Pierścienie tłokowe – uszczelnianie w warunkach ekstremalnych

18 kwietnia 2016, 15:20

Pod ciśnieniem
Siły mas i gazów oraz wysokie temperatury stawiają przed pierścieniami tłokowymi wysokie wymagania techniczne. Tylko dokładne dostosowanie do konkretnego silnika pozwala uzyskać optymalną żywotność eksploatacyjną i zgodność z przepisami dotyczącymi emisji. Jakość wykonania, wymiarowania i materiałów, a także precyzja procesu produkcji, są niezbędnymi warunkami uzyskania kontrolowanej siły docisku, która jest decydującym parametrem funkcyjnym pierścieni.

Powłoki molibdenowe
W celu wyeliminowania śladów spalania, bieżnia pierścieni może być wypełniona albo całkowicie powleczona molibdenem. Jest to możliwe zarówno przy użyciu technologii metalizacji natryskowej, jak i metalizacji plazmowej. Molibden zwiększa wytrzymałość bieżni pierścienia tłokowego dzięki wysokiej temperaturze topnienia (2620 °C), porowatej strukturze i efektowi smarowania.
Screenshot_3
Odprowadzanie energii cieplnej
Odprowadzanie energii cieplnej jest bardzo ważnym zadaniem pierścieni tłokowych. Większa część energii cieplnej pochłoniętej przez tłok w procesie spalania jest odprowadzana przez pierścienie tłokowe do cylindra. Bez ciągłego odprowadzania ciepła w ciągu niewielu minut doszłoby do stopienia aluminiowego tłoka.

Ciśnienie jest niezbędne
Ciśnienie jest niezbędne ponieważ tylko odpowiednie ciśnienie spalania umożliwia pierścieniom uszczelniającym skuteczne uszczelnianie. Naprężenie własne pierścieni zapewnia tylko funkcję podstawową, czyli kontakt ze ścianką cylindra. O wiele większa siła docisku – a mianowicie do 90% całkowitej siły docisku – jest generowana w czasie suwu przez ciśnienie spalania. Ciśnienie działa w sposób pokazany na rysunku za pierścieniem tłokowym i dociska go jeszcze mocniej do ścianki cylindra.
Screenshot_4
Podwójnie czyli lepiej
Podwójnie czyli lepiej ponieważ dwa mostki pierścieni zgarniających olej gwarantują, że potrzebna do smarowania grubość ilmu olejowego nie będzie większa ani mniejsza od wymaganej wartości (1–2 μm). Pozwala to praktycznie na idealne spełnienie wymagań z zakresu ograniczenia zużycia oleju i przedmuchu gazów oraz zwiększenia żywotności eksploatacyjnej elementów współpracujących.

Przykładowe indeksy dostępne w sieci Inter Cars:
800101710000 Zestaw pierścieni tłoka (130mm, 4-3,16-4) DAF XF105, CF85 MX 265/300/340/375
800072211000 Zestaw pierścieni tłoka (130mm, 3-3-4) MERCEDES ACTROS OM541/OM542
800071610000 Zestaw pierścieni tłoka (120mm, 3,5-3-4) MAN TGA, LION’S D2066 LF/LOH/LUH

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Jan, 5 maja 2016, 10:59 0 0

Ciekawe

Odpowiedz