Filtry oleju napędowego Bosch walczą z wodą w paliwie

31 stycznia 2017, 0:37

Woda w paliwie „zabija” precyzyjną aparaturę wtryskową. Untitled-1a

Surowe regulacje dotyczące emisji spalin wymogły na producentach samochodów ciężarowych zastosowanie coraz bardziej skomplikowanych i kosztownych układów wtryskowych, dzięki którym uzyskuje się wysokie ciśnienia wtrysku, co z kolei przekłada się na obniżenie emisji szkodliwych substancji wraz ze spalinami. Jak kosztowna jest naprawa takiego układu wtryskowego nie trzeba przypominać wystarczy, że w oleju napędowym zawartość wody przekroczy 200 ppm, a nie unikniemy trwałego uszkodzenia wysokociśnieniowej pompy i wtryskiwaczy.

Niestety z pomocą nie przychodzą producenci paliw, na których nałożono obowiązek produkowania tzw. „nowoczesnych” paliw z zawartością biokomponentów. Biopaliwa są bardzo higroskopijne, co pozwala absorbować im duże ilości wilgoci, co z kolei prowadzi do wzrostu poziomu aktywności mikrobiologicznej, stanowiącej poważne zagrożenie dla układów wtryskowych. Dodatkowo woda może dostać się do paliwa w czasie uzupełniania paliwa, w wyniku kondensacji pary w zbiorniku paliwa lub w wyniku nieodpowiedniego przechowywania.

Woda w paliwie diesla oraz wysoka absorbcja wilgoci przez biopaliwa, stanowią nie lada wyzwanie dla producentów filtrów paliwowych. Główne problemy związane z obecnością wody w paliwie to jego utlenianie, powstawanie parafin, które mogą powodować zablokowanie filtra paliwa przy niskich temperaturach, degradacja dodatków odpowiedzialnych za zmniejszenie powstawania osadów w silnikach oraz powstawanie kwasów i żeli prowadzących bezpośrednio do uszkodzenia pompy czy wtryskiwaczy (Rys. 1).

Rys.1 Uszkodzenie wtryskiwacza przez korozję elementów w wyniku obecności wody w paliwie.
Rys.1 Uszkodzenie wtryskiwacza przez korozję elementów w wyniku obecności wody w paliwie.

Aby temu zapobiec nie należy w żadnym przypadku lekceważyć poprawnej filtracji paliwa, należy przy tym pamiętać o przestrzeganiu częstotliwości wymiany filtrów zalecanych przez producenta danej jednostki napędowej oraz stosowaniu wyrobów renomowanych i doświadczonych producentów wkładów filtrujących.

W produkowanych przez Bosch filtrach paliwa podstawą sukcesu jest fakt, że jest to jedyny na świecie producent filtrów paliwa, który projektuje i produkuje najnowocześniejsze układy wtryskowe i systemy oczyszczania spalin. Dlatego też, jako pierwszy jest w stanie zareagować na rosnące wymagania stawiane czystości paliw, już w roku 1936 (Rys.2) jako pierwszy wprowadził tzw. nowoczesny filtr paliwa bazujący na włóknach celulozowych impregnowanych żywicami fenolowymi lub epoksydowymi.

Rys.2 Pierwsze celulozowe filtry paliwa Bosch od 1936r
Rys.2 Pierwsze celulozowe filtry paliwa Bosch od 1936r

Dzięki bardziej odpornym materiałom uszczelek i obudowy, optymalnym materiałom filtracyjnym oraz wyższemu stopniowi separacji wody, filtry oleju napędowego Bosch są idealnym rozwiązaniem także w przypadku biodiesla.

Zobacz film na temat filtrów oraz inne filmy z Filmoteki Bosch

Artykuł sponsorowany Bosch

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!