Madryt zamówił 51 hybrydowych autobusów. Pierwsze Scanie Citywide dotrą tam już w czerwcu 2016 r. Na zamówienie składają się 34 autobusy 2-osiowe o długości 12,7 m oraz 17 pojazdów 3-osiowych o długości 14,8 m.
Nowe autobusy trafią do siedmiu przewoźników działających w ramach Consorcio Regional de Transportes de Madrid, odpowiadającego za transport publiczny w rejonie aglomeracji madryckiej. Pierwsze pojazdy zostaną przekazane firmie Alsa (Nat-Ex), a kolejne firmom Samar, Avanza (ADO) i DBlas (Arriva).
Madryt dba o powietrze
Władze Madrytu podjęły ostatnio zdecydowane kroki mające na celu ograniczenie zanieczyszczenia powietrza. W centrum miasta okresowo dokonuje się pomiarów stężenia tlenków azotu, a jeśli ich poziom wzrośnie powyżej ustalonej granicy, dopuszczalna prędkość pojazdów ulega obniżeniu, a nawet zakazuje się wjazdu prywatnym samochodom osobowym. Ponadto od 2010 roku przewoźnicy nie mogą zamawiać aut z tradycyjnymi silnikami Diesla i wymaga się od nich stopniowego wprowadzania „zielonych” autobusów. Przewoźnicy mogą liczyć na kontrakt w Madrycie, jeśli co najmniej 20 proc. ich floty stanowią hybrydy, pojazdy gazowe lub elektryczne. Do inwestowania w auta o napędzie hybrydowym skłaniają również ograniczenia związane z używaniem pojazdów gazowych w podziemnych pętlach.
– Objęty kontraktem autobus Scania jest doskonale przystosowany do ruchu mieszanego ulicami miasta i na przedmieściach. To rozwiązanie pozwalające na realizację przewozów z niskim poziomem emisji spalin. W przeciętnych warunkach zapewniając zwrot poniesionych kosztów w ciągu zaledwie 5 lat i to uwzględniając koszt wymian akumulatorów. Dla porównania: jeśli autobus jeździ wyłącznie po mieście, zwraca się o dwa lata dłużej – powiedział Klas Dahlberg, dyrektor Scania Buses and Coaches.
Scania Citywide
Należąca do klasy II Scania Citywide może rozwinąć prędkość do 100 km/h. Moduł hybrydowy pojazdu znajduje się pomiędzy silnikiem, a skrzynią biegów. Składa się z silnika elektrycznego o mocy 150 KM i momencie obrotowym 1050 Nm oraz automatycznie sterowanego sprzęgła. Dodatkowo w skład hybrydowego układu napędowego autobusu wchodzi 9-litrowy silnik o mocy 320 KM, wyposażony wyłącznie w SCR, który może być napędzany 100-procentowym biodieslem oraz HVO. Baterie litowo-jonowe mają pojemność 1,2 kWh. Wraz z konwerterem oraz systemem chłodzenia są umieszczone pod estetyczną obudową na dachu.
Komentarze