Nowy Stralis zaprojektowany by nic nie emitować

21 czerwca 2016, 10:25

IVECO wprowadza nową generację pojazdu Stralis z zupełnie nowym zespołem napędowym. Pojazd ten charakteryzuje się najwyższą niezawodnością i wydajnością oraz bardzo konkurencyjnym całkowitym kosztem posiadania (TCO), jak również obniżoną emisją CO2. Trzy wersje modelu zostały opracowane z uwzględnieniem specyfiki eksploatacji oraz spełniają wszystkie wymagania sektora ciężkiego transportu drogowego.

Nowy Stralis jest owocem znaczących inwestycji w rozwój produktu, testy oraz modernizację zakładów produkcyjnych i metod produkcji. Nowy Stralis będzie produkowany z wykorzystaniem najdoskonalszych technologii w zakładach w Madrycie, natomiast same kabiny będą dostarczane z innych hiszpańskich zakładów IVECO w Valladolid. Obydwie fabryki zostały gruntownie zmodernizowane i zreorganizowanie pod kątem funkcjonowania na najwyższym poziomie, według zasad systemu World Class Manufacturing.

Nowy Stralis: trzej Mistrzowie TCO2
Nowy Stralis w wersji standardowej został zaprojektowany jako optymalne rozwiązanie w transporcie regionalnym, na średnich i długich trasach. Pojazd może być używany do przewozu towarów niebezpiecznych, a jedną z jego wyjątkowych zalet jest wyjątkowy układ oczyszczania spalin HISCR.
Na potrzeby międzynarodowego transportu długodystansowego opracowano specjalną wersję Stralis XP, w której zastosowano innowacyjne rozwiązania zapewniające oszczędność paliwa. Klient uzyskuje również dostęp do nowych usług związanych z maksymalizacją czasu dostępności pojazdu i obniżeniem zużycia paliwa.

Rewolucyjny nowy Stralis NP, zasilany sprężonym lub skroplonym gazem ziemnym (CNG/LNG), jest pierwszym pojazdem w segmencie samochodów ciężarowych zasilanych gazem przeznaczonym do transportu międzynarodowego i stanowi wśród nich prawdziwy przełom. To jedyny model samochodu ciężarowego oferujący moc, komfort, technologię przeniesienia napędu oraz zasięg odpowiednie do przewozów na dalekich trasach.

Pierre Lahutte, Prezes Marki IVECO, powiedział: „Nowy Stralis został zaprojektowany pod kątem obniżenia całkowitego kosztu posiadania oraz emisji CO2, a także niezawodności na najwyższym poziomie. Wprowadziliśmy też nowy zestaw usług dla klientów, pomagających im zmniejszyć całkowity koszt posiadania pojazdu. Przez najbliższe lata długodystansowy transport towarów będzie motorem napędowym całego rynku pojazdów użytkowych. Stralis ma wszystkie cechy niezbędne, by zostać liderem rynku o całkowicie zmienionych realiach: Stralis XP, jako Mistrz TCO2, wyróżnia się technologiczną przewagą konkurencyjną, a Stralis NP zmienia reguły gry w segmencie przewozów długodystansowych jako pierwszy i jedyny samochód ciężarowy napędzany gazem, który z powodzeniem może być eksploatowany w dalekich trasach. Współpracując z naszymi klientami, przekroczymy wkrótce kolejne granice w transporcie zgodnym z zasadami zrównoważonego rozwoju”.

Nowe, wyjątkowe podejście według specyfiki eksploatacji: produkt oraz usługi obniżające TCO
Jeżeli chodzi o sam produkt, firma IVECO zmodyfikowała i zmodernizowała wszystkie główne rozwiązania techniczne: nowy Stralis jest wyposażony w gruntownie przeprojektowany zespół napędowy, nowe układy elektryczne i elektroniczne, nowe i najlepsze w swojej klasie skrzynie biegów, a także nową tylną oś i tylne zawieszenie. W samochodzie wprowadzono także najnowszą generację systemu przewidywania profilu drogi na podstawie danych GPS oraz nowe rozwiązania sprzyjające obniżeniu zużycia paliwa i poprawie parametrów ekologicznych. Drugi aspekt to nowa generacja usług IVECO, służących obniżeniu TCO poszczególnych modeli. Usługi te stanowią wyjątkowy i wyróżniający element oferty nowej generacji pojazdów Stralis.

