Volvo FH I-Save – zwycięzca w testach dotyczących ekonomiki paliwowej

19 maja 2022, 11:37

W kilku niezależnych testach przeprowadzonych przez niemieckie czasopisma dla kierowców i klientów samochodów ciężarowych, Volvo FH z systemem I-Save okazało się zwycięzcą pod względem oszczędności paliwa, biorąc pod uwagę zużycie oleju napędowego i AdBlue, mimo że testowany samochód ciężarowy nie był wyposażony w najnowsze aktualizacje Volvo dotyczące efektywności paliwowej.

Koszty paliwa są dziś dla przewoźników ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Nie tylko ceny oleju napędowego poszybowały ostatnio w górę, ale wiele firm transportowych odczuwa również skutki wzrostu cen AdBlue, które zwiększyły się ponad dwukrotnie.

– Inwestując w nowy samochód ciężarowy bardziej niż kiedykolwiek ważne jest, aby zwracać uwagę na całkowite zużycie energii przez dany samochód – mówi Peter Franzén, Menedżer Produktu w Volvo Trucks.

Niezależne niemieckie czasopisma “Trucker” i “Transport” przetestowały ostatnio Volvo FH 500 I-Save porównując go z innymi głównymi europejskimi konkurentami jeśli chodzi o pojazdy ciężarowe. W obu testach Volvo okazało się zwycięzcą pod względem oszczędności paliwa, biorąc pod uwagę całkowite zużycie oleju napędowego i AdBlue. Pomimo niskiego zużycia paliwa, samochód ciężarowy Volvo osiągnął wysoką średnią prędkość w teście „Truckera”, a w teście magazynu „Transport” pokonał w tym zakresie konkurencję.

– Naszym inżynierom udało się połączyć wysoką prędkość z bardzo niskim zużyciem paliwa. Często trzeba wybrać jedno lub drugie, ale my udowodniliśmy, że można połączyć ekonomikę paliwową i osiągi – wyjaśnia Peter Franzén. – Imponujące jest to, że w obu testach udało nam się zająć najlepsze miejsce pod względem oszczędności paliwa, mimo że testowany pojazd nie miał jeszcze naszych najnowszych aktualizacji, które obniżą zużycie paliwa o kilka kolejnych punktów procentowych.

Testowane Volvo FH było wyposażone w specyfikację I-Save, czyli wariant łączący różne elementy układu napędowego i oprogramowania w celu maksymalnego zwiększenia oszczędności paliwa. Sercem I-Save jest silnik turbocompound, który umożliwia jazdę z niskimi obrotami i wysokim biegiem przez dłuższy czas. Dzięki wprowadzonym ostatnio udoskonaleniom, I-Save może łącznie przyczynić się do poprawy zużycia paliwa nawet o 13% – w porównaniu z poziomem zużycia w momencie jego wprowadzenia w 2019 roku.

– W celu poprawy efektywności paliwowej poszliśmy teraz o krok dalej, aby zapewnić pełną optymalizację silnika w naszym Volvo FH I-Save. Biorąc pod uwagę historycznie wysokie ceny energii, z jakimi mamy obecnie do czynienia, nie mogliśmy wybrać lepszego momentu jej wprowadzenia – podsumowuje Peter Franzén.

Proces spalania w silnikach został udoskonalony poprzez dostosowanie wtryskiwaczy, kompresji i wałka rozrządu specjalnie do tłoków z misą w kształcie fali. Zmniejszono również masę całkowitą i tarcie wewnętrzne. Zmodernizowano wysokowydajną turbosprężarkę i pompę olejową; nawet filtry oleju, paliwa i powietrza zyskały opatentowane udoskonalenia w celu uzyskania jeszcze lepszych osiągów.

Zmodernizowany silnik współpracuje z inteligentną i zautomatyzowaną skrzynią biegów I-Shift, która jest teraz szybsza o 30%. Szybsza reakcja przyczynia się do dalszego zwiększenia oszczędności paliwa, poprawy właściwości jezdnych i płynności jazdy.

I-Torque to nowe, inteligentne oprogramowanie momentu obrotowego, które zwiększa wydajność energetyczną poprzez analizę danych dotyczących topografii drogi przy użyciu funkcji I-See i dostosowanie jazdy do aktualnej trasy. Funkcja I-See wykorzystuje informacje o planowanej trasie, aby jak najlepiej wykorzystać energię kinetyczną samochodu ciężarowego podczas jazdy po pagórkowatym terenie. Nowe oprogramowanie I-Torque optymalizuje zarówno wybór biegów, jak i moment obrotowy silnika. Funkcja ta patrzy na drogę przed pojazdem i ocenia topografię terenu oraz masę pojazdu, aby zdecydować, jaki dokładnie moment obrotowy jest potrzebny silnikowi i kiedy, w celu uzyskania jak najwyższej wydajności paliwowej.

Podczas jazdy na długich dystansach, aerodynamika samochodu ciężarowego odgrywa ważną rolę w oszczędzaniu paliwa. W związku z tym wprowadzono kilka kluczowych zmian poprawiających przepływ powietrza, w tym zacieśnienie szczelin w przedniej części kabiny i wydłużenie drzwi.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!