Zakończyła się rozbudowa intermodalnego terminalu kontenerowego w gdańskim Porcie Wewnętrznym. Inwestycja warta blisko 30 mln zł ma poprawić jakość obsługi na terminalu kontenerowym w rejonie Nabrzeża Szczecińskiego. Prace trwały od kwietnia do listopada ubiegłego roku, w rezultacie czego doprowadzono do polepszenia warunków do obsługi przewozów: drogowo-morskich, kolejowo-drogowo-morskich oraz kolejowo-morskich w zakresie jednostkowego czasu obsługi na terminalu.
W konsekwencji, program modernizacji terminalu umożliwił zwiększenie jego dotychczasowych rocznych zdolności przeładunkowych do poziomu 100 tys. TEU.
Inwestycja, która obejmowała dość szeroki zakres prac, w tym powiększenie powierzchni składowej, poprawienie układu komunikacyjnego i postojowego terminalu, ale również uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej obszaru objętego inwestycją, czy wreszcie poprawę dostawy mediów, oświetlenia terenu oraz jego ogrodzenia, zrealizowana została w 7 miesięcy.
Kluczowym elementem inwestycji była bowiem budowa ponad 2,5 hektarowego placu składowego, który z racji bardzo złożonych warunków geotechnicznych podłoża wymagał wzmocnienia. W tym celu koniecznym było wbicie w grunt 4.500 kolumn hybrydowych (żwirowo-cementowych).
Tak przygotowany plac może dziś pomieścić w jednej warstwie 456 szt. kontenerów 20′ (20-stopowych) oraz 30 szt. kontenerów 20′ (20-stopowych) z ładunkami niebezpiecznymi, co przy czterowarstwowym składowaniu, w sumie pozwala zgromadzić jednocześnie 1.824 kontenery 20-stopowe oraz 120 kontenerów z ładunkami niebezpiecznymi.
Jak podkreśliła w swym wystąpieniu Prezes Zarządu ZMPG S.A., Dorota Raben, rozbudowa intermodalnego terminalu kontenerowego już wkrótce, dopełniona zostanie także dobrym skomunikowaniem z drogami krajowymi i autostradą A1 poprzez Tunel pod Martwą Wisłą, kolejną ważną inwestycję dla Portu Gdańsk i całej aglomeracji Gdańska.
Zakończona inwestycja to początek dalszych zmian infrastrukturalnych w Porcie Gdańsk, które jak udało się podsumować, w ciągu najbliższych 5 lat obejmą wartość przeszło 1 mld zł. Na taką bowiem kwotę opiewać będą w najbliższym czasie inwestycje samego Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A., zaś gdańscy operatorzy przeładunkowi deklarują przedsięwzięcia warte 7 mld zł.
Komentarze