W okolicach zjazdu z autostrady A1 w okolicach Grudziądza patrol ITD zatrzymał do kontroli ciężarówkę przewożącą gabaryty. Okazało się, że zamiast dopuszczalnych 40 ton ciężarówka ważyła 86 ton. Z kolei w Nakle nad Notecią doszło do zatrzymania zestawu ważącego ponad 73 tony…
Pierwsza ciężarówka przewoziła sześć dużych obciążników balastowych do dźwigu o łącznej masie 60 t. Kierowca okazał inspektorom zezwolenie kat. IV na przejazd gabarytu po drogach publicznych. Taki dokument dopuszcza do ruchu nienormatywny pojazd o rzeczywistej masie całkowitej nieprzekraczającej 60 t oraz o naciskach osi nie większych od dopuszczalnych. Już wstępna kontrola wykazała zatem, że transport odbywa się na podstawie niewłaściwego zezwolenia. W celu szczegółowego zweryfikowania tonażu i potwierdzenia tego faktu, ciężarówkę skierowano do najbliższego punktu kontrolnego. Zestaw z ładunkiem ważył 86,15 t. Tak ciężki ładunek spowodował też, że podwójna oś napędowa samochodu ciężarowego wywierała na drogę naciski za duże o ponad 6 t. Za duże były też naciski trzech z sześciu osi naczepy. W przypadku takich parametrów wagowych, przewoźnik powinien mieć zezwolenie kat. V na przejazd nienormatywnego pojazdu. Na trasie przejazdu tego gabarytu powinny być także dwa pojazdy pilotujące, których zabrakło. Z kolei waga drugiego zestawu wynosiła 73,5 t, pojazd przewoził zestaw z kruszarką. Duże masy tych ładunków spowodowały też przekroczenia nacisków osi pojazdów na drogę.
Oba transporty nienormatywne wykonywano bez wymaganych zezwoleń oraz pilotażu. Inspektorzy kujawsko-pomorskiej Inspekcji Transportu Drogowego skierowali gabaryty na parking strzeżony. Odjadą z nich dopiero po usunięciu stwierdzonych nieprawidłowości. Wobec przewoźników zostaną wszczęte postępowania administracyjne. Grożą im kary pieniężne.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Krakus, 29 listopada 2022, 9:20 0 -1
O co chodzi tym łapaczom??? Widoczny na zdjęciu zestaw ma 9 osi x 8 ton/oś = 72 tony...
Odpowiedz
czytelnik, 29 listopada 2022, 12:15 1 0
cytat "Tak ciężki ładunek spowodował też, że podwójna oś napędowa samochodu ciężarowego wywierała na drogę naciski za duże o ponad 6 t."
Przepisy mówią o podwójnej osi napędowej, przy odległości (d) między osiami składowymi:
– mniej niż m (d < 1,0) – 11,5 t,
– pomiędzy 1,0 m a 1,3 m (1,0 ≤ d < 1,3) – 16 t,
– pomiędzy 1,3 m a 1,8 m (1,3 ≤ d < 1,8) – 18 t albo 19 t, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub równoważne , albo jeżeli każda z osi napędowych jest wyposażona w opony bliźniacze, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie przekracza 9,5 t.”
ps. gdzie tu przekroczył nacisk o 6 ton na oś napędową, wydruk mówi co innego że albo przekroczył nieco o 600 kg albo nie przekroczył, jeżeli rozstaw osi napędowej jest większy od 1,3m
Odpowiedz