Elektryczna ciężarówka testowana przez Seifert Logistics Group

13 stycznia 2025, 13:43

Elektromobilność coraz śmielej wkracza na polskie drogi, a elektryczne ciężarówki mogą stać się ważnym elementem przyszłości transportu. Właśnie taki pojazd wyruszył na pierwszą testową trasę, budząc spore zainteresowanie. Artykuł przedstawia szczegóły tego wydarzenia, jego znaczenie dla branży logistycznej oraz potencjalne zmiany, jakie mogą czekać transport ciężki w Polsce.

Samochody elektryczne to już nie nowość, ale elektryczny TIR na drodze wzbudza ogromne zainteresowanie. Ciężarowego elektryka w pierwszą trasę testową wysłała firma Seifert Logistics Group, z siedzibą w Mysłowicach.

19-tonowy samochód ciężarowy, który zamiast lusterek ma kamery, a pod kabiną zamiast 6-cylindrów – jedynie jednostki pomocnicze i elementy sterujące? W dodatku porusza się niemal bezszelestnie i nie produkuje spalin? To już nie przyszłość. – Elektromobilność to rzeczywistość! – mówią przedstawiciele spółki Seifert Logistics Group, wypuszczając w pierwszą trasę testową nową elektryczną ciężarówkę marki Mercedes-Benz – eActrosa 400.

Test bez szkód dla środowiska

Choć ten model wzbudza ogromne zainteresowanie na drodze, nie była to żadna „jazda na pokaz”! W pełni elektryczny eActros 400 zrobił trasę od Strykowa po Żory (z kilkoma postojami na rozładunek m.in. w Opolu, Pyskowicach i Świerklanach) i z powrotem, liczącą łącznie ok. 761 km, załadowany częściami zamiennymi, które trafiły do warsztatów Mercedesa.

Czas był kluczowy. Na części czekały warsztaty

eActros 400 w pierwszą trasę wyruszył w grudniu spod Daimler Truck Parts Center w Strykowie. To tutaj, Seifert Polska składuje części do samochodów ciężarowych.
Trasę w kierunku Śląska eActros rozpoczął ok. 20:00. Dlaczego?

– Gwarantujemy dostawy dla 42 punktów serwisowych sieci Mercedes-Benz Trucks na terenie Polski. To, co zamówi konkretny warsztat, dostaje już następnego dnia, do godziny 6 rano – podkreśla Jan Brachmann, prezes spółki Seifert Polska.

Testowany przez spółkę Seifert Polska eActros 400 na ładowanie zatrzymał się w Rudzie Śląskiej, przy tutejszym serwisie Daimler Truck Mercedes-Benz. Akumulatory litowo-jonowe o pojemności łącznej około 400 kWh zapewniają mu zasięg przekraczający 400 km.

EActros 400 pilotażową trasę przejechał bez przeszkód i komplikacji. Zwracał na siebie uwagę. Nie tylko nowoczesną linią, ale też np. brakiem bocznych lusterek, które zastąpiono kamerami. Zdarzało się, że na postoju…pozował do zdjęć. Pamiątkowe selfie robili sobie z nim inne kierowcy.

– Elektryczne ciężarówki to nowość na polskich drogach, myślę jednak, że szybko się to zmieni. Auta z ekologicznym napędem, szczególnie na krótszych dystansach, są przyszłością świata logistyki i transportu – podkreśla Brachmann.

Dodaje, że ważny jest także fakt, że ciche i nieprodukujące spalin elektryki mogą jeździć na zaludnionych obszarach przez całą dobę.

Zamówienie po pomyślnych testach

Choć o elektomobilności mówi się już od dłuższego czasu, elektryczne ciężarówki we flotach spedycyjnych to w Polsce wyjątkowa rzadkość. Po naszych rodzimych drogach jeździ ich dosłownie kilka. Wiele wskazuje jednak na to, że przy określonych trasach, z zaplanowanym w konkretnych lokalizacjach ładowaniem, mają dużą szansę się sprawdzić.

– Co więcej, zainteresowanie firm transportowych nową, elektryczną flotą z pewnością błyskawicznie wzroście w momencie, gdy ruszą zapowiadane programy dopłat do zakupu aut ciężarowych oraz budowy/rozbudowy wysokiego napięcia i ogólnodostępnych stacji ładowania dla transportu ciężkiego – podkreśla Piotrek Urban, Director Sales & Marketing Daimler Truck Poland.

– Logistyka jest bardzo dynamicznie rozwijającą się branżą, a my chcemy być innowacyjni. Jeśli testy, których – dzięki pełnemu wsparciu Daimler Truck Polska – podjęliśmy się jako jedni z pierwszych w Polsce – wypadną pomyślnie i pojawią się możliwości dofinansowania, planujemy zakup kilku takich modeli z napędem elektrycznym – zapowiada Brachmann.

– Od początku planowaliśmy w ramach współpracy, przeprowadzić takie testy. Chcieliśmy wykazać, że elektryczne ciężarówki, mogą się sprawdzić w transporcie krajowym. Jako wieloletni klient firmy Seifert chcemy w ten sposób wspólnie dążyć do zeroemisyjnych dostaw do naszych serwisów – i dzięki pierwszy, testom wiemy, że jest to możliwe – mówi Tomasz Ogórek, Head of Fleet Sales & ZEV Daimler Truck Poland.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!