Już wkrótce w życie wejdą zmiany dotyczące opłat za przejazd niemieckimi autostradami oraz federalnymi drogami szybkiego ruchu. Dotychczas obowiązkiem uiszczania opłat były pojazdy ciężarowe o DMC przekraczającej 7,5 tony. Od pierwszego lipca opłatom będzie podlegał większy zakres pojazdów.
Opłaty drogowe w Niemczech
Obowiązek uiszczania opłat drogowych na niemieckich autostradach i federalnych drogach szybkiego ruchu wkrótce zostanie rozszerzony. Wcześniej dotyczył on tylko pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) powyżej 7,5 tony. Od 1 lipca 2024 r. pojazdy i zespoły pojazdów o DMC (tzGM) powyżej 3,5 tony będą również podlegać opłatom drogowym. Rozszerzenie opłat drogowych stwarza złożone wyzwania dla firm i kierowców. Axxès, dostawca usług cyfrowych i rozwiązań w zakresie opłat drogowych w Europie, obecnie rozszerza swoją ofertę dla pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony. Oznacza to, że firmy transportowe i menedżerowie flot mogą również w przypadku tej klasy pojazdów polegać na sprawnej i płynnej, obsłudze procesu poboru opłat drogowych.
“B’Moov”, urządzenie pokładowe do elektronicznego poboru opłat drogowych firmy Axxès, działające na zasadzie plug-n-play można szybko i łatwo zainstalować.
B’Moov jest intuicyjnym w obsłudze urządzeniem firmy Axxès służącym do poboru opłat, które można szybko i łatwo zainstalować w pojeździe. Dzięki B’Moov opłaty drogowe mogą być przetwarzane automatycznie nie tylko w Niemczech, ale i w innych 12 europejskich państw – łącznie w 17 sieciach poboru opłat. Oszczędza to czas i koszty. W ramach jednej faktury z jasnym podziałem kosztów użytkownicy otrzymują przejrzyste, comiesięczne rozliczenia pozwalające na wgląd w dowolnym momencie we wszystkie opłaty drogowe. Raporty uwzględniają podział na trasy i pojazdy. Urządzenie do poboru opłat firmy Axxès wykorzystuje technologie geolokalizacyjne i telekomunikacyjne. Dzięki temu, oprócz monitorowania pojazdów B’moov umożliwia również śledzenie transportu w czasie rzeczywistym i przesyłanie danych do zewnętrznych platform logistycznych, co ułatwia zarządzanie łańcuchem dostaw.
– Axxès jako pierwszy wprowadził na rynek urządzenie do poboru opłat działające w ramach europejskiej usługi opłaty elektronicznej (EETS) w 2015 roku. Jesteśmy innowatorem w zakresie rozwiązań do poboru opłat drogowych, aktualnie pracujemy nad rozwiązaniem umożliwiającym uiszczanie opłat drogowych z wykorzystaniem cyfrowych tachografów nowej generacji – wyjaśnia Patryk Krajewski, Country Manager CE w Axxès. Niemiecka sieć poboru opłat jest największą w Europie. Axxès zapewnia niezawodny sposób pobierania danych dotyczących opłat drogowych zarówno w Niemczech, jak i w innych krajach. Użytkownicy naszych urządzeń otrzymują miesięczną fakturę i kompleksowy raport zawierający wszystkie istotne dane dotyczące przejechanych tras. Nieustannie pracujemy nad optymalizacją procesów dla użytkowników B’moov i w konsekwencji zwiększeniu wydajności ich pracy. W tym celu współpracujemy z wiodącymi dostawcami w branży transportu drogowego. Zainteresowane osoby mogą poznać więcej szczegółów, odwiedzając naszą stronę www lub uzyskać indywidualne porady od naszego polskojęzycznego zespołu. Wspólnie z naszymi partnerami handlowymi jesteśmy w stanie zaoferować firmom transportowym rozwiązanie działające w niezawodny sposób w całej Europie, które pomoże im w radzeniu sobie z wyzwaniami związanymi z ciągłymi zmianami w zakresie poboru opłat drogowych w różnych krajach europejskich – mówi Patryk Krajewski – Country Manager Central Europe w firmie Axxès.
Naliczanie i pobór myta w Niemczech
Obowiązek uiszczania opłat drogowych dotyczy wyłącznie pojazdów przeznaczonych lub wykorzystywanych do transportu drogowego towarów. W przypadku zestawów pojazdów obowiązek płacenia myta powstaje tylko wtedy, gdy DMC pojazdu ciągnącego przekracza 3,5 tony. Nowe regulacje wprowadzają też kilka wyjątków, między innymi dla pojazdów przedstawicieli handlowych. Łącznie ponad 50 000 km niemieckich dróg federalnych i autostrad podlega opłacie drogowej. Myto jest obliczane na podstawie odległości pokonanej przez pojazd i stawki opłaty drogowej podanej w eurocentach za kilometr, która obejmuje udział w emisji CO2, zanieczyszczeniu powietrza, generowaniu hałasu i zużywaniu infrastruktury.
Komentarze