Firma KH-KIPPER wprowadziła nowe rozwiązanie, jakim jest nowoczesny system kontroli przechyłu (ang. stability control system), głównym zadaniem którego jest zapewnienie bezpieczeństwa przy wyładunku materiału z wywrotki.
System na bieżąco kontroluje takie parametry jak kąt nachylenia pojazdu, temperaturę i ciśnienie oleju.
Plac budowy czy kopalnia to często nieutwardzony teren z licznymi przeszkodami. Kierowca wywrotki codziennie musi mierzyć się z jazdą w grząskim terenie i wyładunkiem na nieutwardzonej, niestabilnej powierzchni. Niekiedy wiąże się to z pewnym ryzykiem. Niestety w przypadku wywrotek budowlanych czy kopalnianych takich sytuacji nie można uniknąć. Podnoszenie skrzyni na nierównym lub zbyt pochyłym terenie grozi wywróceniem pojazdu, a w ślad za tym licznymi negatywnymi następstwami, wśród których wystarczy tylko wymienić uszkodzenie kosztownej floty samochodowej, cudzego majątku, uszczerbek na zdrowiu kierowcy, a w drastycznych przypadkach nawet śmierć kierowcy lub innych osób, które jedynie znajdowały się w pobliżu rozładowywanej wywrotki. Takie sytuacje są szczególnie niebezpiecznie, jeśli pojazd pracuje w zaludnionych miejscach, na przykład przy budowie osiedli mieszkalnych zlokalizowanych w obszarze miast.
Elektroniczny system składa się z mini-komputera, czujnika przechyłu pojazdu, czujników temperatury i ciśnienia oleju oraz kolorowego wyświetlacza umieszczonego w kabinie. Komunikacja między mini-komputerem a wyświetlaczem odbywa się drogą radiową. Brak konieczności stosowania problematycznego okablowania, które w czasie pracy wywrotki mogłoby ulec uszkodzeniu, pozwala na zaoszczędzenie czasu i kosztów związanych z naprawami. System na bieżąco informuje kierowcę o istotnych dla niego parametrach towarzyszących wyładunkowi zarówno do tyłu, jak i w bok: kącie nachylenia pojazdu oraz temperaturze i ciśnieniu oleju w układzie hydraulicznym. Pomiar i wyświetlanie 3 parametrów odbywa się w sposób ciągły. Po przekroczenia parametrów granicznych na wyświetlaczu automatycznie pojawia się ostrzeżenie w postaci migających na czerwono diod oraz odpowiednie komunikaty głosowe.
Kąt pochylenia pojazdu informuje kierowcę o niebezpieczeństwie przewrócenia wywrotki, co pozwala na zaprzestanie dalszych czynności. Informacja o zbyt wysokiej temperaturze lub ciśnieniu oleju pozwala kierowcy uniknąć niebezpieczeństwa związanego z uszkodzeniem układu hydraulicznego.
W czasie jazdy system na bieżąco wyświetla wszystkie parametry, dzięki czemu jest pomocny także w jeździe po trudnym, nierównym terenie. Wskazując aktualne przechylenie pojazdu, przejmuje tym samym rolę przechyłomierza, który często jest niezbędny w jeździe off-roadowej.
W zależności od kraju, w którym pojazd pracuje, ostrzeżenia głosowe podawane są w j. polskim, angielskim, niemiecki i rosyjskim. Proste menu umożliwia w każdym momencie zmianę i wprowadzenie indywidualnych ustawień. System może być także rozbudowany o dowolne inne czujniki pomiarowe.
Rozwiązanie proponowane przez KH-KIPPER jest unikalne w skali zarówno polskich, jak i europejskich producentów zabudów. W Europie podobnego rodzaju systemu stosują jedynie najwięksi producenci wywrotek. Autorski system został opracowany i przetestowany przez inżynierów KH-KIPPER.
Światowa premiera nowego rozwiązania odbędzie się na największych na świecie targach budowlanych – Targach Bauma w Monachium. Klienci w Polsce mogą zapoznać się z nowością podczas branżowych imprez, takich jak ogólnopolski wiosenny cykl pokazów pojazdów Scania – Scania Test Tour 2016 oraz na Targach Autostrada-Polska, Rotra w Kielcach. System jest prezentowany na wywrotkach tylnozsypowych.
Komentarze