Pierwsze Tramino dotarło już do Olsztyna. Po pięćdziesięciu latach przerwy szynowy transport miejski powrócił do stolicy Warmii i Mazur. Jeszcze w tym roku pojawią się tam wszystkie zamówione pojazdy, łącznie 15 tramwajów.
Zgodnie z umową zawartą w 2012 roku pomiędzy Gminą Olsztyn a Solarisem 19 czerwca tego roku zaprezentowano pierwszy z piętnastu nowoczesnych, dwukierunkowych oraz w pełni niskopodłogowych tramwajów o długości 29,3 metra i szerokości 2,5 metra.
– „Tramwaj, którym będziemy jeździć po Olsztynie, jest nie tylko piękny, ale także komfortowy, nowoczesny i całkowicie przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Jestem przekonany, że nasi mieszkańcy chętnie będą nim podróżować, korzystając z klimatyzowanego wnętrza i dostępu do bezprzewodowego Internetu. I co istotne – czas przejazdu tramwajem będzie zdecydowanie krótszy niż innymi środkami transportu” – powiedział Piotr Grzymowicz, Prezydent Olsztyna.
– „Jesteśmy dumni, iż Solaris zapisuje się w najnowszej historii Olsztyna. To dla nas ogromna radość i jednocześnie odpowiedzialność móc uczestniczyć w procesie przywracania miastu transportu tramwajowego. Dołożyliśmy wszelkich starań by dostarczyć pojazd najlepszej jakości, z którego komfortu i niezawodności mieszkańcy oraz przewoźnik będą w pełni zadowoleni. Zależy nam, aby Tramino jak najlepiej wpisało się w miejski krajobraz” – oświadczył w trakcie prezentacji Zbigniew Palenica, Członek Zarządu Solarisa ds. Pojazdów Szynowych, Sprzedaży i Marketingu.
W 2015 roku do klienta dostarczone zostaną wszystkie zamówione tramwaje. Oficjalną premierę Solarisa Tramino Olsztyn oraz jego zaprezentowanie opinii publicznej zaplanowano podczas tegorocznych wrześniowych Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO w Gdańsku.
Solaris Tramino Olsztyn
Każda z trzech sekcji Tramino Olsztyn osadzona została na tzw. wózku. Dwa skrajne są wózkami napędowymi, a środkowy to wózek toczny. Wszystkie wózki są w pełni skrętne. Układ napędowy stanowią łącznie cztery asynchroniczne silniki trakcyjne o mocy 120 kW każdy. Tramwaj zabiera na pokład ponad 200 podróżujących, z czego 43 na miejscach siedzących. Sześć par podwójnych drzwi po każdej ze stron pozwala pasażerom na szybkie i komfortowe wejście oraz opuszczenie pojazdu. Klimatyzowana przestrzeń pasażerska monitorowana jest za pomocą systemu kamer. Na całej długości pojazdu, jak i przy jego wejściach nie ma ani jednego stopnia, a podłoga jest w całkowicie płaska, pozbawiona jakichkolwiek wzniesień czy nachyleń.
Solaris zrealizował dotychczas tramwajowe zamówienia dla Poznania (45 sztuk) oraz niemieckiej Jeny (5 sztuk pojazdów dwukierunkowych). W tym roku zakończy się również dostawa pojazdów szynowych polskiego producenta do Brunszwiku (18 sztuk) oraz Olsztyna (15 sztuk). Z kolei w latach 2016-2020 do Lipska pojedzie 41 egzemplarzy Tramino.
Komentarze