Jak przeprowadza się testy opon ciężarowych?

26 lipca 2021, 12:18

Firma Goodyear odsłoniła kulisy własnego programu testowania opon do pojazdów ciężarowych. Producent bada zachowanie opon w Centrum Innowacji w Luksemburgu oraz w Mireval na południu Francji.

Oba ośrodki dysponują specjalnie przygotowanymi stanowiskami testowymi, w których można symulować różne warunki drogowe. Dzięki temu opony można testować na przykład na nawierzchniach o zmiennej przyczepności.

Ponadto technicy Goodyear przeprowadzają testy opon zimowych w regionach polarnych, np. w Arktycznym Centrum Testowym w Finlandii. Jeżdżą także po autostradach w Europie i poza nią, aby sprawdzić, z jakimi ekstremalnymi warunkami firmy transportowe mają do czynienia na co dzień.

Goodyear korzysta także z usług niezależnych organizacji testowych, takich jak znany na całym świecie TÜV SÜD Automotive GmbH. Organizacje te często porównują opony różnych producentów, aby pokazać, jak dobrze zachowują się opony Goodyear i innych marek należących do koncernu.

Ważnym elementem procesu testowania opon Goodyear są także próby terenowe. Samochody ciężarowe, autobusy i autokary często jeżdżą na oponach Goodyear, a także na innych zwykłych oponach, co umożliwia porównanie ich osiągów w warunkach rzeczywistych.

Kiedy Goodyear tworzy nową oponę do pojazdów użytkowych, musi ona spełnić 50 różnych kryteriów, zanim trafi do produkcji. Każde kryterium dotyczy ważnej cechy eksploatacyjnej, takiej jak:

  • Prowadzenie na mokrej nawierzchni
  • Hamowanie na mokrej nawierzchni
  • Prowadzenie na suchej nawierzchni
  • Przyczepność w zakrętach
  • Trwałość
  • Hałas zewnętrzny
  • Trakcja na mokrej nawierzchni
  • Stabilność przy wysokich prędkościach
  • Opory toczenia
  • Przebieg
  • Powierzchnia styku
  • Zachowanie przy wysokiej prędkości

Wszystkie zimowe opony do pojazdów ciężarowych testowane są pod kątem określonych osiągów, takich jak:

  • Trakcja na lodzie
  • Hamowanie na lodzie
  • Przyczepność na śniegu (test przyspieszenia dla opon ciężarowych na śniegu)
  • Trakcja na śniegu
  • Hamowanie na śniegu
  • Kierowalność na śniegu
  • Jazda pod górę

i inne.

Należy pamiętać, że poprawa jednej właściwości może prowadzić do pogorszenia innej. Widać to na przykładzie zależności między oporami toczenia a zużyciem. Opracowanie mieszanki bieżnika, która zmniejsza opory toczenia lub poprawia ekonomikę zużycia paliwa, zwykle powoduje skrócenie okresu eksploatacji opon, ponieważ zużywają się one szybciej. Goodyearowi stara się wprowadzać ulepszenia w tym obszarze bez kompromisów na innych parametrach opon.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!