Volvo pokazało nowy autobus elektryczny podczas targów UITP w Mediolanie. Jasne wnętrze, wygodne fotele, możliwość naładowania telefonu komórkowego i surfowania w internecie w trakcie jazdy – to tylko niektóre z cech pojazdu, które mają za zadanie zachęcić pasażerów do podróży.
Nowy autobus elektryczny jest pojazdem koncepcyjnym. Pojazd ma 10,7 metrów długości (ponad metr mniej od konwencjonalnego autobusu) i może pomieścić do 86 pasażerów. Centralnie umieszczony fotel kierowcy zwiększa pojemność pasażerską pojazdu.
Zużycie energii w przypadku elektrycznych autobusów jest o około 80 procent niższe niż w przypadku autobusów z silnikiem diesla. Seryjna produkcja w całości elektrycznych autobusów Volvo zaplanowana jest na 2017 rok.
Wnętrze dla pasażerów
– „Podróż autobusem powinna być po prostu przyjemna. Pasażerowie powinni mieć pozytywne odczucia z jazdy oraz możliwość konstruktywnego wykorzystania czasu spędzonego w pojeździe. Poza tym wsiadanie i wysiadanie musi być jak najłatwiejsze” – mówi Dan Frykholm, Design Director w Volvo Buses.
Wystrój wnętrza autobusu jest jasny i przestronny. Tuż obok drzwi znajduje się duża przestrzeń idealna dla wózków dziecięcych lub osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Z przodu pojazdu zamontowano kilka składanych siedzeń, które podczas godzin szczytu można zsunąć i zablokować w złożonej pozycji, aby pomieścić większą ilość stojących pasażerów. Materiały i kolory całego wnętrza zostały dobrane ze szczególną troską.
– „Aby stworzyć ciepłą atmosferę i poczucie przestronności w środku autobusu, wykorzystaliśmy biały, łukowaty dach wykonany z akrylu, w którym zamontowano oświetlenie dające przyjemne światło” – opisuje Dan Frykholm.
W pozostałej części wnętrza dominują modne odcienie zieleni, która odzwierciedla ekologiczność autobusu i dodatkowo koresponduje z zielonym kolorem nadwozia. Wspólny graficzny wzór można zaobserwować na zewnątrz i wewnątrz pojazdu – jest to zarys miasta, który ukazuje obszar pracy autobusu. Deseń obecny jest również na obiciach siedzeń.
Zrównoważona jakość
– „Skupiliśmy się na harmonii całości, tworzącej miłą atmosferę wewnątrz autobusu. Wzory i kolory są dość dyskretne, jednakże przy bliższym spojrzeniu można dostrzec dbałość o najdrobniejsze szczegóły. Nawet dobór materiałów przyczynia się do wzmocnienia dobrego doświadczenia z jazdy. Całkowicie skupiliśmy się zrównoważonej jakości” – mówi Ingrid Karlsson, odpowiedzialna za design materiałów wykorzystanych w elektrycznych autobusach.
Tapicerka siedzeń to żakardowa tkanina ze stuprocentowej wełny. – Wełna jest trwałym i naturalny materiałem, który dobrze się prezentuje i na którym wygodnie się siedzi. Gdy na zewnątrz jest chłodno – grzeje, a kiedy gorąco – chłodzi. Ponadto jest praktyczna i odporna na brud oraz wilgoć. Nadzwyczaj pasuje do autobusu zaprojektowanego dla zrównoważonego transportu.
Zadanie przeistoczenia życzeń projektantów w funkcjonalną tkaninę zostało powierzone tkalni Bogesunds w Ulricehamn. Zakład posiada długoletnie doświadczenie z zakresu opracowywania złożonych tkanin, nie tylko dla przemysłu motoryzacyjnego.
Zasada wykonania „pod klucz" z silnymi partnerami
Wykonanie „pod klucz" zasadniczo oznacza, że klient korzysta z autobusów, a Volvo Buses zajmuje się resztą. Wraz ze swoimi globalnymi partnerami – Siemensem oraz ABB – Volvo ma możliwość zaoferowania całościowych rozwiązań dla infrastruktury elektrycznej, w tym inteligentne ładowanie przewodowe. Volvo Buses może również łączyć siły z lokalnymi partnerami w celu przeprowadzenia warsztatów, zapewnienia zajezdni czy też zarządzania ruchem.
Elektryczny autobus jest częścią ElectriCity
Obecnie, w Göteborgu w Szwecji trwają testy nowych autobusów elektrycznych w regularnym ruchu miejskim. Wprowadzenie elektrycznych autobusów jest częścią przedsięwzięcia pod nazwą ElectriCity, które rozwija, przedstawia oraz ocenia innowacyjne rozwiązania dla zrównoważonego transportu publicznego przyszłości.
Trzy w pełni elektryczne autobusy oraz siedem elektrycznych hybryd, wszystkie od Volvo Buses, będą obsługiwały nową trasę autobusową (55) pomiędzy kampusami Lindholmen oraz Chalmers, która przebiega przez centrum Göteborga. Wszystkie pojazdy są wyposażone w akumulatory, które można szybko naładować korzystając z energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych dostępnej na stacjach końcowych.
Komentarze