Nowy Stralis — Mistrz TCO: technologia to podstawa
Przy projektowaniu nowego pojazdu Stralis koncentrowano się na zarządzaniu energią pod kątem znaczącego obniżenia TCO we wszystkich rodzajach eksploatacji i tras.

W konstrukcji nowych silników zastosowano rozwiązania obniżające tarcie, a nowa funkcja ograniczania czasu pracy silnika na biegu jałowym automatycznie wyłącza jednostkę napędową po zaprogramowanym czasie postoju, poprawiając efektywność energetyczną pojazdu.

Inteligentny osprzęt silnika w nowych pojazdach Stralis XP zapobiega stratom energii w czasie, kiedy poszczególne podzespoły nie są używane. Do inteligentnego osprzętu zaliczają się następujące komponenty: kompresor ze sprzęgłem i układem inteligentnego zarządzania pneumatyką pojazdu, alternator z funkcją odzysku energii i inteligentnym układem monitorowania stanu akumulatora oraz pompa wspomagania układu kierowniczego o zmiennym wydatku.

Smart EGR w nowych pojazdach Stralis 480XP i 570XP to innowacyjne rozwiązanie współpracujące z opatentowanym przez IVECO układem oczyszczania spalin HI–SCR. Przyczynia się ono do optymalizacji procesu spalania, co przekłada się na znaczne obniżenie zużycia paliwa na długich trasach. Niewielka ilość spalin trafiająca do układu recyrkulacji (tylko 8%) umożliwia wcześniejsze rozpoczęcie wtrysku, co zmniejsza zużycie paliwa, natomiast układ HI–SCR gwarantuje utrzymanie wysokiego wskaźnika konwersji tlenków azotu w układzie wydechowym na poziomie 97%. Rewolucyjne i inteligentne rozwiązanie ma wszystkie zalety układu HI–SCR opartego wyłącznie na selektywnej redukcji katalitycznej: brak konieczności stosowania większej chłodnicy, brak dodatkowych przeglądów, niższa masa układu, brak regeneracji na postoju oraz najdłuższe okresy między przeglądami i niższe zużycie paliwa — a w rezultacie dalsze obniżenie całkowitego kosztu posiadania. Firma IVECO oraz współpracująca z nią firma FPT Industrial odpowiedzialna za konstrukcję silników po raz kolejny potwierdziły swoją ugruntowaną pozycję liderów technologii zapewniających obniżenie zużycia paliwa.

HI–CRUISE to system przewidywania profilu drogi na podstawie danych GPS. Wykorzystując najnowocześniejsze mapy, porównuje on dane geolokalizacyjne z topografią drogi, aby z wyprzedzeniem dostosować strategie zwiększania i zmniejszania prędkości oraz zmiany biegów. Funkcja ta ułatwia pracę kierowcy, który może bardziej skupić się bezpieczeństwie zamiast na optymalizacji stylu jazdy, oraz poprawia komfort i płynność prowadzenia pojazdu. Ponadto zapewnia ona znaczne oszczędności paliwa nawet w przypadku mniej doświadczonych kierowców.

Nowe opony „eko” potrójnej klasy „A” opracowane przez firmę Michelin charakteryzują się zmniejszonym oporem toczenia, co przekłada się na obniżenie zużycia paliwa średnio nawet o 1,5% w czasie ich pierwszego cyklu eksploatacji. Korzyść dla środowiska to obniżenie emisji CO2 o 1,33 kg na każde 100 km, czyli nawet o ponad 3,7 tony w pierwszym cyklu eksploatacji.
Oszczędności te uzyskano bez uszczerbku dla przyczepności, solidności czy trwałości ogumienia.

