zbierane są także przez Scania Fleet Management, a następnie mogą być przedstawione na kilka sposobów:
- W pakiecie Monitor – jako raport dotyczący wydajności pojazdu, przesyłany pocztą elektroniczną
- W pakiecie Analysis – dodatkowo: dostęp do danych dotyczących pojazdu i kierowcy za pośrednictwem strony internetowej oraz narzędzia analityczne, umożliwiające ocenę oddziaływania na środowisko naturalne
- W pakiecie Control – funkcjonalności poprzednich pakietów wzbogacone o funkcje monitorowania tras i pojazdów, a także alarmy stref Geofence
Scania Driver Support należy do standardowego wyposażenia większości długodystansowych pojazdów Scania. Obecnie może być stosowany również w pojazdach bez układu EBS i pojazdach bez zwalniacza, przy czym wówczas nie jest dostępny parametr ‘użycie hamulców’. Podstawowymi wymogami są obecność dwuzakresowej skrzyni biegów z półbiegami i układu ABS w pojeździe. Scania Driver Support będzie stopniowo wprowadzany w pojazdach przeznaczonych dla innych segmentów transportu i zastosowań.
Komentarze