Aby właściciele kamperów mogli bezpiecznie korzystać ze swoich pojazdów, niezbędne są regularne przeglądy i fachowy serwis. Firma TMD Friction widzi w tym szansę na rozwój i większe zyski dla warsztatów samochodowych, które do swojej działalności związanej z autami osobowymi dodadzą obsługę pojazdów z tego dynamicznie rozwijającego się segmentu rynku. Zwłaszcza, że podstawowe rozwiązania techniczne spotykane w kamperach niewiele różnią się od tych z samochodów osobowych.
Podróżowanie kamperami jest coraz popularniejsze. Liczba rejestracji nowych pojazdów kempingowych w Europie wzrosła o 13,2% i osiągnęła nowy rekord 181 299 sztuk. To już piąty z rzędu rekordowy rok dla branży, a w roku 2022 spodziewany jest dalszy wzrost. Po drogach Europy, w tym Polski, jeżdżą już miliony kamperów. Kamperów, które prędzej czy później trzeba będzie serwisować lub naprawiać. To atrakcyjny rynek, na którym warsztaty mogą zaistnieć.
Kampery oparte na pojazdach użytkowych
Warsztaty wchodzące na rynek pojazdów kempingowych mają ułatwione zadanie. Technologia jest im dobrze znana, ponieważ duża część kamperów bazuje na popularnych modelach pojazdów użytkowych takich jak Fiat Ducato, VW Transporter czy Ford Transit.
– Jestem przekonany, że obsługa tego segmentu pojazdów może stanowić dla warsztatów lukratywny biznes. Mamy do czynienia nie tylko z szybko rozwijającym się rynkiem, ale także z klientami bardzo dbającymi o jakość, którzy chętnie i regularnie inwestują w swój mobilny dom. Ze względu na dużą masę pojazdu i wysoko położony środek ciężkości, aspekty bezpieczeństwa i jakości odgrywają w tej klasie pojazdów główną rolę. Dlatego należy spodziewać się regularnych przeglądów i wymian zużytych części. Inwestycja w większy podnośnik może szybko się zwrócić – wyjaśnia Norbert Janiszewski, Technical Sales Support w niemieckim oddziale firmy TMD Friction, właściciela marki Textar.
Części istotne dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, takie jak opony, elementy zawieszenia i osi oraz hamulce, w kamperach są narażone na duże obciążenia. Nie tylko podczas jazdy, ale także w trakcie okresów dłuższego postoju. Kompromisy w zakresie jakości i stanu technicznego mogą mieć fatalne skutki. Zwłaszcza, że pojazdy te są często maksymalnie załadowane i obciążone (czasem nawet ponad miarę), co w połączeniu z wysoko położonym środkiem ciężkości szybko doprowadza podwozie i pracujące z nim elementy do granic wytrzymałości. Dlatego stosowane części zamienne powinny mieć pewną rezerwę bezpieczeństwa.
Asortyment Textar obejmuje części zamienne do hamulców najpopularniejszych modeli, takich jak Fiat Ducato III (Typ 250), Peugeot Boxer, Citroen Jumper czy Ford Transit, ale także dla rzadziej spotykanych lub większych kamperów o masie powyżej 7,5 tony oraz zbudowanych na podwoziach samochodów ciężarowych.
Komentarze