Na rynek trafiła opona Michelin X Multi Energy, która uzupełnia gamę o opony do transportu regionalnego. Nowa opona zastępuje Michelin X Multiway 3D.
Przewoźnicy regionalni mogą teraz wybierać opony z poszerzonej gamy, stawiając albo na obniżenie zużycia paliwa, albo na szczególną trwałość ogumienia. MIchelin X Multi Energy zużywa nawet o 1,2 l paliwa na 100 km mniej niż jej poprzedniczka (na podstawie kalkulacji z VECTO). Przekłada się to na oszczędność ponad 3000 euro w całym cyklu eksploatacyjnym ciężarówki. Z kolei Michelin X Multi to o około 20 proc. więcej przebiegu niż Michelin X Multiway 3D.
Gama pozwala na dokonanie wyboru w zależności od profilu realizowanego transportu, m.in. od intensywności poruszania się po autostradach czy liczby dostaw dziennie, i postawienie głównie na trwałość opon lub oszczędność paliwa.
Paliwo jest drugą największą pozycją kosztową w budżetach przewoźników. Mimo to zaskakująco niski ich odsetek ma świadomość, że to właśnie opór toczenia opon pochłania jedną trzecią paliwa w zestawie ciągnika z przyczepą. Pozostała część paliwa jest zużywana na pokonanie oporu powietrza i wewnętrznego tarcia mechanicznego.
Tak wyniki opona zawdzięcza zastosowaniu trzech innowacyjnych technologii Michelin:
- Infinicoil to kord stalowy o długości ok. 400 metrów nawinięty na całym obwodzie opony, który oprócz wzmocnienia jej konstrukcji zapewnia większą stabilność, mniejsze zużycie paliwa i trwałość opony,
- Regenion to technologia oparta na druku 3D form wulkanizacyjnych tworzywami metalicznymi, umożliwia otrzymanie w klockach bieżnika rowków, które otwierają się wraz z zużywaniem się opony. Dzięki temu rzeźba bieżnika gwarantuje efektywne odprowadzanie wody spod opony oraz przyczepność przez cały okres jej użytkowania,
- Powercoil to bardziej wytrzymały, lżejszy stalowy kord osnowy nowej generacji. Oprócz niższej wagi opony charakteryzują się większą wytrzymałością i niższym oporem toczenia.
Oponę Michelin X Multi Energy można pogłębiać i bieżnikować, natomiast oznaczenie 3PMSF i M+S informuje o dobrej przyczepności opony w każdych warunkach pogodowych. Opona otrzymała homologacje wszystkich wiodących producentów samochodów ciężarowych. Od kwietnia opona w rozmiarze 315/70 R 22.5 na oś napędową i na wszystkie pozycje jest też dostępna na rynku wymiany.
Wśród transportowców coraz mocniej zauważalny jest trend ekologiczny. Również Komisja Europejska pracuje nad planem działania nakierowanym na redukcję emisji CO2 w transporcie drogowym. Jednym z owoców tych prac jest VECTO, symulator do obliczania zużycia paliwa i emisji CO2 samochodów ciężarowych. Od 1 stycznia 2019 r. wszyscy producenci pojazdów ciężarowych będą musieli zadeklarować obliczoną przy użyciu VECTO emisję CO2 nowych ciężarówek sprzedawanych na rynku europejskim. Oznacza to, że regionalni przewoźnicy będą teraz mogli dokonać istotnego dla nich wyboru oszczędności paliwa i redukcji emisji CO2. Ma to szczególne znaczenie dla właścicieli dużych flot, ponieważ w przetargach na usługi transportowe dość często pojawia się wymóg niskiej emisji gazów cieplarnianych.
Komentarze