IKEA testuje IVECO na paliwo LNG

, 11 czerwca 2015, 9:28

IKEA we współpracy z firmami Cryogas M&T Poland oraz Iveco Poland rozpoczyna testy wykorzystania paliwa LNG w transporcie drogowym w łańcuchu dostaw.

Zadaniem projektu jest sprawdzenie czy stosowanie alternatywnego paliwa, uznawanego za bardziej ekologiczne i ekonomiczne, pomoże IKEA w redukcji emisji dwutlenku węgla w transporcie produktów.
IKEA Distribution Services S.A., Cryogas M&T S.A. oraz Iveco Poland Sp. z o.o. zawarły w październiku 2014 porozumienie o współpracy w zakresie testowania ciężarówek w sieci dystrybucyjnej IKEA, które zasilane są paliwem LNG. Jednym z celów projektu jest przybliżenie tej technologii wszystkim dostawcom usług transportowych dla IKEA. Firmy będą mogły również w praktyce zweryfikować ekonomiczne i techniczne aspekty jej stosowania w odniesieniu do polskiego rynku.

– „Jest to, wg mojej wiedzy, pierwszy w Polsce projekt pilotażowy na taką skalę dotyczący wykorzystania paliwa LNG w transporcie drogowym. Jak pokazują doświadczenia z innych krajów, głównie USA, Wielkiej Brytanii, Holandii i Hiszpanii, LNG staje się realną alternatywą dla powszechnie używanego w transporcie drogowym oleju napędowego, dlatego warto jest podjąć próbę wdrożenia tej nowej technologii na nasz lokalny rynek.” – powiedział Marcin Barankiewicz Kierownik Transportu IKEA w Polsce.

Korzyści ekologiczne paliwa LNG to główny powód, dla którego IKEA zdecydowała się na jego przetestowanie. IKEA nieustannie pracuje nad tym, aby wywierać pozytywny wpływ na ludzi i środowisko naturalne, podejmując różne, długoterminowe inwestycje. Obejmują one również operacje transportowe, czyli organizowanie sieci dostaw i przewożenie produktów IKEA do sklepów bezpośrednio od producentów lub poprzez Centrum Dystrybucji. W Polsce za koordynację i realizację tych działań odpowiada IKEA Distribution Services S.A., która w 2014 roku przetransportowała od producentów do odbiorców ostatecznych w sumie 7,5 mln metrów sześciennych produktów. Ilość ta odpowiada 130 tysiącom pełnych ciężarówek – z tego 25 tysięcy dostarczonych zostało do sklepów IKEA zlokalizowanych na terenie naszego kraju, natomiast pozostała ilość została wyeksportowana na rynki zagraniczne, głównie w Unii Europejskiej.

Globalnym celem firmy do 2020 roku jest redukcja emisji CO2 w łańcuchu dostaw o 30% w odniesieniu do roku 2011, w przeliczeniu na m3 transportowanego towaru. IKEA realizuje to założenie, dążąc do osiągnięcia jak najwyższego współczynnika wypełnienia środków transportu, rozpoczynając już na etapie projektowania produktów i pakowania ich w płaskie paczki, a kończąc na optymalnym ich załadunku. Optymalizuje również łańcuch dostaw poprzez skracanie odległości między miejscem produkcji a rynkiem docelowym, a także poprzez zwiększanie udziału transportu intermodalnego. Ponadto, współpracuje z dostawcami usług transportowych, edukując kierowców w zakresie ekologicznej jazdy oraz inwestując w bardziej oszczędne i wydajne pojazdy. Do transportu produktów dopuszczane są wyłącznie pojazdy nowsze niż 10 lat, ze względu na dużą ilość zanieczyszczeń emitowanych przez starsze ciężarówki. Podejmowane są również przedsięwzięcia dotyczące wykorzystania technologii paliw alternatywnych oraz odnawialnych – w ramach tych działań podjęta została właśnie współpraca z firmami Iveco Poland oraz Cryogas M&T.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!