Zakończona właśnie edycja Scania Test Tour to 6 okazji do sprawdzenia oferty Scania i jej partnerów dla branży budowlanej, leśnej i energetycznej. Pojawiliśmy się na ostatnim etapie tegorocznego touru, który odbył się pod Mszczonowem, by przekonać się, czy jest on w stanie przekonać niezdecydowanych do wyboru nowej Scanii.
Scania Test Tour w Nadarzynie
Podczas Scania Test Tour 2016 prezentowanych było 11 pojazdów tej marki. Oprócz wywrotek w konfiguracjach 6×4, 6×6, 8×4, 8×6, w terenie można było sprawdzić również ciągnik 4×4 z naczepą tylnozsypową oraz betonomieszarkę zabudowaną na Scanii 8×4. Nie zabrakło również skrzyniowego pojazdu 4×4 z żurawiem, adresowanego do branży energetycznej.
Scania zaprezentowała również dwa pojazdy do przewozu drewna stosowego, hakowiec i ciągnik Scania Approved z naczepą. Partnerami Scanii, którzy zabudowali prezentowane pojazdy były firmy: KH-Kipper, MHS, Meiller-Kipper, Skibicki, Elbo, HMF, Hyva, FM Leżajsk, Graco i Wielton. Pojazdom Scania towarzyszyły też pojazdy Komatsu: ładowarka i wozidło.
Jak na budowie
Żwirownie to doskonałe środowisko do sprawdzenia, do czego zdolne są pojazdy budowlane. Strome zjazdy i podjazdy, podłoże różnej gęstości i głębokie koleiny pozwalają na sprawdzenie, jak pojazd sprawdzi się w pracy. Ponadto, obecność wielu konfiguracji wywrotek, z kabinami G i P, ułatwiała wybór najbardziej dogodnej wersji. Z kolei betonomieszarka zabudowana na Scanii P 360 8X4, umożliwiała przetestowanie trybu terenowego układu Opticruise. Obecni w pojazdach specjaliści udzielali dodatkowych informacji na temat pojazdów. Zapewniali, że kierowcy, którzy początkowo sceptycznie podchodzili do rozwiązań takich jak Opticruise, szybko przekonywali się do zalet tego układu.
Dużym zainteresowaniem cieszyło się uniwersalne, samowyładowcze podwozie 4×4, którego zastosowania ogranicza tylko inwencja użytkownika. Uniwersalność pojazdu i jego sprawność nawet w najtrudniejszych rejonach kopalni budziły podziw uczestników Scania Test Tour.
Scania Test Tour w Gdańsku
Scania Test Tour w Łodzi
Scania Test Tour w Lublinie
Scania Test Tour w Szczecinie
W pojazdach 6×4 i 8×4 ofertę resorów 4×41 i 4×30 uzupełniono o resor 2×38+2×45. Pod maksymalnym obciążeniem charakterystyka nowego resoru odpowiada charakterystyce resoru 4×41, zaś podczas jazdy z niewielkim ładunkiem lub bez ładunku – charakterystyce resoru 4×30.
Do oferty wprowadzono wzmocnione osie napędowe ze zwolnicami w piastach kół, w których przełożenie zwolnic 3,81 zastąpiono przełożeniem 4,21.
W trybie terenowym układ sterowania dąży do jak najdłuższego utrzymywania sprzęgła w stanie włączenia, by unikać przerw w przekazywaniu momentu obrotowego do kół. Liczba zmian biegów jest ograniczana poprzez poszerzenie zakresu wykorzystywanych prędkości obrotowych silnika, zaś same zmiany biegów są szybsze.
Plany Scanii
– Nasze pojazdy znalazły uznanie kierowców nie tylko w transporcie długodystansowym, ale również w trudnej służbie w straży pożarnej czy przy wyrębie lasu. Co więcej, zamierzamy zdobyć pozycję lidera w dostawach podwozi dla branży budowlanej – zapowiada Paweł Paluch, Dyrektor ds. Marketingu i Komunikacji Scania Polska.
Liczba podwozi do zabudowy Scania wyniosła w 2015 roku 843, czyli aż o ponad 1/3 więcej, niż rok wcześniej. Daje to Scanii udział w rynku podwozi na poziomie 26,4%, co czyni ją Liderem w Polsce. Najczęściej wybierane są podwozia 6×4 i 8×4.
Niewątpliwie, wydarzenia takie jak Scania Test Tour, mogą pomóc producentowi w osiągnięciu zamierzonego celu. Udział Scanii na rynku pojazdów konstrukcyjnych wyniósł prawie 20%. Sprzedano 54 wywrotki, 40 pojazdów dla leśnictwa i 33 hakowce. Przyszłość może być dla Scanii jeszcze lepsza, biorąc pod uwagę fakt, że na budowę infrastruktury drogowej do 2020 r. przeznaczonych jest prawie 150 mld zł – musi to wiązać się z inwestycjami w sprzęt i odnowienie flot.
Komentarze