W ramach Euro NCAP uruchomiony zostanie specjalny program o nazwie Truck Safe, którego przedmiotem będzie ocena bezpieczeństwa samochodów ciężarowych. To nowość, ponieważ do tej pory organizacja skupiała się na pojazdach osobowych. Sprawdzamy szczegóły nowego programu i jego potencjalny wpływ na poprawę bezpieczeństwa na drogach.
Spis treści:
- Dlaczego potrzebny jest program TruckSafe?
- Jak testowane będą ciężarówki w TruckSafe?
- Jakie są nowe systemy bezpieczeństwa w ciężarówkach?
Ciężarowy transport drogowy jest stałym elementem europejskich gospodarek i tego faktu nie zmieni ani wprowadzenie nowych rodzajów napędów ani sposobów sterowania truckami. Nie dziwi więc fakt, że europejska organizacja, która od lat zajmuje się oceną bezpieczeństwa pojazdów, ogłosiła start nowatorskiego programu, dotyczącego właśnie ciężarówek. Złośliwi powtarzają, że lepiej późno niż później, a my sprawdzamy informacje na ten temat.
Dlaczego potrzebny jest program TruckSafe?
Dane statystyczne przerażają, ponieważ ciężarówki, które w skali całej Europy, stanowią zaledwie 3% pojazdów, odpowiadają za prawie 15% wszystkich wypadków śmiertelnych na drogach. Wypadki z równoczesnym udziałem trucków i niechronionych użytkowników dróg są przyczyną 25% zgonów ruchu drogowym UE.
Między innymi właśnie dlatego od 2024 r. obowiązkowo wyposaża się nowe ciężarówki w systemy bezpieczeństwa, które prezentujemy w dalszej części artykułu. Dotąd brakowało jednak obiektywnych testów ich skuteczności, ale według zapowiedzi Euro NCAP sytuacja wkrótce ulegnie poprawie.
Jak testowane będą ciężarówki w TrukcSafe?
Dr Michiel van Ratingen, sekretarz generalny Euro NCAP, Euro NCAP, zapowiedział, że testy bezpieczeństwa dla ciężarówek, wykonywane w ramach nowego programu Truck Safe, oparte będą na protokołach dotyczących pojazdów osobowych. Organizacji nie chodzi jednak tylko o opracowanie minimalnych standardów bezpieczeństwa, ale o realne jego zwiększenie na drogach.
Z tego powodu testy Truck Safe odtwarzać będą rzeczywiste zdarzenia drogowe, uwzględniające aspekty takie, jak:
- ruch pieszych,
- rowerzystów i motocyklistów,
- ograniczoną widoczność z kabiny ciężarówki,
- miejsce wypadku (miasto lub autostrada),
- uczestnika kolizji (pojazd osobowy lub niechroniony użytkownik drogi),
Jakie są nowe systemy bezpieczeństwa w ciężarówkach?
Wydaje się zatem, że testy NCAP, wykonywane w ramach programu Truck Safe, umożliwią sprawdzenie w realnych warunkach skuteczności systemów, które od bieżącego roku są instalowane w nowych ciężarówkach. Należą do nich między innymi:
- Monitoring bocznego „martwego pola” (Blind Spot Information System, BSIS) – system automatycznie wykrywający osoby lub obiekty znajdujące się obok pojazdu, w obszarach niewidocznych dla kierowcy. Może być zintegrowany z systemami autonomicznego hamowania awaryjnego (AEB — Autonomous Emergency Braking), aby samodzielnie zatrzymać ciężarówkę, w celu uniknięcia kolizji. Ma to na celu zwiększenie bezpieczeństwa, szczególnie w miastach
- System informowania przy ruszaniu (Moving Off Information System, MOIS) – ostrzega kierowcę przed osobami lub obiektami znajdującymi się tuż przed pojazdem podczas ruszania. Z powodu ograniczonej widoczności kierowcy na tę strefę z kabiny jest jednym z najważniejszych systemów bezpieczeństwa.
- System monitoringu podczas cofania (Reversing Information System, REIS) – wykorzystuje kamery lub czujniki do monitorowania martwego pola za pojazdem, co również jest ważne z powodu ograniczonej widoczności. Szczególnie przydatne podczas manewrowania w bazach załadunkowych
- Inteligentny asystent prędkości (Intelligent Speed Assist, ISA) – system automatycznie rozpoznaje mijane znaki drogowe i ostrzega kierowcę o przekroczeniu dozwolonej prędkości.
- Monitoring ciśnienia w oponach informuje kierowcę o spadku ciśnienia poniżej ustalonego progu (zwykle 20% wartości nominalnej).
- Ostrzeżenie o zmęczeniu kierowcy (Driver Drowsiness & Alertness Warning, DDAW) wykrywa również objawy rozproszeni uwagi kierowcy.
Komentarze