Firma Goodyear odsłoniła kulisy własnego programu testowania opon do pojazdów ciężarowych. Producent bada zachowanie opon w Centrum Innowacji w Luksemburgu oraz w Mireval na południu Francji.
Oba ośrodki dysponują specjalnie przygotowanymi stanowiskami testowymi, w których można symulować różne warunki drogowe. Dzięki temu opony można testować na przykład na nawierzchniach o zmiennej przyczepności.
Ponadto technicy Goodyear przeprowadzają testy opon zimowych w regionach polarnych, np. w Arktycznym Centrum Testowym w Finlandii. Jeżdżą także po autostradach w Europie i poza nią, aby sprawdzić, z jakimi ekstremalnymi warunkami firmy transportowe mają do czynienia na co dzień.
Goodyear korzysta także z usług niezależnych organizacji testowych, takich jak znany na całym świecie TÜV SÜD Automotive GmbH. Organizacje te często porównują opony różnych producentów, aby pokazać, jak dobrze zachowują się opony Goodyear i innych marek należących do koncernu.
Ważnym elementem procesu testowania opon Goodyear są także próby terenowe. Samochody ciężarowe, autobusy i autokary często jeżdżą na oponach Goodyear, a także na innych zwykłych oponach, co umożliwia porównanie ich osiągów w warunkach rzeczywistych.
Kiedy Goodyear tworzy nową oponę do pojazdów użytkowych, musi ona spełnić 50 różnych kryteriów, zanim trafi do produkcji. Każde kryterium dotyczy ważnej cechy eksploatacyjnej, takiej jak:
- Prowadzenie na mokrej nawierzchni
- Hamowanie na mokrej nawierzchni
- Prowadzenie na suchej nawierzchni
- Przyczepność w zakrętach
- Trwałość
- Hałas zewnętrzny
- Trakcja na mokrej nawierzchni
- Stabilność przy wysokich prędkościach
- Opory toczenia
- Przebieg
- Powierzchnia styku
- Zachowanie przy wysokiej prędkości
Wszystkie zimowe opony do pojazdów ciężarowych testowane są pod kątem określonych osiągów, takich jak:
- Trakcja na lodzie
- Hamowanie na lodzie
- Przyczepność na śniegu (test przyspieszenia dla opon ciężarowych na śniegu)
- Trakcja na śniegu
- Hamowanie na śniegu
- Kierowalność na śniegu
- Jazda pod górę
i inne.
Należy pamiętać, że poprawa jednej właściwości może prowadzić do pogorszenia innej. Widać to na przykładzie zależności między oporami toczenia a zużyciem. Opracowanie mieszanki bieżnika, która zmniejsza opory toczenia lub poprawia ekonomikę zużycia paliwa, zwykle powoduje skrócenie okresu eksploatacji opon, ponieważ zużywają się one szybciej. Goodyearowi stara się wprowadzać ulepszenia w tym obszarze bez kompromisów na innych parametrach opon.
Komentarze