Zupełnie nowa tylną oś z pojedynczą redukcją charakteryzuje się udoskonaloną geometrią przekładni i niższym tarciem, co przyczynia się do optymalizacji zużycia paliwa.

Powyższe rozwiązania zaowocowały obniżeniem zużycia paliwa o dwucyfrową wartość w porównaniu z poprzednim modelem.
Szereg nowych technologii, rozwiązań i usług zapewnia dalsze zmniejszenie całkowitego kosztu posiadania.

12–biegowa zautomatyzowana przekładnia HI–TRONIX, zbudowana we współpracy z firmą ZF, jest jedną z najnowocześniejszych konstrukcji w swojej kategorii i dzięki znacznie wydłużonej trwałości przyczynia się do obniżenia kosztów eksploatacji pojazdu. W skrzyni HI–TRONIX czas zmiany przełożenia skrócono o 10%. W porównaniu z poprzednią generacją trwałość przekładni mierzona liczbą zmian biegów wydłużyła się prawie dwukrotnie, do przebiegu szacowanego nawet na 1,6 miliona kilometrów. Skrzynia HI–TRONIX jest również cichsza o 6 dB, co jest szczególnie istotne przy nocnej eksploatacji. Mechanizm charakteryzuje się również najkorzystniejszym w swojej klasie stosunkiem maksymalnego przenoszonego momentu obrotowego do masy, rozpiętością przełożeń i najwyższą efektywnością. Ponadto modułowa konstrukcja ułatwia serwis, ogranicza zapotrzebowanie na przeglądy i upraszcza naprawy, co przynosi kolejne oszczędności. Skrzynia oferuje także dodatkowe funkcje, takie jak tryb manewrowy (pełzania) do jazdy z bardzo niską prędkością, funkcja rozkołysania ułatwiająca ruszenie na grząskiej nawierzchni, 4 biegi wsteczne oraz współpraca z nową gamą przystawek odbioru mocy (PTO).

Tylne zawieszenie zostało całkowicie przeprojektowane w celu obniżenia jego masy i zwiększenia trwałości przy zachowaniu dotychczasowej nośności. Zabiegi te umożliwiły zwiększenie ładowności pojazdu o 45 kilogramów. W obniżeniu kosztów eksploatacji pomaga także zwiększona odporność na korozję uzyskana poprzez pokrycie kluczowych metalowych elementów specjalną powłoką.

Nowe układy elektryczne i elektroniczne w nowych pojazdach Stralis i Stralis XP stanową technologiczny przełom i otwierają drogę do dalszych innowacji. Zgodnie z koncepcją MUX pokładowe moduły elektroniczne komunikują się ze sobą przez dwa fizyczne przewody za pomocą wspólnego protokołu.

Nowy system HIMUX — ewolucja koncepcji MUX zastosowana w Iveco Stralis — został wdrożony poprzez przeprojektowanie architektury układu elektryczno-elektronicznego oraz konstrukcji niektórych jego komponentów. System charakteryzuje się modułową architekturą, podzieloną na dwie części w celu zapewnienia większej uniwersalności i ułatwienia serwisu. Okablowanie rozprowadzono we wspólnych kanałach wraz z przewodami pneumatycznymi, paliwowymi i AdBlue. HI–MUX umożliwia opracowanie szczegółowego układu dla każdej konfiguracji pojazdu przy jednoczesnej redukcji liczby komponentów i złożoności montażu.

Wyjątkowa niezawodność i trwałość Nowego Stralisa przekłada się także na niższe koszty serwisu i napraw: różnica wynosi 5% w porównaniu z dotychczasowym modelem ze standardowym 3–letnim kontraktem serwisowym lub 8% w przypadku kontraktu 4–letniego. Oznacza to dalszą obniżkę już bardzo konkurencyjnych kosztów serwisowania oraz całkowitego kosztu posiadania.

