W Hanowerze właśnie rozpoczęły się jazdy testowe trzech autobusów Solaris Urbino 12 electric nowej generacji. W oficjalnej inauguracji wydarzenia wzięli udział przedstawiciele hanowerskiego przedsiębiorstwa komunikacji publicznej üstra, producenta Solaris Bus & Coach, a także dr Barbara Hendricks, Minister Środowiska RFN.
Solaris wygrał w ubiegłym roku przetarg na dostawę systemu transportu bezemisyjnego, tzn. zarówno pojazdów elektrycznych, jak i infrastruktury ich ładowania. Przedsiębiorstwo üstra, które wybrało polską ofertę, już od wielu lat z powodzeniem współpracuje z producentem z Bolechowa. Po ulicach Hanoweru jeżdżą nie tylko pojazdy spalinowe marki Solaris, ale i autobusy hybrydowe, a teraz także elektryczne.
Innowacyjne rozwiązania techniczne
Nowe Solarisy Urbino 12 electric dla Hanoweru wyposażone są w szereg innowacyjnych rozwiązań. Zamontowano w nich nowatorską oś ZF AVE 130, w której konstrukcję wbudowane są dwa niezależne silniki elektryczne. Rozwiązanie to pozwala na lepsze wykorzystanie przestrzeni pasażerskiej, a także obniża masę pojazdu. W elektrobusach zostały zastosowane litowo-tytanowe baterie o pojemności 125 kWh, które w połączeniu z ładowaniem pantografowym dają wręcz nieograniczone możliwości eksploatacyjne. Ciekawostkę stanowi fakt, że podczas jazdy pasażerowie mogą na bieżąco obserwować na monitorze stan naładowania baterii. Nowoczesne pojazdy są wyposażone w dwie rampy dla osób niepełnosprawnych – elektryczną i manualną. Dodatkowo w pojazdach będzie dostępna bezprzewodowa sieć Wi-Fi.
Urbino 12 electric dla Hanoweru posiadają system ładowania dachowego, który pozwala im kursować na linii przez cały dzień, bez konieczności powrotu do zajezdni. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu zewnętrznej ładowarki o mocy do 450 kW, znajdującej się na trasie przejazdu. Pojazdy pobierają energię elektryczną za pośrednictwem pantografu. Proces ładowania trwa jedynie od 4 do 6 minut i umożliwia całodzienne odbywanie kursów. Nocą w zajezdni baterie ładowane są przy pomocy kolejnego masztu do ładowania pantografowego oraz za pomocą tradycyjnej wtyczki, przy użyciu ładowarek o mocy 32 kW.
Polskie autobusy na reprezentacyjnych liniach
Dla nowych Solarisów przewidziano kursy na reprezentacyjnych liniach 100 oraz 200, które łączą ze sobą najważniejsze punkty miasta. Łączna długość linii to 16 km, znajdują się na nich 42 przystanki, a czas przejazdu trasy wynosi około 53 minuty. Na trasie obu linii znajduje się jeden punkt styczny, gdzie odbywa się ładowanie pantografowe. Ta charakterystyka oraz fakt, że linie poprowadzone są wokół centrum miasta tworzą idealne warunki do jazd testowych autobusów marki Solaris.
Do ładowania elektryków na linii wykorzystywany jest prąd pobierany z miejskiej linii tramwajowej, co zwiększa efektywność energetyczną całego projektu. Dzięki wykorzystaniu energii z sieci tramwajowych üstra nie potrzebuje własnych podstacji zasilających do zaopatrywania ładowarek w energię elektryczną. Dodatkowe oszczędności zużycia energii daje system rekuperacji zamontowany w autobusach. Polega on na tym, że podczas hamowania, energia jest oddawana do baterii trakcyjnych.
Intencją rozpoczętych wczoraj jazd testowych jest dokładne sprawdzenie autobusów oraz infrastruktury ładowania podczas codziennych kursów. Mają one wskazać również ewentualne pola wymagające optymalizacji. Wyniki testów będą pomocne przy rozpoczęciu kursów z pasażerami oraz podczas planowania wprowadzenia autobusów elektrycznych na kolejne linie w stolicy Dolnej Saksonii, co stanowi długofalowy cel hanowerskiego przewoźnika üstra. Projekt jest współfinansowany przez Federalne Ministerstwo Środowiska, Ochrony Przyrody i Bezpieczeństwa Reaktorów Atomowych.
Elektryczne autobusy marki Solaris są obecne na niemieckim rynku już od marca 2014 roku. Te bezemisyjne pojazdy jeżdżą, oprócz Hanoweru, także na ulicach Berlina, Brunszwiku, Drezna, Düsseldorfu, Hamburga oraz Oberhausen.
Komentarze