Woda w paliwie “zabija” precyzyjną aparaturę wtryskową.
Surowe regulacje dotyczące emisji spalin wymogły na producentach samochodów ciężarowych zastosowanie coraz bardziej skomplikowanych i kosztownych układów wtryskowych, dzięki którym uzyskuje się wysokie ciśnienia wtrysku, co z kolei przekłada się na obniżenie emisji szkodliwych substancji wraz ze spalinami. Jak kosztowna jest naprawa takiego układu wtryskowego nie trzeba przypominać wystarczy, że w oleju napędowym zawartość wody przekroczy 200 ppm, a nie unikniemy trwałego uszkodzenia wysokociśnieniowej pompy i wtryskiwaczy.
Niestety z pomocą nie przychodzą producenci paliw, na których nałożono obowiązek produkowania tzw. „nowoczesnych” paliw z zawartością biokomponentów. Biopaliwa są bardzo higroskopijne, co pozwala absorbować im duże ilości wilgoci, co z kolei prowadzi do wzrostu poziomu aktywności mikrobiologicznej, stanowiącej poważne zagrożenie dla układów wtryskowych. Dodatkowo woda może dostać się do paliwa w czasie uzupełniania paliwa, w wyniku kondensacji pary w zbiorniku paliwa lub w wyniku nieodpowiedniego przechowywania.
Woda w paliwie diesla oraz wysoka absorbcja wilgoci przez biopaliwa, stanowią nie lada wyzwanie dla producentów filtrów paliwowych. Główne problemy związane z obecnością wody w paliwie to jego utlenianie, powstawanie parafin, które mogą powodować zablokowanie filtra paliwa przy niskich temperaturach, degradacja dodatków odpowiedzialnych za zmniejszenie powstawania osadów w silnikach oraz powstawanie kwasów i żeli prowadzących bezpośrednio do uszkodzenia pompy czy wtryskiwaczy (Rys. 1).
Aby temu zapobiec nie należy w żadnym przypadku lekceważyć poprawnej filtracji paliwa, należy przy tym pamiętać o przestrzeganiu częstotliwości wymiany filtrów zalecanych przez producenta danej jednostki napędowej oraz stosowaniu wyrobów renomowanych i doświadczonych producentów wkładów filtrujących.
W produkowanych przez Bosch filtrach paliwa podstawą sukcesu jest fakt, że jest to jedyny na świecie producent filtrów paliwa, który projektuje i produkuje najnowocześniejsze układy wtryskowe i systemy oczyszczania spalin. Dlatego też, jako pierwszy jest w stanie zareagować na rosnące wymagania stawiane czystości paliw, już w roku 1936 (Rys.2) jako pierwszy wprowadził tzw. nowoczesny filtr paliwa bazujący na włóknach celulozowych impregnowanych żywicami fenolowymi lub epoksydowymi.
Dzięki bardziej odpornym materiałom uszczelek i obudowy, optymalnym materiałom filtracyjnym oraz wyższemu stopniowi separacji wody, filtry oleju napędowego Bosch są idealnym rozwiązaniem także w przypadku biodiesla.
Komentarze