Pierwsza opona ciężarowa z mniszka lekarskiego

, 11 października 2016, 9:25

Continental, w ramach realizacji strategii „Wizja 2025”, zaprezentował prototyp opony ciężarowej wykonanej z innowacyjnego materiału – Taraxagum, który w przyszłości ma zastąpić kauczuk naturalny wykorzystywany w oponach. To kolejny etap prac badawczych Continental zmierzających do wprowadzenia bardziej ekologicznego i zrównoważonego komponentu do produkcji ogumienia.
opona_z_mniszka_lekarskiego
Pierwsza opona ciężarowa w rozmiarze 315/70 R 22.5 z bieżnikiem wyprodukowanym przy zastosowaniu mniszka lekarskiego została zaprezentowana podczas Targów IAA 2016 w Hannoverze. Unikatowa opona wykorzystuje technologie sprawdzone już w oponie na oś napędową – Conti EcoPlus HD3 dla transportu dalekobieżnego. Prototyp opony z mniszka lekarskiego w Polsce został zaprezentowany 4 października 2016 r. podczas Konferencji Prasowej Continental, a szerszej publiczności będzie udostępniony na Międzynarodowych Targach Transportu Zbiorowego TRANSEXPO w Kielcach odbywających się między 11 a 13 października.

Nowa opona ciężarowa jest częścią projektu ,,Taraxagum – opony z kauczuku z mniszka lekarskiego” prowadzonego przez Continental, którego celem jest znalezienie oraz wprowadzenie ekologicznego i ekonomicznego rozwiązania, które pozwoli zaspokoić rosnący popyt na kauczuk naturalny. W najbliższej przyszłości projekt zostanie rozbudowany o dedykowaną placówkę naukową mającą na celu rozwój przemysłowej uprawy roślin i przetwarzanie pozyskanego z nich surowca na potrzeby produkcji ogumienia. Nowe centrum badań – Taraxagum Lab Anklam – ma powstać w północno-wschodniej części Niemiec w miejscowości Anklam. W pierwszej fazie projektu Continental zamierza zainwestować w ten obiekt około 35 mln euro.

Budowa Taraxagum Lab Anklam jest częścią konsekwentnie realizowanej przez nas długoterminowej strategii rozwoju „Wizja 2025”, która wymaga nieustannego poszukiwania innowacyjnych rozwiązań oraz inwestycji w moce produkcyjne i badawcze. Centrum badawcze w Anklam będzie uhonorowaniem naszych dążeń do przemysłowego wykorzystania surowca pozyskiwanego z mniszka lekarskiego w produkcji opon. Jeśli projekt się powiedzie, w połowie założonego okresu utworzymy zakład produkcji kauczuku – powiedział Burkhardt Köller, Dyrektor Zarządzający Continental Reifen Deutschland GmbH i szef controllingu w Dziale Opon Continental.

W trosce o środowisko
Materiał na gumę w centrum badawczym Continental będzie pozyskiwany z nowej odmiany mniszka kok-sagiz, zwanego także gumodajnym. Gatunek ten charakteryzuje się wyższymi proporcjami kauczuku i biomasy od odmiany tradycyjnej. Osiąga wysokość do 30 cm i może być uprawiany na dotychczasowych nieużytkach w regionach o klimacie umiarkowanym w całej Europie. Mniszek kok-sagiz będzie uprawiany w sposób umożliwiający pozyskiwanie surowca w ilościach większych niż z drzew kauczukowych rosnących w strefie podzwrotnikowej. Wszystko za sprawą innowacyjnej metody produkcji, umożliwiającej wytwarzanie z soku mlecznego znajdującego się w korzeniach tej rośliny naturalnego kauczuku, wykorzystywanego w produkcji opon i elementów mocowania silnika.

Ośrodek badawczy w Anklam przejmie całość prac nad kolejnymi oponami z mniszka lekarskiego. W planach jest stworzenie całej rodziny opon ciężarowych na wszystkie osie w możliwie szerokiej palecie zastosowań – od transportu autobusowego przez ciężarowy, aż po budowlany. Wszystkie prototypy będą poddawane testom laboratoryjnym, a następnie drogowym. Produkcyjna wersja opon ciężarowych z mniszka lekarskiego powinna trafić na rynek na początku przyszłej dekady.

Nowa technologia Continental w niedalekiej przyszłości bez wątpienia całkowicie odmieni i ulepszy proces produkcji opon. Projekt ,,Taraxagum – opony z kauczuku z mniszka lekarskiego” zdobył już uznanie na całym świecie. W 2014 roku otrzymał nagrodę „GreenTec Award”, najbardziej prestiżowy w Europie wyraz uznania w dziedzinie biznesu i ochrony środowiska, natomiast w 2015 roku został uhonorowany nagrodą Josepha von Fraunhofera przez Towarzystwo Fraunhofera.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 18 października 2016, 17:45 0 0

Niejaki Łysenko za Stalina też z tym eksperymentował :)

Odpowiedz