Zapewnienie niezawodnych i wydajnych rozwiązań w zakresie nocnego
ładowania pojazdów elektrycznych to wspólny cel dwóch firm z sektora energetycznego, które niedawno zawarły współpracę. bp pulse i Ekoenergetyka łączą siły, aby sprostać jednemu z najważniejszych wyzwań swojej branży.
Brak punktów szybkiego ładowania barierą w rozwoju elektrycznych ciężarówek
Elektryfikacja transportu ciężkiego ma kluczowe znaczenie dla redukcji emisji i osiągnięcia
celów Europejskiego Zielonego Ładu, ponieważ transport odpowiada za 25% emisji gazów
cieplarnianych w UE. Transport generuje 5% PKB UE i zatrudnia ponad 6 milionów osób, co podkreśla jego znaczenie gospodarcze. Przewiduje się, że do 2030 r. flota elektrycznych
samochodów ciężarowych w Europie osiągnie prawie 3,5 miliona jednostek w ramach
scenariusza ustalonych polityk (STEPS) lub ponad 4 miliony w ramach scenariusza
ogłoszonych zobowiązań (APS). Oczekuje się, że sprzedaż elektrycznych samochodów
ciężarowych wzrośnie z obecnego znikomego udziału do ponad 9% w STEPS i 13% w APS
do 2030 r., co pokazuje rosnące przesunięcie w kierunku elektryfikacji.
Presja na dekarbonizację napędza ten wzrost, a przepisy UE mają na celu zmniejszenie
emisji CO₂ o 15% do 2025 r. i 45% do 2030 r. w porównaniu z poziomami z lat 2019-2020.
Głównym wyzwaniem jest jednak brak wystarczającej infrastruktury ładowania. Obecnie
publicznych punktów szybkiego ładowania dla ciężarówek jest niewiele. Aby wesprzeć
transport długodystansowy, rozporządzenie w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych
(AFIR) wymaga od państw członkowskich UE zainstalowania punktów szybkiego ładowania
co 60 km wzdłuż głównych korytarzy do 2030 r. Współpraca bp pulse i Ekoenergetyki ma na celu wsparcie w wypełnieniu tej luki, zapewniając infrastrukturę nocnego ładowania
niezbędną dla przyszłości elektrycznych pojazdów ciężarowych.
Możliwe rozwiązania i wymagana infrastruktura
Elektryczne ciężarówki ładują się głównie w trzech scenariuszach, z których każdy wymaga
określonej infrastruktury.
Pierwszym z nich jest ładowanie docelowe w centrach logistycznych podczas rozładunku
lub załadunku, gdzie wymagana jest duża moc 150-400 kW przez krótki czas bezczynności
od 30 minut do 2 godzin. Chłodzone cieczą satelity, dostarczające ciągły prąd 500 A i
osiągające moc 400 kW, są tutaj idealne.
Drugi to ładowanie na autostradach, dostosowane do ustawowych przerw na odpoczynek
trwających 30-45 minut na postojach ciężarówek. Aby sprostać przyszłym przepisom, ten
scenariusz będzie wymagał rozwiązań hubowych zapewniających ponad megawat mocy
(MCS), takich jak te zaprezentowane przez Ekoenergetykę na wydarzeniu IAA
Transportation 2024.
Trzeci to ładowanie nocne, najczęstszy scenariusz, w którym ciężarówki ładują się przez
6-8 godzin w zajezdniach lub na przystankach publicznych z mniejszą mocą, około 50-150
kW. Wyzwaniem jest dopasowanie tej infrastruktury do istniejących parkingów, przy
jednoczesnym uwzględnieniu wielu ciężarówek, zapewniając łatwość użytkowania,
niezawodność i odporność na warunki atmosferyczne.
– Zorganizowanie nocnego ładowania dla dużych flot e-trucków, zwłaszcza na
publicznych parkingach wzdłuż sieci transportowej TEN-T, stanowi poważne wyzwanie
dla elektryfikacji transportu ciężkiego. Podczas gdy infrastruktura ładowania stale się
rozwija, obecna dostępność pozostaje wyzwaniem dla niektórych operatorów flot.
Wspólnie z bp pulse jesteśmy zaangażowani w pomoc w wypełnianiu tych luk poprzez
dostarczanie wydajnych rozwiązań o dużej mocy. – mówi Maciej Wojeński,
współzałożyciel i członek rady nadzorczej Ekoenergetyka-Polska S.A. – Jestem dumny z
tego partnerstwa i przekonany, że razem dostarczymy rozwiązania, których rynek
potrzebuje, aby wspierać transformację na elektryczne pojazdy ciężarowe.
Nigel Head, European EV Truck Dyrektor, bp pulse, potwierdza:
– Współpraca z Ekoenergetyką nad rozwiązaniami do nocnego ładowania e-trucków to kolejny krok naprzód w naszych planach, aby pomóc zaspokoić potrzeby brytyjskich i europejskich operatorów pojazdów ciężarowych, którzy elektryfikują swoje floty. Opracowanie bezpiecznych, niezawodnych, wydajnych przestrzennie i skalowalnych rozwiązań do nocnego ładowania e-ciężarówek będzie stanowić podstawę przyszłej oferty bp dla klientów i sieci e-ciężarówek w całej Europie.
Ekoenergetyka jest jednym z niewielu dostawców zdolnych do dostarczania rozwiązań
ładowania na dużą skalę dla pojazdów elektrycznych. Przykładem doświadczenia tej firmy jest współpraca z RATP, historycznym operatorem transportu publicznego w Paryżu. W ramach wysiłków RATP na rzecz elektryfikacji transportu miejskiego, Ekoenergetyka zapewnia sieć 1100 ładowarek w pięciu lokalizacjach, wspierając rosnącą flotę autobusów elektrycznych w Paryżu.
Infrastruktura optymalizuje przestrzeń za pomocą systemu zwijaczy sufitowych, umożliwiając automatyczne ładowanie nocne bez wpływu na miejską sieć energetyczną. Doświadczenie w zarządzaniu nocnym ładowaniem autobusów elektrycznych na dużą skalę bezpośrednio przekłada się na potrzeby sektora e-trucków, w którym wydajna, zajmująca mało miejsca i niezawodna infrastruktura jest niezbędna dla operatorów flot.
Ekspansja Ekoenergetyki jest wspierana przez fundusz private equity Enterprise Investors,
który w ubiegłym roku nabył znaczący pakiet mniejszościowy i ogłosił plany zainwestowania
ponad 45 milionów euro w projekty e-mobilności. Firma świadczy całodobowe usługi monitorowania i naprawy stacji ładowania ze swojej siedziby w Zielonej Górze. Zaawansowane systemy Ekoenergetyki pozwalają na zdalne usuwanie blisko 60% zgłoszonych usterek.
Komentarze