Targi pojazdów użytkowych IAA, które odbędą się we wrześniu w Hanowerze, będą miejscem światowej premiery hybrydowego Solarisa nowej generacji oraz napędzanego gazem ziemnym nowego Urbino 12 CNG.
Pierwsze Solarisy nowej generacji jeżdżą po europejskich drogach już od połowy ubiegłego roku. Ponad 600 egzemplarzy tych nowoczesnych pojazdów można spotkać w kilkudziesięciu miastach starego kontynentu.
Oprócz standardowych spalinowych Urbino, na bazie nowej generacji producent zbudował już pojazdy elektryczne i niskowejściowe. Dwa ostatnie modele zostały zaprezentowane po raz pierwszy podczas zeszłorocznych targów Busworld w belgijskim Kortrijk. Za kilka tygodni zaprezentowane zostaną nowe premiery – autobus hybrydowy Solaris Urbino 12 Hybrid oraz Solaris Urbino 12 CNG napędzany gazem ziemnym.
Solaris Urbino 12 Hybrid
Prezentowana podczas IAA hybrydowa nowość Solarisa wyposażona jest w szeregowy system hybrydowy HybriDrive amerykańskiego producenta BAE Systems. W rozwiązaniu tym silnik elektryczny zasilany jest energią elektryczną z magazynu energii. Ten z kolei ładowany jest z generatora prądu napędzanego silnikiem wysokoprężnym o niewielkiej pojemności (Cummins ISB4.5E6 o mocy 210 KM) i niskim zużyciu oleju napędowego.
W nowym hybrydowym Urbino Solaris oferuje opcjonalnie możliwość zamontowania systemu Stop-and-Go, który wyłącza pracę silnika spalinowego podczas postoju na przystanku oraz umożliwia odjechanie z przystanku w trybie bezemisyjnym, a także system Arrive-and-Go, który dodatkowo wyłącza pracę silnika spalinowego już podczas podjeżdżania autobusu do przystanku. Dzięki tym rozwiązaniom autobus według przeprowadzonych testów jest w stanie zaoszczędzić do 20% paliwa potrzebnego w analogicznym pojeździe z konwencjonalnym napędem.
Nowy Solaris Urbino 12 CNG
12-metrowe Urbino CNG wykorzystuje zalety konstrukcji Solarisa nowej generacji , takie jak lekka konstrukcja, nowoczesny układ jezdny czy bardziej przestronna i komfortowa przestrzeń pasażerska oraz miejsce pracy kierowcy. Jednostkę napędowa w nowym Urbino 12 CNG stanowi sprawdzony silnik marki Cummins ISLG o mocy 320 KM spełniający normę Euro6 sprzężony ze skrzynią biegów VOITH Diwa6. Wzdłużnie montowane na dachu butle kompozytowe na gaz oferują przewoźnikom pojemność do 1875 litrów i tym samym większy zasięg autobusu.
Nowy Solaris Urbino 12 electric
W Hanowerze zostanie zaprezentowany także bateryjny nowy Urbino o standardowej długości. Elektrobus miał swoją premierę na targach Busworld 2015 w Kortrijk w Belgii. Prezentowany w Hanowerze pojazd wyposażony będzie w baterie o pojemności 240 kWh, ładowane za pomocą umieszczonego na dachu pantografu oraz poprzez tradycyjne złącze plug-in. Dokładnie ten sam egzemplarz rywalizował w tym roku o tytuł Bus of the Year 2017. Wyniki konkursu zostaną ogłoszone pod koniec sierpnia tego roku. W ostatnim czasie Solaris zrealizował kolejne zamówienia na elektryczne Urbino nowej generacji z Hanoweru, Hamburga oraz z Tampere w Finlandii.
Kolejne zapowiedzi
Niebawem polski producent przedstawi kolejne modele niskopodłogowych pojazdów w nowej odsłonie. Jeszcze na październikowych targach Transexpo w Kielcach Solaris pokaże nowość w klasie MIDI Urbino 10,5 nowej generacji z silnikiem Cummins ISB6.7 E6 o mocy 209 kW. Nieco później planowana jest premiera nowego Trollino 12.
Komentarze