Volvo Trucks opracowało swój pierwszy hybrydowy samochód ciężarowy przeznaczony dla transportu długodystansowego. Nowy rodzaj napędu, w połączeniu z innymi ulepszeniami, zapewnia zużycie paliwa i emisję CO2 mniejsze o około 30 procent.
To kolejna odsłona Volvo Concept Truck. Pierwszą zaprezentowano w maju 2016 r. Poza poprawą właściwości aerodynamicznych oraz dalszym zmniejszeniem oporu toczenia i masy, nowa wersja otrzymała również hybrydowy układ napędowy – jeden z pierwszych, jakie opracowano z myślą o samochodach ciężarowych o dużej ładowności użytkowanych w transporcie długodystansowym.
– Chcemy przodować w dziedzinie elektromobilności, stale przesuwając granice możliwości redukcji zużycia paliwa i emisji – mówi Claes Nilsson, dyrektor generalny Volvo Trucks. – Uważamy, że w nadchodzących latach, w związku z postępującym procesem przechodzenia na odnawialne źródła energii, elektromobilność i napędy hybrydowe będą zyskiwać na znaczeniu. Układ napędowy naszego pojazdu koncepcyjnego został opracowany z myślą o zwiększeniu efektywności transportu, a tym samym wsparciu branży w urzeczywistnianiu idei zrównoważonego transportu. Dzięki temu projektowi zdobędziemy cenną wiedzę i doświadczenie, które wykorzystamy w dalszym rozwoju tej technologii.
Hybrydowy układ napędowy działa na zasadzie odzyskiwania energii podczas zjazdu ze wzniesień o spadku przekraczającym jeden procent oraz podczas hamowania. Odzyskana energia jest magazynowana w akumulatorach i wykorzystywana do elektrycznego napędu pojazdu na płaskich odcinkach dróg i łagodnych wzniesieniach. Specjalnie na potrzeby pojazdu hybrydowego dostosowano działanie funkcji I-See, która analizuje topografię drogi przed pojazdem i określa najwłaściwszy pod względem ekonomiki i efektywności wybór napędu: napęd spalinowy lub elektryczny, a także oblicza optymalny czas wykorzystania odzyskanej energii.
Szacuje się, że w transporcie długodystansowym napęd hybrydowy pozwoli na poruszanie się z wyłączonym silnikiem spalinowym nawet przez 30 procent całkowitego czasu jazdy. To zaś oznacza możliwość zaoszczędzenia od 5 do 10 procent paliwa, zależnie od konfiguracji pojazdu i rodzaju transportu. Pojazd jest w stanie przejechać do 10 km wyłącznie z wykorzystaniem napędu elektrycznego, a więc przy zerowej emisji spalin i niskim poziomie hałasu.
– Współcześnie, transport długodystansowy ma znaczący udział w ogólnym zużyciu energii przez sektor transportowy. Technologia hybrydowa ma duży potencjał pod względem ograniczenia zużycia paliwa i emisji spalin. Stanowi również ważny komponent w procesie osiągania proekologicznych celów, zarówno naszych, jak i ogólnospołecznych – mówi Lars Mårtensson, dyrektor ds. ochrony środowiska i innowacyjności w Volvo Trucks.
Volvo Concept Truck bazuje na wielu zdobyczach swojego poprzednika, takich jak udoskonalona aerodynamika, mniejszy opór toczenia i mniejsza masa własna pojazdu.
– To platforma weryfikacji nowych technologii służących zwiększaniu efektywności transportu – wyjaśnia Åke Othzén, główny menedżer projektu w Volvo Trucks. – Niektóre z tych rozwiązań już są stosowane w naszych seryjnych samochodach ciężarowych, inne zaś trafią do nich w najbliższej przyszłości. Nasz hybrydowy układ napędowy bazuje po części na wiedzy i doświadczeniu Volvo Buses w obszarze autobusów hybrydowych i elektrycznych.
Komentarze