Nowy Stralis — Mistrz CO2: zrównoważony rozwój i wydajność w transporcie
Szeroka i przemyślana oferta silników dostosowanych do specyfiki eksploatacji. W nowych pojazdach Stralis montowane są 6–cylindrowe silniki IVECO Cursor z dostosowanymi do specyfiki eksploatacji rozwiązaniami obniżającymi zużycie paliwa. Szeroka gama silników obejmuje trzy pojemności: 8,7 litra (Cursor 9), 11,1 litra (Cursor 11) oraz 12,9 litra (Cursor 13) i dziewięć wariantów mocy (od 310 do 570 KM). Wszystkie jednostki charakteryzują się największą w swojej klasie gęstością mocy i momentu obrotowego.

Nowy Stralis cechuje się lepszymi parametrami dzięki podwyższeniu osiągów niektórych jednostek napędowych: maksymalny moment obrotowy silnika Cursor 11 wzrósł o 100 Nm w przypadku odmiany 420–konnej oraz o 50 Nm w odmianie 480–konnej, natomiast moc silnika Cursor 13 zwiększono do 510 i 570 KM.

HI-SCR: flagowa technologia IVECO
Nowy Stralis jest wyposażony w opatentowany system HI–SCR — najlepszy układ selektywnej redukcji katalitycznej na rynku, który jako jedyny umożliwia redukcję emisji NOx o 97% i spełnienie normy Euro VI bez instalacji EGR. W wersji Euro VI/C HI–SCR wykrywa także w czasie rzeczywistym ewentualne zmiany poziomu emisji oraz analizuje jakość czynnika AdBlue w celu ciągłej i precyzyjnej kontroli emisji.

W przypadku systemu HI–SCR wyeliminowano procedurę aktywnej regeneracji, a temperatura spalin jest niższa. Dzięki temu nowy Stralis może być eksploatowany w strefach o podwyższonych normach bezpieczeństwa, takich jak porty lotnicze, statki, tunele, rafinerie i rozlewnie paliw, oraz w przewozach towarów niebezpiecznych.

HI–SCR to kompaktowa, lekka technologia, oferująca najlepsze połączenie wydajności i trwałości eksploatacyjnej. Jej atutami są także najdłuższe na rynku okresy między przeglądami, maksymalizacja czasu dostępności pojazdu oraz minimalizacja zużycia paliwa. Wszystkie te rozwiązania zapewniają wyjątkowo niski całkowity koszt posiadania oraz znakomite parametry ekologiczne nowej generacji pojazdów Stralis, mistrza TCO2.
NewStralis_NP_1
Nowy Stralis NP: zielona rewolucja w branży transportowej
Stralis NP to pierwszy w historii samochód ciężarowy zasilany gazem, oferujący moc, zasięg, komfort jazdy i dynamikę na miarę standardów obowiązujących w przewozach międzynarodowych. Całkowity koszt posiadania zredukowano o 3% w porównaniu z poprzednim modelem zasilanym CNG, a zakup pojazdu może zwrócić się już po 5 latach (w zależności od kraju, w którym jest eksploatowany). Nowy 9–litrowy silnik zasilany gazem ziemnym w postaci skroplonej (LNG) lub sprężonej (CNG) ma najlepsze osiągi wśród jednostek przystosowanych do tego paliwa: moc maksymalna 294 kW (400 KM) i moment obrotowy sięgający 1700 Nm. Odpowiada to 10 KM na tonę, co jest zgodne ze standardami obowiązującymi w transporcie długodystansowym.

Jest to pierwszy pojazd zasilany alternatywnym paliwem przystosowany do eksploatacji na dalekich trasach, dzięki któremu firmy z branży transportowej mogą poprawić swoje wyniki zarówno pod względem zgodności z zasadami zrównoważonego rozwoju, jak i rentowności inwestycji.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!