Przegubowe trolejbusy na wodór z Polski dla Rygi

Michał Kuciński, 7 listopada 2016, 14:16

Solaris i stołeczny przewoźnik z Łotwy, Rigas Satiksme, podpisali umowę na dostawę 10 niskopodłogowych trolejbusów z wodorowym ogniwem paliwowym zwiększającym zasięg. Innowacyjne rozwiązanie będzie wykorzystywane na odcinkach nie połączonych siecią trakcyjną, na których pojazdy będą napędzane wyłącznie energią pochodzącą z baterii.

Kontrakt, który Solaris zawarł 11 października 2016 z operatorem komunikacji miejskiej w Rydze, jest podzielny na dwie części. Pierwsza z nich dotyczy dostawy 10 trolejbusów Trollino o długości 18,75 m wyposażonych wodorowe ogniwa paliwowe zwiększające zasięg.

solaris

Każde Trollino zostanie wyposażone w ogniwo paliwowe oraz pakiet baterii, dzięki czemu pojazdy przejadą nawet 100 kilometrów bez podłączenia do sieci trakcyjnej. To właśnie na trasach pozbawionych sieci wykorzystywane będzie to innowacyjne rozwiązanie. Napęd trakcyjny w trolejbusach zostanie dostarczony przez firmę Medcom. Przegubowe Trollino zagwarantują możliwość obsługiwania nawet najbardziej zatłoczonych linii w Rydze przez niskoemisyjne środki transportu. Zgodnie z umową pierwszy trolejbus wyjedzie na ulice łotewskiej stolicy na przełomie roku 2017 i 2018. Dostawy pojazdów przewidziane są na rok 2018.

„Jestem niezwykle dumny, że pierwsze wodorowe trolejbusy w Europie zostaną zbudowane we współpracy z Rigas Satiksme, jednym z naszych najwierniejszych klientów. Wielką radością napawa mnie fakt, że niezmiennie od 2003 roku władze spółki darzą nas zaufaniem, a dziś razem z nami postanowiły zainwestować w przyszłość. Świadczy o tym zakup pionierskich, na skalę światową, pojazdów wyposażonych w innowacyjne wodorowe ogniwa paliwowe, które są kluczem do rozwoju w pełni bezemisyjnego transportu publicznego” – powiedział dr Andreas Strecker, Prezes Zarządu firmy Solaris Bus & Coach S.A.

„Solaris od lat aktywnie działa na rzecz rozwoju pojazdów napędzanych alternatywną energią, nie tylko autobusów elektrycznych, ale i pojazdów wodorowych. Kontrakt, który zawarliśmy z operatorem łotewskiej stolicy, jest kolejnym krokiem mającym na celu znaczne zwiększenie liczby pojazdów zasilanych wodorem w Europie. Jesteśmy bardzo wdzięczni za tak duże zaangażowanie klienta w tym temacie, który buduje odpowiednią infrastrukturę w mieście i będzie dobrze przygotowany do liniowej eksploatacji trolejbusów w niedługim czasie. W takich pionierskich projektach najważniejsze są wspólne działanie oraz wzajemne zaufanie partnerów” – oznajmił dr inż. Dariusz Michalak, Wiceprezes Zarządu firmy Solaris Bus & Coach S.A.

Podczas gdy 10 trolejbusów zakupionych przez Rygę zostanie zbudowanych na bazie konstrukcji trzeciej generacji Solarisa, druga część zamówienia dotyczy dostawy 10 Urbino 12 electric w nowym designie, także wyposażonych w wodorowe ogniwo paliwowe. Stołeczny przewoźnik zastrzegł tu jednak dla siebie prawo opcji. Decyzję o ewentualnym zakupie dodatkowych elektrobusów podejmie w terminie późniejszym, w zależności od możliwości finansowych.

Solaris posiada ponad 15-letnie doświadczenie w budowie pojazdów z elektrycznym napędem – trolejbusów, autobusów hybrydowych oraz elektrycznych. Producent po raz pierwszy wykorzystał ultranowoczesną technologię wodorową w autobusach kursujących w Hamburgu. Elektrobusy od niemal dwóch lat użytkowane są przez przewoźnika Hochbahn na linii 109, po której poruszają się wyłącznie pojazdy z alternatywnymi źródłami napędu. Hamburskie Urbino 18,75 electric z wodorowym ogniwem paliwowym zostało wyróżnione prestiżową nagrodą niemieckiego czasopisma branżowego busplaner – „Zrównoważony rozwój 2015” w kategorii „Autobus przegubowy”, otrzymało również nagrodę Fuel Cell Award 2016.

Solaris jest obecny na Łotwie już od 2001 roku. Spośród ponad 400 pojazdów dostarczonych na ten rynek, prawie 350 kursuje po ulicach Rygi. Niemal jedną trzecią z nich stanowią trolejbusy.

Komentarze

Brak komentarzy