Nowa linia opon Dunlop – większe oszczędności i przebiegi

20 maja 2016, 16:55

Jeszcze oszczędniejsze, osiągające o 10 proc. większe przebiegi, cichsze i oznaczone symbolem 3PMSF – to główne cechy charakteryzujące nową linię opon do przewozów długodystansowych i regionalnych Dunlop. Uczestniczyliśmy w prezentacji tych opon – na oś kierowaną, napędową i wleczoną.

Branża rośnie szybko

Janusz Krupa, menedżer opon ciężarowych Goodyear Dunlop Tires Polska, rozpoczął prezentację od omówienia rynku. Wzrost rejestracji pojazdów ciężarowych o ponad 1/3, autobusów o 1/5 i naczep o 1/10 to sygnał, że gospodarka przyspiesza. Nie dziwi więc fakt, że rynek opon ciężarowych w Europie wzrósł o 2,5 proc., zaś w Polsce – aż o 7,5 proc.

Wzrastająca konkurencja sprawia, że firmy transportowe jeszcze bardziej muszą zwracać uwagę na koszty. Dlatego projektanci nowej linii opon Dunlop tak skupili się na oporach toczenia i przebiegach osiąganych przez SP346, SP446 i SP246. Ich dodatkowymi zaletami jest symbol M+S oraz 3PMSF (dla SP346, SP446), co pozwala na eksploatację w każdym zakątku świata.

Przebiegi wzbudzające uznanie

O udanej współpracy z Dunlop opowiadał Marcin Nowakowski, Manager ds. Eksploatacji pojazdów ciężarowych w firmie OTP (dawniej Orlen Transport) Monitoring każdego egzemplarza opony w czasie trwającej 8 lat współpracy spółek umożliwił sprawdzenie przebiegów osiąganych we flocie OTP przez poprzednią generację opon Dunlop. W “pierwszym życiu” opony SP244 mogły pochwalić się przebiegami rzędu 330 000 km, SP444 – 412 000 km, zaś SP 344 – 390 000 km. Zapowiedź dużego wzrostu przebiegów przez nową linię opon jest więc tym bardziej imponująca.

Nowa linia opon

Nowa linia opon ciężarowych Dunlop, składająca się z ogumienia na oś kierowaną – SP346, oś napędową – SP446 oraz naczepy – SP246, oferuje przebiegi dłuższe nawet o 10% w porównaniu z poprzednikami. Wzrosła również ich efektywność paliwowa. O wysokiej sprawności tych opon w warunkach zimowych świadczy oznaczenie opon na oś kierowaną i napędową symbolem trzech szczytów górskich i płatka śniegu (3PMSF) oraz znakiem M+S. Umożliwia to flotom realizację działań operacyjnych w warunkach zimowych we wszystkich krajach Europy, które stawiają wymóg uzyskania powyższych homologacji.

Testy przeprowadzone przez Centrum Innowacji Goodyear w Luksemburgu na oponach rozmiaru 315/80R22.5 wykazują, że opony SP346 pozwalają na wydłużenie przebiegów o 5% w porównaniu z SP344,a SP446 – nawet o 10% w porównaniu z SP444.

Dunlop SP346 – na oś kierowaną

Lamele, pogłębione w stosunku do modelu SP344, są tutaj kluczowym elementem, ponieważ zwiększają elastyczność bloków bieżnika i umożliwiają wydajniejsze zbijanie śniegu. Konstrukcja lameli i ich gęstość zostały dobrane w taki sposób, aby zapewniać jednocześnie wolne zużycie opony, sprawność zimą i wysoką przyczepność na mokrej nawierzchni. Charakterystyka zużycia utrzymuje właściwości bieżnika przez cały okres eksploatacji, aż do chwili gdy opona będzie gotowa do nacinania. Aby pomóc w utrzymaniu wydajności operacyjnej pojazdów, od których wymaga się zwiększonej nośności, nowa opona Dunlop SP346 na oś kierowaną jest w niektórych rozmiarach dostępna w wersji High Load. Ogumienie na oś kierowaną pomaga kompensować zwiększone obciążenia osi przedniej, na przykład dodatkowym osprzętem wymaganym przez normę Euro VI.

Dunlop SP446 – na oś napędową

Zastosowana w tych oponach podstawa lameli, która kształtem przypomina kroplę deszczu, pomaga spełnić wymogi oznaczeń M+S i 3PMSF, jednocześnie zmniejszając obciążenie spodniej części lameli. Kolejną zaletą lameli jest trwałość w warunkach przewozów regionalnych. Rozmiar bloków bieżnika i szerokość rowków równomiernie rozkłada sztywność bieżnika, co wydłuża przebiegi i zwiększa przyczepność w mokrych warunkach drogowych.

Dwie warstwy bieżnika

Zewnętrzna warstwa bieżnika jest bardzo odporna na ścieranie, zaś wewnętrzna zmniejsza opór toczenia. W efekcie zmniejszają się opory toczenia pojazdu, co przekłada się na zużycie paliwa, a także rośnie przebieg opony. Wzór bieżnika w kształcie litery V zmniejsza poziom hałasu i dodatkowo wydłuża przebiegi. Dzięki takiemu kształtowi bloki stykają się z podłożem stopniowo, co ogranicza hałas. Łączniki poprzeczne zwiększają sztywność bieżnika i ograniczają uślizg bloków w momencie przechodzenia przez strefę styku.

Dunlop SP246 – dla naczep

Nowe ogumienie dla naczep Dunlop SP246 z oznaczeniem M+S, które uzupełnia ofertę nowych opon SP346 i SP446 będzie dostępne w drugiej połowie roku w rozmiarach 385/55R22.5 160 (158) i wersji 385/65R22.5 164 (158) HL (High Load) umożliwiającej obciążenie osi przedniej do 10 ton, co pozwoli zwiększyć ładowność użytkową, a tym samym zwiększy wydajność operatorów flot.

Bieżnikowane Dunlop TreadMax

Wszystkie nowe opony Dunlop można bieżnikować i nacinać. Jednocześnie z wprowadzeniem nowych produktów, Dunlop udostępnia również bieżnikowane na gorąco opony Dunlop TreadMax SP446, a bieżnikowane Dunlop TreadMax SP246 będą dostępne w drugiej połowie roku.

Rozmiary i dostępność

Opony na oś kierującą Dunlop SP346 Dostępne od Opony na oś napędową Dunlop SP446 Dostępne od
315/80R22.5 156/150L (154/150M) maj 315/80R22.5 156/150L (154/150M) maj
315/70R22.5 156/150L High Load czerwiec 315/70R22.5 154/150L (152/148M) czerwiec
295/80R22.5 154/149M High Load lipiec 295/80R22.5 152/148M lipiec
385/65R22.5 160K (158L) lipiec 315/60R22.5 152/148L sierpień
295/60R22.5 150/147K (149/146L) sierpień 295/60R22.5 150/147K (149/146L) sierpień

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!