100 lat opon ciężarowych Fuldy

6 lipca 2015, 14:23

Przez 115 lat swojego istnienia Fulda stała się jedną z wiodących niemieckich marek opon. Firma specjalizuje się w produkcji opon do pojazdów użytkowych już od stu lat.

– „Fulda jest bardzo ważną marką w naszej ofercie, szczególnie jeśli chodzi o opony dla pojazdów ciężarowych. Z dumą obchodzimy stulecie nowoczesnych opon Fulda dla pojazdów ciężarowych oraz 115. rocznicę samej marki. Fulda Sembusto, wyprodukowana w roku 1915, była pionierskim rozwiązaniem Fuldy dla pojazdów ciężarowych i od tego czasu marka oferuje wysokiej jakości ogumienie dla ciężarówek. Marka podtrzymuje tę tradycję – w ubiegłym roku wprowadziła do oferty oponę dla naczep Fulda Ecotonn 2, w przyszłości będziemy kontynuować rozwój opon dla pojazdów ciężarowych” – powiedział  Benjamin Willot, dyrektor marketingu opon ciężarowych Goodyear w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce.

Początki firmy

Firma pod nazwą Gummi Werke Fulda (Zakłady Gumowe Fulda) powstała 3 sierpnia 1900 r. i wytwarzała wyroby gumowe. Początkowo produkty tej marki były przeznaczone dla wózków dziecięcych i powozów konnych. Produkcję opon samochodowych, motocyklowych i rowerowych uruchomiono sześć lat później, jednak szybko stała się ona głównym przedmiotem działalności firmy. W l. 1907-1909 Fulda produkowała pełne opony gumowe do pojazdów ciężarowych i autobusów w dziesięciu rozmiarach, i eksportowała je do zagranicznych przedsiębiorstw autobusowych w Londynie i Mediolanie. W 1914 r. Fulda opracowała pierwszą pełną oponę z gumy syntetycznej (Buna). Zbiegło się to w czasie z przestawieniem produkcji dla samochodów ciężarowych z opon pełnych na bardziej elastyczne, co zapewniło wyrobom firmy ponadprzeciętną żywotność i uznanie na rynku.

Rok 1915 to początek nowoczesnych opon Fulda – do masowej produkcji weszła opona ciężarowa Fulda Sembusto ze sprężynami w obręczy dla dodatkowej amortyzacji. Kolejny etap rozwoju technicznego to 1919 rok, kiedy powstała opona Fulda Riesenkissenreifen, która stałą się wiodącą oponą ciężarową w Europie. Była ona wyposażona w opatentowane technologie, m.in. specjalnie zaprojektowany bieżnik, zwiększające jej zdolność do pochłaniania wstrząsów, dzięki czemu pojazdy ciężarowe mogły osiągać znacznie wyższe średnie prędkości. Dzięki temu marka stała się europejskim liderem w dziedzinie opon ciężarowych. Inni producenci opon wprowadzili tę technologię w ramach zakupu licencji do niej.

Kolejne etapy rozwoju to nowatorskie produkty. W 1925 r. wprowadzono oponę Fulda Parabel, która dzięki wbudowanej wewnętrznej komorze powietrznej była pierwszą na świecie oponą ciężarową „o stałym ciśnieniu”. Z kolei w 1929 r. na rynek wprowadzono oponę ciężarową Fulda Elastic, pierwszą oponę pneumatyczną tej marki. W niedługim czasie wszystkie wytwarzane przez Fuldę opony były już oponami pneumatycznymi, a w kolejnych dziesięcioleciach opony ciężarowe stały się flagowym produktem marki. Jednym z dowodów uznania dla firmy było zamontowanie jej opon w półmilionowej ciężarówce Mercedes-Benz, która w 1954 r. zjechała z linii produkcyjnej.

Innowacje pozostały ważnym elementem tożsamości Fuldy. Przykładem tego były wprowadzone do produkcji w 1961 r.  opony do samochodów osobowych i ciężarowych z opasaniem tekstylnym, a sześć lat później ogumienie z opasaniem stalowym do pojazdów ciężarowych i autobusów. Z kolei w 1973 r. rozpoczęto produkcję całostalowych opon radialnych do ciężarówek.

W rodzinie Goodyear

Współpraca między Fuldą a Goodyearem rozpoczęła się już na przełomie lat 20. i 30. XX wieku, za sprawą nawiązania ścisłych relacji z Frankiem Seiberlingiem, współzałożycielem firmy Goodyear. Ostatecznie Fulda dołączyła do rodziny marek zebranych w grupie Goodyear w 1962 roku.

Oferta Fulda dla pojazdów ciężarowych

Fulda oferuje pełen asortyment opon dla pojazdów ciężarowych. Ostatnią nowością jest wprowadzona w 2014 r. opona do naczep Ecotonn 2, będąca uzupełnieniem najnowszego asortymentu opon do pojazdów użytkowych. Obejmuje on oponę na oś kierowaną Fulda Ecocontrol 2, oponę na oś napędzaną Fulda Ecoforce 2 i oponę do naczep Ecotonn 2. Opony Fuldy są dostępne w szerokim zakresie rozmiarów dla pojazdów ciężarowych wykonujących przewozy długodystansowe i regionalne, a także autobusów i autokarów.

Dla pojazdów wielozadaniowych, takich jak wywrotki pracujące na drogach jak i placach budowy, przeznaczone są opony Fulda Variocontrol, Varioforce i Variotonn. Z kolei z myślą o zastosowaniach terenowych firma oferuje ogumienie Crossforce na oś napędową, wyróżniające się ulepszonymi właściwościami trakcyjnymi i podwyższoną trwałością. W ofercie Fuldy znajdują się także opony na oś kierowaną i napędową – Wintercontrol i Winterforce – przeznaczone do pracy zimą, które zapewniają dodatkową trakcję oraz przyczepność na śniegu i mokrej nawierzchni.

Jeżeli chodzi o opony drogowe do ciężarówek, Fulda oferuje opony Ecocontrol 2 zapewniające wydłużone przebiegi przy niskim poziomie hałasu. Ponadto opony te charakteryzują się niskim oporem toczenia i niską masą, co umożliwia przewożenie większych ładunków i pomaga operatorom obniżać rachunki za paliwo i zwiększać efektywność.

Poza tym, opony Fulda Ecoforce 2 na oś napędową oferują równomierne zużycie i potencjalnie długie przebiegi oraz ulepszone właściwości trakcyjne. Co ważne, wysoki poziom trakcji utrzymuje się przez cały okres eksploatacji opon, zarówno na mokrej nawierzchni, jak też i zimą.

Dzięki specjalnie skomponowanej mieszance bieżnika i zoptymalizowanemu karkasowi opony do naczep Ecotonn 2 gwarantują długie przebiegi, niski opór toczenia oraz trwałość. Można je również poddawać procesowi bieżnikowania.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!